Happymom skrev 2013-02-05 09:29:23 följande:
Vad det gäller amning,
fick ingen info alls förra gången. Letade själv upp info på Amningshjälpen. Blev hemskickad från BB trots att det inte funkade. De hade skrivit i journalerna att det funkade, ändå så var de tvugna att sitta med mig och truga i dottern utpumpad mjölk med kopp, som hon inte heller ville ta. Mina bröst var stora som meloner och alldeles stenhårda. Ringde även amningshjälpen och de försökte hjälpa så gott de kunde, men det var svårt via telefon Det var först när min mamma kom upp efter en vecka och kunde hjälpa mig som amningen blev något lättare (pumpade bara och gav flaska innan. Dottern vägrade suga.). T.ex visade hon hur jag kunde massera och värma mjölkgångarna för att få mjölken att rinna till och sen hur man kunde trycka alla fingrarna runt bröstvårtan innan man gav bröstet (då blev området lite mjukare), så hon kunde ta tag. Hade det inte varit för henne hade jag nog fått ge upp amningen. BVC och BB gav urdålig hjälp. De verkade faktiskt lika handfallna som jag själv.
Denna gången tror jag det blir lättare eftersom jag vet mer. Hoppas det i alla fall.
Så ska det inte vara! Man kan vägra att gå hem från BB, inga ska behöva gå hem innan man känner sig lagom säker på amningen. Det är också därför amningsstatistiken sjunker, många går hem/blir hemskickade alldeles för tidigt. Sen är det viktigt att be om hjälp på BB!
Här i Göteborg finns det möjlighet att komma till sjukhuset på amningshjälp när man väl gått hem. Hur har ni det där ni bor?
louise1983 skrev 2013-02-05 08:50:55 följande:
Intressant att ni pratar amning. Jag och sambon anmälde oss till amningskurs igår. Det anordnas sånna gratis här som man får gå på från v 20 redan. Känns skönt när det är första barnet att gå redan och börja förbereda sig mentalt. Finns det inget sådant där ni bor som inte känner nå vidare för det här med amning?
Jag dricker blutsaft, har också problem med magen, så min BM tyckte att vi skulle prova med det och se vart blodvärdet hamnar.
Superbra ju! Vilken möjlighet att kunna gå på det. Vissa MVC i Göteborg erbjuder det men det är tyvärr inte så bra uppslutning.