Kickilina skrev 2013-01-16 10:04:13 följande:
Vet inte om detta blir vårt sista barn...men i så fall vill jag inte stressa tillbaka till jobb. Med mina två andra har jag varit tillbaka efter 1 år och så har maken varit hemma ett tag och så har vi försökt pussla ihop med hjälp av mormor/syster mm. Förskola började de mellan de var 1,5-2 år (lite för tidigt tycker jag....)
Med denna hade jag haft önskan att vara hemma fram tills jan 2015 och sedan får maken vara hemma tills hösten och sedan förskola. Vet inte om det blir såhär, men hoppas!
För oss har det varit naturligt att jag varit hemma det första året eftersom jag har ammat. Sen tror jag att det är viktigt att även ens partner får prova på det att vara hemma de med.
Med sonen bytte vi efter sju månader drygt och då gick maken hem på heltid lika länge ungefär. Sen utnyttjade vi en snäll släkting ett halvår och varvade dagarna hemma innan förskolan började. Han var alltså drygt 1½ när förskolan började och har trivts väldigt bra.
Men vi är inne på att låta liten börja efter dryga året (går bara att börja på hösten här, det är överfullt på förskolorna) och sen vara hemma en dag var och gå ner i tid de andra tre dagarna (den ena på förmiddagen och den andra på eftermiddagen) så att båda barnen bara går tre dagar på förskolan och då kortare dagar.
Ammade sonen i 15 månader men det funkade bra att börja jobba efter sju månader ändå så det känns som det blir så den här gången med. Hade en rejäl bank med mjölk i frysen inför arbetsstarten så att det fanns att ta av första månaderna innan han åt mer mat. Ammade så fort jag kom hem sen kväll, natt och morgon.