MissMe83 skrev 2013-02-15 17:54:36 följande:
Vi har bestämt sedan lång tid att vi inte vill döpa våra barn. Både jag och mannen är ateister och känns inte bra att döpa vårt barn in i något vi inte tror på. Berättade detta för svärmor häromdagen och det skulle jag inte gjort! Det blev inte väl mottaget! Svärföräldrarna är inte heller troende men tycker av princip man ska döpa sina barn. Försökte förklara hur vi ser på det men hon var jätte upprörd!
Hur ska jag låta bli att påverkas? Känner mig som en dålig mamma nu

Stå på dig, det är ert beslut som föräldrar om ni vill att barnet ska döpas eller inte. Man kan bli medlem i kyrkan även utan att döpas, typ "medlemskap i väntan på dop". Men om man som förälder inte känner för att barnet ska döpas - av ett eller annat skäl - så måste ju svärföräldrar respektera det fullt ut.
De kan väl inte mena att ni skulle låta döpa ert barn mot er egen övertygelse?! Det är ju ens plikt som förälder att ge barnet den fostran man själv tror är rätt. Och tror man inte på att dopet är något meningsfullt, så ska det självklart respekteras.
Men jag vet också hur jobbigt det är när andra lägger sig i såna här privata angelägenheter, som bröllop och dop. Särskilt när man får barn, så tycker vissa omkring en att de har rätt att bestämma vad som är rätt för barnet. Men det är ju alltid man själv som förälder, som har det yttersta ansvaret för barnets hälsa och fostran. Ni vet vad som är rätt för ert barn.