• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Madelen21

här har jag nästan gått upp 7 kg men inte konstigt me tanke på hur mkt grädde mm jag äter :) haha
    å idag är de lördag så då blir det lite godis mm. känner mig av å till piggare idag än igår.. men fortfarande väldigt trött och så.. legat å vilat på fm en stund i sängen under filten. nu ligger sambon av ren trötthet barna å jag myser i soffan... men jag lär försöka fixa å röjja upp här lite...

blir bara korv å bröd ikväll :) 

• MissMe83

Kan konstatera att det e en jäkla tur att jag inte jobbar. Hunden skar sig djupt i tassen å blodet spruta, jag var på väg att tuppa av! Jobbar i sjukvården med allt möjligt äckligt och klarar det utmärkt men nu svimmar jag nästan! Jösses!

• Sonaten
    mytol skrev 2013-02-16 13:27:55 följande:
    På tal om annat så har jag inte vägt mig på några veckor då jag sist hade gått upp 2,7 på tre veckor. Gick först ner 1,5 i början å när jag sen sluta kräkas så gick jag upp dom å stod still ett tag. Sen kom en period med mkt filmkvällar och bio å lite mkt gott å de va då jag plötsligt gick upp dessa 2,7 kg. Efter det blev jag stenhård med snacks å läsk å sötsaker igen å idag när jag ställde mig på vågen hoppades jag på att inte ha gått upp mer å till min stora förvåning hade jag gått ner 1,3 av dessa 2,7 så nu har jag bara så här långt, 23+4 idag gått upp 1,4 kg denna graviditet. Har övervikt redan innan så därför vill jag försöka utan å banta hålla mig till så lite som möjligt. Känns toppen iaf.
    Verkar som du har varit disciplinerad och haft bra karaktär. Bra föredöme, du får gärna dela med dig av knep för att stå emot sug på onyttigheter. Här är en med lite sämre karaktär, som skulle behöva lite goda råd
  • Sonaten
    Valborgs skrev 2013-02-15 19:50:31 följande:
    Här blir det nog dop i sept/okt, tycker det är skönt när de är lite "äldre" och man själv känner sig lite lugnare :)
    Vår dotter blev döpt samtidigt som hon fyllde ett år. Det var för att jag ville ha dopet på sommarhalvåret, när det är lite mindre sjukdomar och smittor. Första halvåret var allt så kaotiskt så jag skulle inte orka med dop. Däremot tänker vi att vår tvåa ska döpas redan i höst, kanske aug-sept. Jag är kristen och det är viktigt för mig att barnen blir välsignade och får en tillhörighet i kyrkan. Däremot tycker jag att det går lika fint med barnvälsignelse som barndop. Egentligen tror jag att jag föredrar barnvälsignelse, men i Svenska kyrkan där vi är med, är barndop norm och det enklaste sättet att få medlemskap i kyrkan. Har pratat med präster också som haft fina argument som talar för barndop. Själv är jag vuxendöpt och tycker att det var positivt att få säga ja till dopet i vuxen, medveten ålder. Men dopet är ju en nåd, en gåva från Gud och därför inget som kräver någon motprestation i form av tro eller aktivt ställningstagande. Det är också något av det vackraste med dopet.

Fint att höra om er andras olika tankar kring barndop och namnceremonier. Det finns ju så många anledningar till att man vill att ens barn ska bli döpt. Och så många olika sätt att hålla ceremonin på. 
  • Sonaten
    MissMe83 skrev 2013-02-15 17:54:36 följande:
    Vi har bestämt sedan lång tid att vi inte vill döpa våra barn. Både jag och mannen är ateister och känns inte bra att döpa vårt barn in i något vi inte tror på. Berättade detta för svärmor häromdagen och det skulle jag inte gjort! Det blev inte väl mottaget! Svärföräldrarna är inte heller troende men tycker av princip man ska döpa sina barn. Försökte förklara hur vi ser på det men hon var jätte upprörd!
    Hur ska jag låta bli att påverkas? Känner mig som en dålig mamma nu
    Stå på dig, det är ert beslut som föräldrar om ni vill att barnet ska döpas eller inte. Man kan bli medlem i kyrkan även utan att döpas, typ "medlemskap i väntan på dop". Men om man som förälder inte känner för att barnet ska döpas - av ett eller annat skäl - så måste ju svärföräldrar respektera det fullt ut.

De kan väl  inte mena att ni skulle låta döpa ert barn mot er egen övertygelse?! Det är ju ens plikt som förälder att ge barnet den fostran man själv tror är rätt. Och tror man inte på att dopet är något meningsfullt, så ska det självklart respekteras.

Men jag vet också hur jobbigt det är när andra lägger sig i såna här privata angelägenheter, som bröllop och dop. Särskilt när man får barn, så tycker vissa omkring en att de har rätt att bestämma vad som är rätt för barnet. Men det är ju alltid man själv som förälder, som har det yttersta ansvaret för barnets hälsa och fostran. Ni vet vad som är rätt för ert barn.
  • Madelen21

hej allihopa
    här har jag legat och sovit i 1½ timme nu på em.
    det var behövligt men  jag lär väl bli liggande bra många timmar till.. är helt slut.. hostan är för jävlig och jag är verkligen helt jävla slut.

angående dop så är båda våra barn döpta och självklart ska även denna döpas. våra barn är födda i augusti så vi har haft dop till advent båda gångerna men denna blir kanske i september. första barnet döpte vi i kyrkan andra barnet i en annan lokal. anledningen till att andra barnet blev i annan lokal är att där vår kyrka ligger finns ett församlingshem där man får vara gratis vid dop etc. den lokalen var upptagen då. så då valde vi en ny kyrklig lokal istället som heter himmilsgården men det var minst lika bra då var vi på en å samma plats hela tiden.

denna gång skulle jag vilja ha ett utomhusdop, men nja vi får se... känns rätt praktiskt att få låna en lokal gratis så det blir säkert i kyrkan iaf eller så.
    det känns långt dit och jag kan inte spekulera i det alla redan.

angående att stå emot onyttigheter så är det nästintill omöjligt för mig, men jag äter det jag känner för. 
    vet att vikten drar  iväg men jag har som sagt inget problem å tappa vikten sen så för mig kviittar det.
    ska vila och försöka få i mig lite mat nu. 

• Sagolina

Har idag varit på min mormors födelsedag och lill*n passade på att ta ett gympapass nr vi var där. Blivande moster fick känna två sparkar mot handen och blev så glad:) Är så roligt att alla i vår omgivning ser så fram emot detta lilla liv!

• Elfwinter84

Maken började gråta idag. För första gången fick han se magen röra på sig när lillen gjorde en kullerbytta och sen fick han en spark mot handen. Han blev så rörd att han ringde svärmor (blivande farmor) och berättade med en gång =) 

• MissMe83

Tack allihop för stödet angående dop frågan.
    För oss känns det inte rätt att stå och lova en präst och en Gud vi inte tror på att uppfostra barnet enligt den kristna tron.
    Min svärmor tog upp frågan igen idag och då sa jag det som någon här har skrivit att tycker du vi ska stå där framme och ljuga präst och hela sällskapet rakt upp i ansiktet? Känns det bättre?
    Hon svarade att det är tradition och folk ofta inte gör det dom livar där och det vet prästen.
    Där gav jag upp diskussionen. Jag vägrar ställa upp på en sån tradition bara för att!
    Namngivningsfest var inte samma sak tyckte hon * mega jätte suck*

• mco

Denna bebis ska döpas. Är lite utav en självklarhet för mig och även det här med att bebis måste få ett släktnamn.
    Hoppas på att kunna ha dopet i Augusti när det fortfarande är varmt :)

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~