• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Friiidaaay

Såg att ni disskuterade hallonblads te & jag pipmlade det som en tok förra gången från vecka 36 ungefär :) Jag födde (förstföderska) på BF och förlossningen gick väldigt fort. Sen om det beror på det eller om det hade skett endå, vet jag ju inte :) Däremot har jag läst att det ska kunna minska Exempelvis blödningarna efteråt, men jag blödde konstant i 8 veckor efteråt innan min mens kom igång ett par dagar efter sista blödningsdagen. Trodde jag skulle förblöda ett tag (;

• Sonaten
    Suey skrev 2013-02-04 09:14:33 följande:
    Förresten, är det någon som har nattliga svettningar här? jag vaknar om nätterna och får bokstavligen vrida ur sängkläderna och i nacken, hårbotten är jag helt genomblöt. Och så får man ju frossa på det, känns som det är en anledning till att förkylningen aldrig ger sig...
    Känner igen nattliga svettningar. Började för några veckor sedan med att ha två nattlinnen på gång samtidigt. Byter när jag är uppe och kissar på natten och hänger det våta på elementet. Då brukar det vara torrt till nästa kisspaus/klädbyte

Nu har jag dessutom gått och fått influensa. Fick svåra andningsproblem och hög feber, och hamnade på infektionsmottagningen på sjukhuset där jag låg hela gårdagen. Fick Tamiflu så nu är jag på bättringsvägen. Men stapplar fram, är sjukt trött och har svårt att andas. Dessvärre blev även min man sjuk idag och ligger nu med 39 grader, frossa och huvudvärk. Dottern har också samma elände, men hon har åtminstone matlust.

På tal om reflektioner kring viktuppgång... Jag har ju oroat mig mycket för att jag gått upp så mycket, nu är det säkert 15 kg och jag är i vecka 21. (Förra grav gick jag upp typ 12 kg totalt.) Men eftersom jag radikalt minskat matintaget senaste dagarna så känns det faktiskt som en lättnad att jag har lite buffert. Nu behöver jag inte känna oro för bäbisen. Äter järntabletter, omega3-kapslar och dricker saft, juice och te. Någon sked glass, en macka och fem makaroner. Det är vad jag får i mig på en dag. Fint då med lite fettreserver

Någon annan förresten som haft andningsproblem av influensa vid graviditeten? 
  • MissMe83

Kicklina: ja du har nog rätt. Jag hoppas verkligen att det ändras när han kommer för jag vill ju egentligen amma.

Regnskogen: vad skönt att jag inte är ensam. Jag förstår verkligen inte varför jag känner så. Har aldrig haft sånna känslor till det innan

• KarinF

Ni som äter järntillskott, vad tar ni för sort? Jag brukar ligga lågt i järndepåerna utan att vara gravid och nu bär jag ju på tvillingar och måste få i mig ännu mer järn. Skulle börja med Niferex efter halva graviditeten, men redan efter en tablett så fick jag magknip och mådde illa. Verkar inte alls tåla dem! angående vikt så ligger jag på +12kg efter 20 gångna veckor. Tränar nåt varje dag och äter bra, så jag vet inte riktigt vad alla kilona består av. Antar att viktuppgången bara är i starten än så länge, den största uppgången är väl kvar. Puh, undrar vart detta ska sluta!? +25-30???

• Solrosen82

Kickilina: Intressant läsning :) Jag hör till de som ammar, men har förståelse för att alla inte kan. Däremot tycker jag att det är hemskt att vissa väljer bort amningen för att kunna fortsätta festa m.m.

KarinF: Jag ska börja med järn och ska testa Niferex. Har ätit duroferon tidigare och den funkade inte på mig. Blev trög i magen och illamående.

• Stinsen

Här kommer en bild på min "kulan" :)

Någon mer än jag som börjar få ont i revbenen?

• Sonaten
    KarinF skrev 2013-02-04 22:19:22 följande:
    Ni som äter järntillskott, vad tar ni för sort? Jag brukar ligga lågt i järndepåerna utan att vara gravid och nu bär jag ju på tvillingar och måste få i mig ännu mer järn. Skulle börja med Niferex efter halva graviditeten, men redan efter en tablett så fick jag magknip och mådde illa. Verkar inte alls tåla dem! angående vikt så ligger jag på +12kg efter 20 gångna veckor. Tränar nåt varje dag och äter bra, så jag vet inte riktigt vad alla kilona består av. Antar att viktuppgången bara är i starten än så länge, den största uppgången är väl kvar. Puh, undrar vart detta ska sluta!? +25-30???
    Förra graviditeten hade jag svårt med järnet minns jag. Blev riktigt lös i magen av Niferex som BM rekommenderade mig att ta. Däremot funkar Hemofer bra, men det är ju inte lika mkt järn även om man tar 3-4 per dag. Förra gången kompletterade jag med apotekets Mitt val kvinna, och brustabletter jag köpte på ICA med järn och c-vitamin. Dessutom någon sorts Blutsaft-motsvarighet som jag köpte på hälsokostaffär. Jag drack också dagligen Proviva female, den hade särskilt tillsatt järn och bakteriekulturen underlättade upptaget fick jag veta. Sen drack jag också sempers barnjuicer med tillsatt järn. Och jobbade hårt på att maximera broccoli, spenat, bönor, linser och ägg. Samt komplettera med c-vitamin och undvika mjölk, the, choklad, bröd i samband med järnintag. Kanske ska tillägga att jag är vegeterian (som dock gör undantag för animalier som ingår i järntabletter). Den här gången vet jag inte riktigt hur jag ligger till med järnet än, fick lite dålig info från BM. Verkar dock tåla Niferex mycket bättre den här gången, så jag varvar hemofer 5 dagar i veckan med Niferex 2 dagar kanske.
  • KarinF
    Sonaten skrev 2013-02-05 02:25:24 följande:
    Förra graviditeten hade jag svårt med järnet minns jag. Blev riktigt lös i magen av Niferex som BM rekommenderade mig att ta. Däremot funkar Hemofer bra, men det är ju inte lika mkt järn även om man tar 3-4 per dag. Förra gången kompletterade jag med apotekets Mitt val kvinna, och brustabletter jag köpte på ICA med järn och c-vitamin. Dessutom någon sorts Blutsaft-motsvarighet som jag köpte på hälsokostaffär. Jag drack också dagligen Proviva female, den hade särskilt tillsatt järn och bakteriekulturen underlättade upptaget fick jag veta. Sen drack jag också sempers barnjuicer med tillsatt järn. Och jobbade hårt på att maximera broccoli, spenat, bönor, linser och ägg. Samt komplettera med c-vitamin och undvika mjölk, the, choklad, bröd i samband med järnintag. Kanske ska tillägga att jag är vegeterian (som dock gör undantag för animalier som ingår i järntabletter). Den här gången vet jag inte riktigt hur jag ligger till med järnet än, fick lite dålig info från BM. Verkar dock tåla Niferex mycket bättre den här gången, så jag varvar hemofer 5 dagar i veckan med Niferex 2 dagar kanske.

Bra tips! Har också funderat på att kombinera olika preparat. En kapsel Niferex innehåller 100 milligram järn och en dos hemofer 36 milligram. Jag tål hemofer ganska bra, så om man tar det ihop med nåt annat så kanske man kommer upp i 100 milligram. Ska ringa bm idag och fråga vad hon rekommenderar. Skulle även vilja kolla hb-värdet, börjar känna av daglig huvudvärk och har blivit ganska trött sista två veckorna. Har en känsla av att värdet inte är alltför bra....
  • Madelen21

Stinsen: Ja jag har börjat få ont i revbenen fast bak i ryggen ibland om jag har gjort nåt ansträngande för mycket... fick så jäkla ont igår så ja bara satt här å va helt matt å d gjorde riktigt ont :( har börja få så ont i benen också, tror d kan ha å göra m mina åderbråck.. har åderbråck på hela vänster ben på insidan och mellan benen :(

• Suey
    KarinF skrev 2013-02-04 22:19:22 följande:
    Jag äter Duroferon, det är ok för min mage, oftast blir det panik på morgonen, men hellre det än bli förstoppad helt (förlåt alla känsliga). Brukar tänka att det är övergående...

Är det någon här som äter sertralin?
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~