• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Caliphora
    Baby Lei skrev 2013-01-15 23:04:21 följande:

Oj hjälp! Vilken skräckupplevelse! Berätta gärna mer om hypnobirthing, jag är jättenyfiken!
    Ja, det var lite omtumlande, och jag var väldigt deppig ett tag efter födseln.

Som en person som vanligtvis är hemskt neurotisk och otroligt rädd för smärta (inga sprutor, ingen tandläkare, undviker helst situationer där jag kan råka bli utsatt för smärta - har väldigt lätt för att svimma när jag slår i en tå osv) vill jag bara säga att om man inte har medicinsk orsak (fd kejsarsnitt osv), så är vaginal födsel fortfarande att föredra. Det gör ont, och som de säger här "There are no heroes in childbirth" - ta lustgas petidin osv under värkarna, men själva krystandet är rent av skönt! Självklart är det obehagligt och jobbigt, men det gör inte ont. Värkarna är värst - jag ringde min mamma mitt i värkarna och svor åt henne att hon hade ljugit om hur ont det skulle göra! 

Barnmorskan föreslog ryggmärgsbedövning eftersom jag var väldigt stressad under värkarna, och till sist KS, men jag är glad att jag inte valde det - i efterhand ser jag hur som förstföderska det var otroligt bra för mig att i alla fall försöka (och i mitt fall lyckas) att föda vaginalt. Alla gör såklart inte det, och det är ok, helt ok och många gånger medicinskt nödvändigt!
    Hypnobirthing hjälpte mig med att stressa ner när BM sa att hon föreslog KS, och åter fokusera min hjärna på vad jag egentligen höll på att göra.
    Det låter kanske flummigt, men våra kroppar är byggda att palla med det, med rätt hjälp och vägledning!

Hypnobirthing, ja, bäst är beskrivingen här:

www.hypnobirthing.co.uk/what_is_hypnobirthing.shtml

Jag tycker själv att det sägs så mycket om hur ont och hemskt och förfärdligt det är att föda, men det är också spännande, naturligt och magiskt! 
  • mytol

Usch, jag spyr spyr spyr. Känner mig inte magsjuk. Köpte en pizza igår kväll som jag skulle ha till lunch när ja vakna idag. Kunde knappt äta halva innan jag kände hur det vände sig i magen. Gick å Ma mig å skulle försöka sova några timmar till men kunde aldrig somna om utan låg bara å mådde illa. Innan klockan ringde halv fyra var jag tvungen att springa ut å spy. Skulle hämta sonen 16:30 å fick panik när ja inte fick tag i sambon som satt i möte. Men till slut så. Nu ligger ja i soffan å försöker göra allt för att inte spy.... Måste ha varit ngt galet med pizzan.... Jag har ju rul imorn så jag vill inte vara magsjuk....

• Baby Lei
    Caliphora skrev 2013-01-16 16:34:53 följande:
    Om du söker "hypnobirthing sverige" på Google finns det en massa länkar.

Tack ! Det låter otroligt spännande! Jag ska absolut kolla upp det!

Jag känner verkligen igen mig i det du berättar. Jag har varit livrädd för sprutor och liknande, men den skräcken blev jag faktiskt tvungen att komma över i och med att jag gjort ivf.  
  • Madelen21

så var vi hemma från ul och allt såg bra ut.. blev flyttad 2 dagar och nu har vi bf 19/6
    och... vi väntar en Prins <3 

• MissMe83

Hjälp!!! Har fått hemsk värk som mensvärk precis ovanför blygdbenet, typ 3 cm ovanför. Varför gör det så ont? Blir lite rädd, strålar ner i låren åxå. Kan drt vara nåt fel?

• Stinsen
    mytol skrev 2013-01-16 05:33:02 följande:
    jag jobbar natt så ja e vaken .

Inte så jättemkt längre men de kan komma vissa dagar å då är det som helt stopp, har ingen matlust å inget lockar. Sen kan de vara borta till nästa dag.

Sist ja kräktes kolla vi på film å åt lite godis. Hade inte känt av ngt illamående men efter bara några få godisbitar, lakrits, så blev jag tvungen att gå å spy. Så nu kommer jag inte vara sugen på lakrits på ett bra tag
    Låter lite som mig de där,fast dock oftare då och jag mår inte illa.....pannkakor/plättar funkar INTE alls,blir några tuggor sen vänder de och vill upp :P
  • Caroliin

Grattis alla till lyckade ul. Nu är man ännu mer nyfiken på om vi får en flicka eller pojke.
    Vi velar än om vi ska ta reda på könet. Har ju varit på ul men bebisen låg med navelsträngen mellan benen.
    Man kan göra 3d här nere men det kostar 1200kr. Ganska mycket pengar tycker jag bara för att veta könet, som man annars kunde köpt massa till bebisen Men samtidigt vill vi så gärna veta..

åhh vad gör vi!

T - 090207. M - 110506. BF - 130604.
  • Stinsen
    Caroliin skrev 2013-01-16 17:57:55 följande:
    Grattis alla till lyckade ul. Nu är man ännu mer nyfiken på om vi får en flicka eller pojke.
    Vi velar än om vi ska ta reda på könet. Har ju varit på ul men bebisen låg med navelsträngen mellan benen.
    Man kan göra 3d här nere men det kostar 1200kr. Ganska mycket pengar tycker jag bara för att veta könet, som man annars kunde köpt massa till bebisen Men samtidigt vill vi så gärna veta..

åhh vad gör vi!
    Vi eller JAG börjar också bli så himla nyfiken på om det är en tjej eller kille....många verkar kolla det numera.
    Eftersom jag går på spec mödravården så gör dom 4D ultraljud på mig så för oss skulle det tydligen vara enkelt att få reda på könet sa BM ..... dock är jag så himla tveksam om jag verkligen vill :P
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~