• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Solrosen82

Angående vikt så tycker jag att magen växer ganska mkt just mellan v.20-25. Har varit så med de andra barnen för mig. Det skulle ju förklara viktuppgången för alla nu :)

Jag känner också ångest över att gå upp och förlora formen på sin kropp. Med första barnet gick jag ner allt, ca 20kg, på en månad och sen nåt kilo till. Men med andra fick jag kämpa mer och efter ett halvår var jag på startvikten. Så med trean blir det väl ännu värre. ;)

• ThereseJohansson

MissMe83: haha, förlåt att jag skrattar men min man hade garanterat också skrattat om jag haft det så :)

• Madelen21

Solrosen82: jag hade som du att jag lätt tappa kilona efter första barnet. sen när ja vänta nr 2 så tog det längre tid men jag var på samma vikt när ja skrev in mig hos bm denna gång som när ja fick dom andra. Eller vänta 60 kg nu 58 me dom andra två, jaja typ samma vikt iaf. Vägde mig idag å nästan 6 kg plus. Men jag oroar mig inte för vikten. så länge jag inte går upp mer än med dom andra 2. å då har jag gått upp 18 och 20 kg.

• Kickilina

Nu flyttar jag över amningsdiskussionen från bildtråden hit istället

När det handlar om amning så är det ett väldigt känsligt ämne! Som mamma som väljer att inte amma känner man nog lite dåligt samvete, fastän man inte borde. Kanske även känner att man blir ifrågasatt. Förhoppningen är att en mamma som väljer bort amning, gjort ett välinformerat val!

Det oroar mig att amningsstatistiken i vårt land sjunker och sjunker. Jag är ingen "amningsfanatikerbarnmorska" men vet även om alla fantastiska fördelar som bröstmjölken har i förhållande till ersättning. Och visst, vi har idag bra bröstmjölksersättning och bebisar som växer upp på ex babysemp mår hur bra som helst! Men den mjölk du producerar är precis, individuellt anpassat till just ditt barn. Ex bröstmjölken hos en mamma som fått ett för tidigt fött barn har mycket fetare mjölk, för att det barnet behöver mer energi.

Amningens fördelar skrivs det alltför lite om i media, detta för att man inte vill klampa någon på tårna, men samtidigt missas då att info går ut till mammor så att de kan göra ett välinformerat val. Om fördelarna för barnet vet dock många om såsom att infektionfrekvensen sjunker (luftvägsinfektioner, urinvägsinfektioner och öroninfektionerrisken), risken för barnet att drabbas av fetma senare i livet sjunker mm. Men ex vet många inte om amningens fördelar för mamman, ex att risken att drabbas av bröstcancer minskar med amningstidens längd, risken för typ 2 diabetes sjunker också.

Sen finns det fall där amning inte är ett alternativ pga, sjukdom eller liknande. Men tror att man som blivande mamma är väldigt fokuserad på förlossningen under graviditeten och många är inte vidare pålästa på amningen och tror att det är bara att lägga upp ungen på tutten så suger den. Så sker mycket sällan. Amningen är oftast ett kämpande de första 2 månaderna innan allt lägger sig och mamma och barn börjar få kläm på hur man gör.

Hoppas nu med detta inte trampa någon på tårna utan bara få till en diskussion!

• MissMe83

Kickilina: jag har alltid varit väldigt positiv till amning och har aldrig tvekat kring det. Vet inte varför det helt plötsligt känns annorlunda. Jag har alltid tänkt amma i sex månader och det har varit det mest naturliga i världen. Varför känns det motbjudande och jobbigt nu? Jag förstår inte mina egna känslor

• Kickilina
    MissMe83 skrev 2013-02-04 19:07:13 följande:
    Kickilina: jag har alltid varit väldigt positiv till amning och har aldrig tvekat kring det. Vet inte varför det helt plötsligt känns annorlunda. Jag har alltid tänkt amma i sex månader och det har varit det mest naturliga i världen. Varför känns det motbjudande och jobbigt nu? Jag förstår inte mina egna känslor
    Kanske för att du inte känner igen din kropp, den har förändrats, kanske för att det i förhand är svårt att tänka sig in i det att en bebis skall ligga där och suga ur mjölk. Kanske att det ändrar sig när du väl är där, barnet är ute och det kanske då känns mer naturligt?!
  • regnskogen
    MissMe83 skrev 2013-02-04 19:07:13 följande:
    Jag känner EXAKT likadant som du ! 
    Jag har alltid sagt att jag vill amma mitt barn i ca 6 månader, sen får h*n börja med välling om kvällarna osv.
    Men nu helt plötsligt har jag så svårt att acceptera att ett barn ska suga på min tutte. Det känns så fel, fast jag vet att det är för barnets bästa.

Jag vet inte. Det kanske är som kickilina sa, min kropp förändras och man kanske " ser ner " på sig själv eller något liknande. Man får helt enkelt vänta och se vad som händer efter förlossingen.

kram! 
  • Madelen21

angående amning så är det så självklart för mig. jag har ammat mina barn tills 18 mån å sonen som blev 2 i augusti ammade  jag typ till då.. han ville inte sluta så då fick han tutte.. han fick bara lite på kvällen på slutet.. ingen av mina barn har velat ha välling. Med första barnet krångla amningen i början å det blev att ta till modersmjölkersättning ett tag... lånade hem amningspump å vipps så kom amningen igång jättebra.

var lite krångligt me andra barnet också.. gjorde ont mm men jag gav det tid  och sen så nä det rann till så spruta mjölken ur tuttarna.
    men ja är inställd på att det gör ont i början och att det tar tid innan allt funkar. 

• Caroliin

Besök hos barnmorskan på torsdag, har inte varit där sen inskrivningen i v.12 kommer va i v.23+1 på torsdag :) min stora son fyller 4år samma dag :)

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~