• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • AlexandraViberg

Lizz: Ja det betyder "20 weeks, 0 days" dvs v.21.

The greater the fight, the greater the victory! BF Juni 2013 | Dotter -07
  • Zora
    Maravilhosa skrev 2013-01-22 17:55:37 följande:
    Jo, som du säger kommer ju bebisen när det kommer... men på något sätt vill man ju ändå ha ett datum som stämmer någorlunda.   
    Ibland kan man undra hur bra det stämmmer också med beräknandet även om man håller sig till vad som är standard. Vid RUL med min dotter stämde det inte och jag blev flyttade 16 dagar bakåt, de tyckte hon var för lite för tiden i magen. Det resulterade i att vi efter några veckor fick göra ett nytt UL och då var det helt "Plötsligt" bara 8 dagar som behövdes flytta tillbaka. 
    Slutligen gick jag 11 dagar över tiden.. och visst var hon inte jätte stor för att varit fullgången. ;)  
    Ja, om inte annat vill man ju ha ett någorlunda korrekt datum för att kunna planera när man ska gå hem från jobbet + att det ju faktiskt kan bli en tidig igångsättning, och det vet jag inte om man vill...

Hon på RUL sa att de sett att det datum som de som gjort tidigt ultraljud, typ KUB, stämde bättre med faktiska förlossningsdatumet än det vid RUL. Men som jag förstod det så kunde hon inte skriva 1 juni för min del eftersom jag inte hade gjort KUB hos dom, utan privat. Pga det har dom ingen egen dokumentation. Hon sa att hon skulle skriva en notering om det tidigare datumet, men min BM hade då inte fått någon sån. Så jag får gå på 23 maj antar jag.
  • Valborgs

Lizz: de får fram hur långt gången bebisen är när de mäter, oftast varierar veckorna mellan de olika ställena de mäter och just enligt det stället visade de 20+0.
    Oftast när de gör kub så brukar de inte meddela nytt bf vid RUL. På mig gjordes det ändå, då han hade så svårt att mäta på kubet. Så jag fick datum nu på RUL och då satte de datumet efter när de mätte huvudet. Det var säkrare än kroppen sa hon, då det kan handla om mm på längden på kroppen och att de kanske sträcker ut sig eller böjer sig just då.

• Lizz89
    Valborgs skrev 2013-01-22 19:01:50 följande:
    Lizz: de får fram hur långt gången bebisen är när de mäter, oftast varierar veckorna mellan de olika ställena de mäter och just enligt det stället visade de 20+0.
    Oftast när de gör kub så brukar de inte meddela nytt bf vid RUL. På mig gjordes det ändå, då han hade så svårt att mäta på kubet. Så jag fick datum nu på RUL och då satte de datumet efter när de mätte huvudet. Det var säkrare än kroppen sa hon, då det kan handla om mm på längden på kroppen och att de kanske sträcker ut sig eller böjer sig just då.
    Okej. men kommer min barnmorska att gå efter kub datumet eller efter rul datumet på bf? =) Bra o veta så att man räknar samma som barnmorskan .
  • AlexandraViberg
    Valborgs skrev 2013-01-22 19:01:50 följande:
    För mig satte de datum efter lårbenet (lårbenet sträcker sig ju inte så värst) i kombo med huvudet för att huvudet var betydligt mindre än det skulle. Eller ja, betydligt.. 1½ vecka och lårbenet bara 5 dagar ungefär. Hon sa att hon verkar fått mitt huvudet. Jag har ganska smalt. :P

Så jag tror det är väldigt olika det där. Hade de gått på bara min bebis huvud hade jag fan varit i v.18 nu istället för 20 och det hade ju känts tråkigt! Nog att bli flyttad 5 dagar :P

Lizz: Tror hon kommer gå efter Rul! :)
    The greater the fight, the greater the victory! BF Juni 2013 | Dotter -07
  • Maravilhosa
    AlexandraViberg skrev 2013-01-22 18:53:09 följande:
    Alltså jag har ett krav som är viktigast på vagnen och det är att det finns bilstolsadapter att köpa till så man kan fästa babyskyddet, eftersom dottern aldrig sov i vagnen, men ställde jag ner bilstolen, ja då gick det minsann bra! Annars fick jag bära henne och dra vagnen och det minns jag var riktigt jobbigt..
    Detta krav i kombination med fyra fasta rejäla hjul gör det klurigare, då det finns detta till många med svängbara..

Först trodde jag att det bara var Brio Happy som gick.
    Men det har visat sig att jag har fel.

Brio Happy har adapter som passar från årgång -2010. Passar till bla Brio Primo (som är relativt billig att köpa, men då är Happyn dyrare än andra vagnar)

Crescent Comfort kan man fästa på med och då är det Maxi Cosi eller Izi sleep som man få köpa i babyskydd väg och de är betydligt dyrare men Crescenten är istället en aning billigare.

Sen igår upptäckte jag att Emmaljunga OCKSÅ har denna funktion och då passar adaptern på alla vagnar med nya chassit, dvs från 07/08. Där passar också Maxi Cosi babyskydd. Här är ju både vagnen och babyskyddet lite dyrare, men begagnat kan man hitta fina från 10 ungefär som kostar ungefär som Brion, men som sagt, babyskyddet är betydligt dyrare.

JAG DÖR?!
    Söker främst begagnat och hade inte tänkt ha någon äldre än 10, vet inte varför men det känns bra så för mig. Nu blev det så många nya möjligheter att jag önskar att jag inte skulle forskat i det utan varit nöjd med Happyn.. Det ska även vara luftdäck, inte punkteringsfria. Och det är typ enda kraven jag har, men istället är det mest vagnar från 09 på blocket.. :P

Vet att man har lång tid på sig, men känns ändå inte roligt. Vill gärna ha vagn klar om nån månad.
    Britax B-smart har du också! :)

• Maravilhosa

Zora,.. Ja, hur som får vi hoppas ni får ett datum... som beräknat!

• cindy03

Madelen21 - ja det här med vagnar är ju ett helt företag . Det blir också mitt tredje barn men det var ett tag sen sist, min minsta fyller 7 nu på våren. Så det är lite som om börja om så nytt

• Zora
    Maravilhosa skrev 2013-01-22 19:50:36 följande:
    Zora,.. Ja, hur som får vi hoppas ni får ett datum... som beräknat!
    Jo, har ju fått moderskapsintyget och där står det 23 maj. Så det är ju vårat datum. Bara jag som är fundersam när RUL barnmorskan pratade om att KUB egentligen var säkrare.
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~