Meoow skrev 2013-02-17 11:32:09 följande:
Efterlysning: böcker att läsa under graviditeten :) gärna om barn/att bli förälder eller som berör själva förlossningen då jag redan läst en del om graviditeten...
Det är lite ont om bra skönlitteratur om graviditet/moderskap tycker jag. Finns en del problematiserande skönlitteratur som t ex Bitterfittan (Maria Sveland) och Baby blues (Pia Hintze). Mkt bra böcker, men man kan bli lite dyster. Samtidigt är det jätteskönt att läsa om andras problem ibland, och få ingångar till att hantera sin egen situation. Mer lättsamma böcker är "Jag ska bli mamma", och så har Annika Lantz skrivit två böcker om graviditet/få barn. Sen finns det tre böcker som heter typ Familjeboken, Mammaboken, Pappaboken, som innehåller berättelser från kända svenskar om hur det är att få barn och vara förälder. Jag har också läst en finstämd liten bok av Kerstin Thorvall som heter Porträtt av ett litet barn, tror jag. Jag har också läst en bok som heter Gravidchock av Belinda Ohlsson. Har för mig att den var lite ytlig, men samtidigt läsvärd.
En bok som jag blev rekommenderad förra graviditeten är Gudrun Abascal: Att Föda. Det är en väldigt informativ bok (finns som pocket) som man kan läsa som förberedelse till förlossningen. Jag har också en bok som heter Kejsarsnittsboken, som vi köpte när vi fick reda på att det inte skulle bli någon vaginalförlossning förra gången. Man kan ju behöva sätta sig in i vad ett kejsarsnitt innebär också...
Mammapraktika (Leni Söderberg?) läser jag också. Den tar upp fosterutvecklingen vecka för vecka, och en massa olika graviditetsbesvär med mera.
Sen finns det en fin bok som heter typ Mat för pyttesmå barn och deras mammor. Finns på biblan.
Jag tar gärna också emot lästips