• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • MissMe83

Vi har bestämt sedan lång tid att vi inte vill döpa våra barn. Både jag och mannen är ateister och känns inte bra att döpa vårt barn in i något vi inte tror på. Berättade detta för svärmor häromdagen och det skulle jag inte gjort! Det blev inte väl mottaget! Svärföräldrarna är inte heller troende men tycker av princip man ska döpa sina barn. Försökte förklara hur vi ser på det men hon var jätte upprörd!
    Hur ska jag låta bli att påverkas? Känner mig som en dålig mamma nu

• Solrosen82
    AlexandraViberg skrev 2013-02-15 17:36:26 följande:
    Ja men precis! Vi funderade på våra mammors första namn först men det lät dåligt och det kändes för nära släkt liksom. Denna gång ska namnen vara hemliga för släkten tills dopet! Kommer bli svårt men det SKA gå! Förra gången berättade jag när jag fick veta kön i v.37 på ul inför snittet (hon låg ju fel..) och visst blev pappa super glad då men eftersom människorna fortfarande lever så kommer det bli roligt att se deras reaktioner på dopet :D

Vet att farmor kommer bli mycket rörd iallafall :)

Det kommer säkert vara många tårar på dopet. :) Jag håller med dig att släktnamn oftast är finast om de inte är för nära. Om vi får en flicka så kan det bli Elsa efter min farmor eller Emmy efter min gammelmormor i andranamn. Tilltalsnamnet blir inte ett släktnamn :)
  • Zora

Jag hade inte uvi och det är ju iof bra.. Men jag antar att jag får dras med det onda i magen hela tiden nu framöver Blir väl (är redan) en soffpotatis utan minsta lilla kondis..

• Suey

Madde: nej, jag skulle nog inte klara det själv ;) tur man har en granne som stickar åt en, har redan fått en jättefin kofta och mössa! ja, 95kr känns som ett överkomligt pris.

• Madelen21

Baby lei: tyvärr jag har spytt 2 ggr på eftermiddagen, dock sitter jag här å sjukt sugen på choklad, tänk en sweicher nöt.. å samtidigt mår jag lite illa.. blää... ska äta mat när sambon kommer hem... han kom hem vid 16 men han har jour å fick lov å åka tillbaks till jobbet.. var på väg hem nu.. han ska fritera pomfritt och chicken nuggets... denna sjuka är konstig...

börja med att ja vakna i morse fruktansvärt ont överallt så ont i halsen så de va nå hemskt... bara över en natt.. inget fel alls igår.. förutom att jag hade inget som helst sug efter varken mat lr annat...
    sen idag bara skit ont i hela kroppen fruktansvärd hosta å spytt x antal ggr.. inge diarre och knappt illamående...
    känner nåt obehag i halsen men det kliar ju av hostan oxå... ush....
    min älsta har sovit i princip hela eftermiddagen :/

de börja ju för henne i onsdags lika som för mig ont i halsen och feber mm... å så spydde hon 2 ggr ( hon har krupp så kan ha varit av slemmet) men hon har inte spytt nå mer... men vill knappt äta nåt bara dricka.. hon har iaf ätit lite glass idag.. å så fick jag tvinga i henne alvedon och lepheuton eller hur d stavas ( hostmedicin) sen somna hon å sov till sambon kom hem å sen vaken en kort stund sen la hon sig igen å sover än...

själv har jag inte sovit nånting idag men har inte gjort ett skit hemma heller.. jag har ju min lilla å tänka på oxå för han är ju inte sjuk så vi har roat oss med massa film i soffan. tack å lov är han nöjd med det. sjukt jobbigt å vara sjuk.. tack å lov är lillen i magen iaf väldigt aktiv :)

har setat å kollat in overaller till bäbben på tradera... tror ja la bud på en fleece få se om ja får den..

• Solrosen82
    MissMe83 skrev 2013-02-15 17:54:36 följande:
    Vi har bestämt sedan lång tid att vi inte vill döpa våra barn. Både jag och mannen är ateister och känns inte bra att döpa vårt barn in i något vi inte tror på. Berättade detta för svärmor häromdagen och det skulle jag inte gjort! Det blev inte väl mottaget! Svärföräldrarna är inte heller troende men tycker av princip man ska döpa sina barn. Försökte förklara hur vi ser på det men hon var jätte upprörd!

Vi tror inte heller på det där med kyrkan men har döpt våra barn bara av tradition. Men hade jag inte velat så hade jag stått på mig inför släkten. Det är ert barn, ert beslut :)
  • AlexandraViberg
    Låter som människor som är väldigt inbitna! Vi hade namngivelse för dottern, då när jag var 17 resonerade jag som så att hon kan döpa sig när hon blir större, vid ex komfirmation. Nu har jag dock ändrat åsikt och vi kommer döpa denna, detta efter att jag bad väldigt mycket till Gud under vår kamp och sedan gifte vi oss också och det kändes himla fint i kyrkan. Tror att jag alltid trott lite på Gud men kallar mig inte troende och går inte runt med kors osv!

Men som sagt, ha någon namngivelse ceremoni istället kanske? Det är mysigt och då får barnet sitt namn på samma sätt som på dop. Eller så struntar ni i det helt, det är ju ert barn , inte deras! :)
    Solrosen82 skrev 2013-02-15 18:00:51 följande:

Det kommer säkert vara många tårar på dopet. :) Jag håller med dig att släktnamn oftast är finast om de inte är för nära. Om vi får en flicka så kan det bli Elsa efter min farmor eller Emmy efter min gammelmormor i andranamn. Tilltalsnamnet blir inte ett släktnamn :)
    Nä, tilltalsnamn har vi inte heller som släktnamn och det kommer nog aldrig hända heller om vi inte råkar hitta en släkting med de namn vi bestämt :P
    Jag är döpt efter min gammelmormor Svea och tycker man kan hålla det på ungefär det avståendet. Min farmor blir ju vårt barns gammelfarmor, blir ju makens mammas andranamn men det var hennes farmors från början tror jag :)

The greater the fight, the greater the victory! BF Juni 2013 | Dotter -07
  • Oreos
    Du kan ju säga till hon att i Sverige så döps man inte in i kyrkan, man föds in i den..  Om det nu är en tröst för henne. Annars så kan du säga att det är ert barn och ni bestämmer. Det har jag gjort, och hade hon fortsatt vara besviken eller sur över det så hade hon fått det..

Har själv berättat samma sak för svärföräldrarna, och de blev lite förvånade och troligen besvikna men de accepterade läget.
  • Sagolina

Jag ser mig inte själv som troende, men är ändå skriven i kyrkan och konfirmerad. Sambon hör till Kristensamfundet. Vi kommer nog att döpa våra barn, så får de sen välja själv om de vill bli konfirmerade eller inte.
    Jobbar i blombutik och hade in ett par idag som skulle döpa sin son om tre veckor. De ville ha lite förslag på blommor, hurdana arrangemang och buketter man skulle kunna göra mm. Blev såå sugen på att få planera vårt barns dop:P Aningen ute i förtid, men så som tiden rusar på just nu så är vi ju snart där! 

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~