• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Hannathu
    Mjj83l skrev 2013-01-16 12:08:28 följande:
    Här är lite "what to do" :
    Se över er ekonomi!! Sänka lånekostnader? Storhandla? Sälja av saker? Billån? Sänka bensinkostnader? Boende? El?
    Vi klarade oss genom att snåla med föräldradagarna, göra en livsstila förändring ang ekonomin, välja att bo billigare, sälja av saker, och vårdnadsbidraget.
    Allt går om man bara vill!

Sälja cyklarna och flytta till en etta?
    Vår fyra går på under fem per månad så för att komma undan billigare blir det en pyttelägenhet.
    Vårdnadsbidrag finns tyvärr inte överallt (inte här i alla fall)
  • Mjj83l
    Hannathu skrev 2013-01-16 13:08:32 följande:
    Sälja cyklarna och flytta till en etta?

Vår fyra går på under fem per månad så för att komma undan billigare blir det en pyttelägenhet.

Vårdnadsbidrag finns tyvärr inte överallt (inte här i alla fall)

Då bor ni billigt billigare än oss.

Men vart försvinner alla pengarna då!?!

Vi kommer att leva 2 vuxna och 2 barn på 22000kr i månaden.

Boendekostnad på 9000kr.
  • Hannathu

sparar för att köpa hus

så jag klagar inte men det går väldigt mycket till sparkontot

• Baby Lei
    Pellefanten skrev 2013-01-16 01:08:50 följande:
    Ah jag såg det. :( har en bekant som förlorat sitt barn ganska nyligen :(
    Så fruktansvärt. Det går inte ens att föreställa sig hur det är. Hur gammalt var barnet och vad hände? (berätta bara om du vill såklart)
     Oron blir den nya livspartnern när man blir förälder.. Det börjar ju redan när man får plusset på stickan.. Utmaningen för mig blir att inte låta det ta över.
  • Baby Lei
    mytol skrev 2013-01-16 05:38:17 följande:
    Jag har suttit hela natten nu å kollat efter barnvagn på blocket.
    Blev så ledsen idag när vi hämta snowracern i barnvagnsförrådet å såg att vår crescent classic och brio race blivit stulna.
    Crescenten var ju tänkt att vi skulle ha till bebis så nu måste jag hitta ngt annat.

Dessvärre finns det inte många begagnade crescent så jag har siktat in mig på en brio.

Är det någon som kan svara på om dom liggdelarna som man inte lägger i sittdelen är lätta att ta bort?
    Har sett flera där det ser ut som handtag på. Kan man bära med sig dessa upp i lägenhet med barnet i. Dom ser ju rymligare ut än dom man lägger i....

denna t.ex, det ser ju ut att vara bärhandtag fast den sitter i chassit.
    www.blocket.se/ostergotland/Brio_barnvagn_446...

Nej vad taskigt!! Men kan du inte få tillbaka pengarna på din hemförsäkring i alla fall? Det fick mina två grannar när deras vagnar blev snodda i vår trappuppgång. Helt sjukt jobbigt! Om du inte hade kvitto kvar så brukar det räcka om du visar foton på vagnen. Det har jag gjort när jag blev av med en dyyyyr jacka för ett litet tag sen. Och de ersatte den utan knussel. Älskar If!!
    MissMe83 skrev 2013-01-16 07:51:38 följande:
    Baby lei: ha ha man är ju rätt insatt i vad som händer med honom
    Lika galet som jag, jag stortjöt åt ett djurprogram när en zebra blev attackerad av ett lejon. Men har märkt att jag åxå har mycket lättare till skratt så det är ju kul
    Hahaha! Ja, jag också. Nära till alla känslor helt enkelt.
    Men djurprogram är helt hopplösa!  Jag grät när en stackars elefanthjord blev attakerad av lejon.. och sen klarade sig elefanterna och då visade de såklart bilder på de svältande lejonungarna istället... så då blev jag ledsen för det! Alltid är det synd om någon - särskilt i naturprogram.. hahaha
    Madelen21 skrev 2013-01-16 07:53:23 följande:
    Meoow: Tack så mkt kl 14 är det dags här :)
    Oiiii! Om en halvtimme! Lycka till!

• Baby Lei
    Kickilina skrev 2013-01-16 09:30:55 följande:
    Mytol, vad jobbigt att få saker stulet! Hoppas du får fyndat ordentligt nya vagnar!

Har för mig att det var någon/några här inne som diskuterade Estelle and Thilds produkter. Blir grymt sugen på att prova deras ansiktskräm mm. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag har köpt schampo, balsam, duschtvål och preggo-olja. Schampot och balsamet funkade inte alls för mig. Det var som att jag aldrig ens hade tvättat håret. (tyvärr för de luktade jättegott och var härligt att tvätta med och är ekologiskt utan parabener och allt det där man vill undvika).
    Duschtvålen älskar jag och oljan är parfymfri så den luktar ganska neutralt, helt ok, men är sammetslen att stryka på, så den gillar jag också.
    Hannathu skrev 2013-01-16 09:47:17 följande:
    Har ni börjat fundera på hur ni ska ta ut föräldraledigheten och sen ev dagisstart?

Vi känner att den biten är viktigare att fundera på än vagnar och kläder även om de bitarna är mkt roligare
    Njaee, inte mer än att vi ska försöka vara lediga båda två minst två månader, kanske tre när bebisen kommer. Juni, juli och kanske augusti.
    Jag ska löneförhandla på jobbet och vill försöka få in att mitt jobb betalar mellanskillnaden mellan föräldrapenningen och min vanliga lön i ett par månader i alla fall, (för att dämpa fallet lite).

Sen vill jag nog vara ledig till augusti 2014 ungefär. Då blir min kille föräldraledig i kanske ett halvår eller så.

Förskola måste man tydligen ställa sig i kö till dag 1 här i Stockholm om man vill vara på något av de populära ställena. Jag har inte kollat upp det så noga ännu, men hela kompiskretsen har barn så jag får fråga runt lite där. Det finns tydligen en förskola uppe på Mosebacke och en på Djurgården som ska vara helt fantastiska.

• Micapela

Hej! Jag hittade nyss hit. Jag ska få en liten tjej 12 juni! Är det någon här som kommer ifrån Sthlm, norra sidan? Sen undrar jag om någon kan vara gullig och förklara alla dessa förkortningar!

• Hannathu
    Baby Lei skrev 2013-01-16 13:42:26 följande:

Jag har köpt schampo, balsam, duschtvål och preggo-olja. Schampot och balsamet funkade inte alls för mig. Det var som att jag aldrig ens hade tvättat håret. (tyvärr för de luktade jättegott och var härligt att tvätta med och är ekologiskt utan parabener och allt det där man vill undvika).
    Duschtvålen älskar jag och oljan är parfymfri så den luktar ganska neutralt, helt ok, men är sammetslen att stryka på, så den gillar jag också.

Njaee, inte mer än att vi ska försöka vara lediga båda två minst två månader, kanske tre när bebisen kommer. Juni, juli och kanske augusti.
    Jag ska löneförhandla på jobbet och vill försöka få in att mitt jobb betalar mellanskillnaden mellan föräldrapenningen och min vanliga lön i ett par månader i alla fall, (för att dämpa fallet lite).

Sen vill jag nog vara ledig till augusti 2014 ungefär. Då blir min kille föräldraledig i kanske ett halvår eller så.

Förskola måste man tydligen ställa sig i kö till dag 1 här i Stockholm om man vill vara på något av de populära ställena. Jag har inte kollat upp det så noga ännu, men hela kompiskretsen har barn så jag får fråga runt lite där. Det finns tydligen en förskola uppe på Mosebacke och en på Djurgården som ska vara helt fantastiska.

har testat en hudkräm från Estelle och thild som var doftfri och riktigt skön
    Funderar på att skaffa oljan

Vi får 10% av lönen från jobbet när vi är föräldralediga upp till fem månader. Så det är ju OK
    Kommer inte ta ut 7 dagar i veckan utan 4 eller max 5 dagar i veckan första året och sen täcka upp frånvaro från arbetet med föräldraledighet så länge vi kan lösa det. OM vi skulle bli sjuka eller lyckas bli gravida igen är det trevligt med SGI
  • Baby Lei
    Hannathu skrev 2013-01-16 10:59:27 följande:
    är det bara jag som känner att jag klättrar på väggarna om jag inte får komma hemifrån efter ett halvår?
    Skulle vara en usel mamma om jag bara var hemma.

Att saxa som vi gjorde innan sonen började förskola var perfekt för både mig och maken. Vi var bra närvarande föräldrar när vi var hemma med honom och bra på jobbet när vi var där.  
    Därav funderingarna på att dra ut på föräldraledigheten så mycket som möjligt och låta båda barnen vara så lite som möjligt på förskolan (Där de förresten är helt fantastiska, sonen tjatar om att gå dit även på helgerna )

Jag ser framemot att vara hemma i minst ett år, men jag vet ju iochförsig inte hur det är eftersom det blir första barnet. Jag kanske också klättrar på väggarna, det lär ju visa sig. I så fall kommer min kille att ta över där hemma lite tidigare än vi planerat helt enkelt. Det går ju alltid att lösa på något sätt.

Vad bra att ni hittade ett sätt som funkade så bra för er!
    Mjj83l skrev 2013-01-16 11:44:34 följande:
    Vi har fått otroligt mkt kritik och negativa kommentarer om att vara hemma
    Mkt med sitt barn, från dom i vår generation. Det e "fult" att vara hemma o inte göra karriär. Ha en fin bil, stort hem och åka på semester varje år.

Medans den äldre generationen har hissat oss till skyarna! Berömt, stöttat och ofta sagt hur bra det är för barnen.

Eftersom det är vanligast att jobba 100% och ha barnen på dagis from dom är 1,5 år antar jag att vi är annorlunda och därför "enkla byten" att kritisera.

Det som gör mig förbannad är att jag aldrig ifrågasatt dom i min närhet som gjort som vanligt, el kritiserat dom. Men det är ok att kritisera oss och jämt ifrågassätta för att vi prioriterar mkt tid med barnen och familjen...
    Vad konstigt att folk har åsikter om att ni är hemma med era barn. Är det era vänner som säger så?
    Det som är den perfekta lösningen för en familj behöver ju absolut inte vara det för en annan familj.  Konstigt att vara vuxen och så trångsynt. 

Just nu känner jag att jag längtar ihjäl mig efter att få koncentrera mig på att vara med mitt barn i ett-ett och ett halvt år på heltid. Men om jag inte trivs med det så hoppas jag att folk inte dömer mig för att jag går tillbaka till jobbet tidigare (om det nu skulle bli så). Men jag tror att mina vänner är ganska öppna typer och jag en brokig skara vänner som gjort på helt olika sätt, alltifrån en som varit hemma i tio år, och en annan som började jobba två dagar i veckan redan efter tre veckor.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~