• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Natan

Igår kväll tror jag att jag fick sammandragningar. Magen blev hård och det gjorde verkligen ont. Jag var tvungen att lägga mig å vila och efter ett tag blev det bättre. Idag har det stuckit till i magen och molat så fort jag reser mig upp eller om jag går. Är detta normalt eller ska jag kontakta bm?

• Sonaten

Begagnat är självklart bättre ur de flesta aspekter tycker jag. Mindre resursförbrukning spar miljö, kemikalierna i kläderna är urtvättade om de inte är nya, om det blir en fläck på ett plagg så grämer jag mig mindre om det redan är begagnat och välanvänt jämfört med om det vore helt nytt. Sen är det ekonomiskt för familjen också. Och så kan man hitta mönster och modeller som är mer orginella. Jag köper gärna begagnat både till mig, dottern och bäbisen i magen. Men jag tvättar allting i tvättmaskin som jag får hem, både nytt och begagnat.

Jag fick ofta ärva begagnade kläder från bekanta när jag var barn och då trivdes jag inte med det, eftersom det inte var självvalt. Det handlade om att vi hade väldigt ont om pengar och inte kunde köpa nytt. Istället fick man ha på sig andras avlagda och omoderna kläder. Det var jobbigt och jag tänkte nog då att jag inte ville sätta på mina framtida barn begagnade kläder. Men nu sedan jag själv blivit vuxen ser jag annorlunda på det. Jag har råd att köpa precis vad jag tycker att jag behöver, och jag väljer att köpa begagnat. Det som jag kände mig fattig över när jag var barn, känns numera som en självständighet och en valfrihet som jag har.

Sen är jag grymt förtjust i fina barnkläder och vackra färgglada mönster, så jag köper mycket mer barnkläder än vad som egentligen är nödvändigt. Men det ser jag som en lyx jag kan unna mig - särskilt som det mesta är begagnat så belastar det ju inte miljön. Och när vi är klara med grejerna, så går de vidare till någon annan.  

• AlexandraViberg

Sonaten: sen har samhällets ändrats, folk köper mer kläder till sina barn. Lite shoppaholic aktigt! Så det som säljs begagnat nu är lite mer modernt ändå ;)

Men förstår att du kände så när du var liten! :/

• regnskogen

Försöker fortsätta där jag skrev förut, min dator vägrar att starta! :/

Iallafall. Jag köper en hel del från H

• regnskogen

Sådär! 

Nu sitter jag vid en dator!

Det jag tänkte säga var:

Jag köper ju en hel del kläder från H&M  och från polarn och pyret, men bara dom kläder som jag verkligen inte kan låta bli att köpa :P Men det är inget jag direkt går och storhandlar kläder i, för det gör jag hellre på blocket eller får utav vänner eftersom man får mer för pengarna.

Varför jag ställde denna fråga var för att idag när jag och min kompis skulle sitta och kolla lite på blocket, så såg hon att jag kollade på begagnade vagnar och  kläder. Då spottade hon ut sig att:

"Om inte du har råd att köpa nya, fräscha kläder eller en ny, fin vagn - kanske du inte ska behålla barnet. " och så tittade hon på mig med världens allvarligaste blick.

Jag visste inte vad jag skulle säga, så jag bara klädde på mig och drog. På vägen hem var jag så ledsen, och grät och trodde verkligen att jag var en dålig mamma som handlar på blocket för att det är " återanvänt " , men jag köper ju inte där för att vara elak mot mitt barn, eller framstå bebisen och oss som fattiga! Det gör jag för att jag inte tycker att det är lönt att spendera flera hundra kronor för en outfit som bebisen ändå bara kommer använda ett par gånger, innan han växer ur dom. 

Hon har fortfarande inte hört av sig och bett om ursäkt, för hon borde väl fatta att man inte säger så till någon människa överhuvudtaget. Är riktigt besviken på henne. Jag vet att hon förväntar sig att jag ska skicka sms och be om ursäkt för mina " graviditetshormoner " för hon har gnällt en hel del på dom, men det tänker jag absolut inte göra. För nu gjorde hon faktiskt fel tycker jag ...

På tal om annat; Jag har sen i måndags natt haft ont på höger sida av revbenen, och den smärtan påminner lite om håll men som håller i sig hela tiden och blir periodvis väldigt smärtsam. När jag väl har ont, så kan jag inte ligga still, utan måste vända och vrida mig i sängen eller upp och gå. Är det någon som vet vad det kan bero på? Förövrigt så har jag ingen matlust, dålig i magen och känner mig trött och febrig fast jag inte alls har feber. Har väldigt svårt att sova också...

Bebisen sparkar på som sjutton, så det är inget fel på honom iallafall... Funderar på att åka in till akuten en sväng, för jag vet verkligen inte varför jag har ont! :/ 

Hoppas ni andra har/kommer ha en fin kväll! :) 

• regnskogen

Och förlåt för ett lååångt inlägg, och förlåt för att jag är så gnällig.

Kram på er!  

• Natan

Regnskogen: Gud vad oförskämt av din vän att vräka ur sig något sådant. Förstår att du blir ledsen. Vem skulle inte bli det när någon säger något sådant? Jag tycker absolut inte du ska be om ursäkt för du har inte gjort något fel. Det är din vän som ska be om förlåtelse och ingen annan.

• MissMe83

Regndkogen: jag tycker du kan be den där väninnan att fara å flyga! Ditt föräldraskap har inget å göra med om du köper nytt eller ej! Det var det dummaste jag har hört. Vi har råd stt köpa nya fräscha kläder osv, men väljer i alla fall att köpa en del begagnat för att det ofta är väldigt fräscha grejer!
    Du ska INTE må dåligt över vad hon sa och du får inte glöma att föräldraskapet inte handlar om vad du köper till ditt barn. Det viktiga är kärlek och värme!

• regnskogen
    Natan skrev 2013-02-07 20:33:41 följande:
    Regnskogen: Gud vad oförskämt av din vän att vräka ur sig något sådant. Förstår att du blir ledsen. Vem skulle inte bli det när någon säger något sådant? Jag tycker absolut inte du ska be om ursäkt för du har inte gjort något fel. Det är din vän som ska be om förlåtelse och ingen annan.
    MissMe83 skrev 2013-02-07 20:35:06 följande:
    Regndkogen: jag tycker du kan be den där väninnan att fara å flyga! Ditt föräldraskap har inget å göra med om du köper nytt eller ej! Det var det dummaste jag har hört. Vi har råd stt köpa nya fräscha kläder osv, men väljer i alla fall att köpa en del begagnat för att det ofta är väldigt fräscha grejer!
    Du ska INTE må dåligt över vad hon sa och du får inte glöma att föräldraskapet inte handlar om vad du köper till ditt barn. Det viktiga är kärlek och värme!
    Tack för era ord. Jag har förstått att det inte är mitt fel nu, men trodde det först från början. Pojkvännen blev helt till sig när jag kom hem rödgråten och la mig hulkande i sängen. Pojkvännen frågade vad som var fel, och jag försökte berätta för honom och till slut förstod han. Han blev arg och tänkte ringa henne, men jag bad honom att inte göra det för att jag inte vill att hon ska få uppmärksamheten.

Han förklarade iallafall för mig då, som du sa MissMe83 - att föräldraskap handlar inte om vart kläder eller saker kommer ifrån. Det handlar om att vara en bra förälder, och kunna ge sitt barn mycket kärlek och värme. Och det kommer vi vara helbäst på, sa han.. Kunde inte låta bli att le lite där, efter det kändes det lite bättre.

kram på er! 

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~