• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Baby Lei
    Micapela skrev 2013-01-16 13:42:31 följande:
    Hej! Jag hittade nyss hit. Jag ska få en liten tjej 12 juni! Är det någon här som kommer ifrån Sthlm, norra sidan? Sen undrar jag om någon kan vara gullig och förklara alla dessa förkortningar!

Välkommen hit! Jag bor i Stockholm och kommer från Järfälla från början, Men det var många år sen jag flyttade hemifrån. Men mina föräldrar bor kvar.

Vilka förkortningar tänker du på?
    BF= Beräknad förlossning
    UL= Ultraljud
    RUL= Rutinultraljud (det du gör i v.18-20 någongång)
    BM = Barnmorska..
    UVI = Urinvägsinfektion 
    Hmmmmm... jag kommer inte på några fler.. Glad       
  • Baby Lei
    Mjj83l skrev 2013-01-16 13:12:22 följande:

Då bor ni billigt billigare än oss.
    Men vart försvinner alla pengarna då!?!
    Vi kommer att leva 2 vuxna och 2 barn på 22000kr i månaden.
    Boendekostnad på 9000kr.
    Vårt boende går på ca 17 000/månad (12 000 i ränta och 5 000 i avgift), och det är utan amortering.
    Men det tror jag är ganska genomsnittligt i Stockholm. Vi har en trea på 90 kvm så det är inte något jätteställe precis.

• Baby Lei
    Hannathu skrev 2013-01-16 13:48:13 följande:

har testat en hudkräm från Estelle och thild som var doftfri och riktigt skön
    Funderar på att skaffa oljan

Vi får 10% av lönen från jobbet när vi är föräldralediga upp till fem månader. Så det är ju OK
    Kommer inte ta ut 7 dagar i veckan utan 4 eller max 5 dagar i veckan första året och sen täcka upp frånvaro från arbetet med föräldraledighet så länge vi kan lösa det. OM vi skulle bli sjuka eller lyckas bli gravida igen är det trevligt med SGI

Bra att de kompenserar lite! Det främjar ju att folk är hemma längre med sina barn. Jag siktar på att gå in i förhandligen med krav på 90% av lönen i nio månader... men hoppas kanske på att vi kan enas om 4-5 månader eller något sånt.
  • Micapela
    Baby Lei skrev 2013-01-16 13:56:50 följande:

Välkommen hit! Jag bor i Stockholm och kommer från Järfälla från början, Men det var många år sen jag flyttade hemifrån. Men mina föräldrar bor kvar.

Vilka förkortningar tänker du på?
    BF= Beräknad förlossning
    UL= Ultraljud
    RUL= Rutinultraljud (det du gör i v.18-20 någongång)
    BM = Barnmorska..
    UVI = Urinvägsinfektion 
    Hmmmmm... jag kommer inte på några fler.. Glad       

Tack Baby Lei!

Det hjälpte en del Glad

Jag bor i Kistaområdet.

Försöker just nu bara bli klok på hur allt funkar här, har lyckats fixa en profil i alla fall Tungan ute

Sol så länge!       
  • Hannathu
    Baby Lei skrev 2013-01-16 14:04:34 följande:

Bra att de kompenserar lite! Det främjar ju att folk är hemma längre med sina barn. Jag siktar på att gå in i förhandligen med krav på 90% av lönen i nio månader... men hoppas kanske på att vi kan enas om 4-5 månader eller något sånt.

Det är kanon att de kompenserar, det betyder i princip att vi kan gå ner i föräldrapenning en dag den perioden och spara de dagarna.
    Lycka till med din förhandling! Här är det facket som har förhandlat fram den här förmånen för samtliga medlemmar. Tror makens fack är lite bättre och har fått till några månader till..
  • AlexandraViberg

Min karl har ett år kvar att plugga när barnet kommer, kanske får jobb inom yrket genom all praktik och slutar plugga (många gör det inom det yrket) men jag är inställd på att vara hemma. Pluggar ju nu så ska söka jobb under mamma ledigheten. Men är rätt övertygad om att han får jobb på en gång när han är klar och det blir då hösten -14. Känns tidigt med dagis då.

Dottern fick börja när hon var knappa 1 1/2 så jag kunde börja gymnasiet igen :P
    På något sätt känner jag att jag gärna ser att barnen kan gå innan de börjar på dagis men har full förståelse för att alla inte kan vara ledig hur mycket som helst pga jobb.
    Har förövrigt inget emot att vara hemma, är ingen sån som klättrar på väggarna.
    Men vet att maken nog gärna vill vara hemma egentligen.

Ekonomi, ja vi bor ju i en mindre stad på 25.000, köpte dock dyraste lägenheten i kvarteret men så är hyran bara på 3100 också för en 4.a. Med ett lån blir det 4500 ungefär. Sen har vi bara bredband och bilförsäkring samt våra telefoner som fast utgift. Vi brukar förs över 5000 var till vårt räkningskonto och då räcker det även till mat. Så oroar mig inte alls inför ledigheten.
    Även på lägsta nivå får jag ut den summan plus att vi då kommer börja få (ansöka om och är säker att vi får) bostadsbidrag och ett till barnbidrag och vi har underhåll för min dotter med :)

• Acantha
    Baby Lei skrev 2013-01-15 13:46:00 följande:

Grattis!! Vad häftigt med ett helt gäng killar :)
    Fick du ett till ultraljud inbokat för att hålla koll på minstingen?  
    Ja, både tul och läkarbesök. Så de kommer hålla koll på honom. :) Känns konstigt men nu är det grabbarna i magen i stället för bebisarna....
  • Natan

Ultraljudet gick bra och de tror att det är en flicka men kan inte säga det till 100% :) jag har hela tiden trott och tror att det är en flicka :)

• Pellefanten

Baby lei: 6 veckor var bebisen. Vet inte riktigt vad det var men har för mig att dom misstänkte rs eller psd. :(

• Natan

Tack så mycket för alla lyckönskningar :) hoppas det gick bra för er andra med som hade/har ul/rul idag :)

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~