• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • MissMe83

Sömntutan: då känner vi lika! Är så trött så jag skakar men bävar för att lägga mig för vet precis hur drt blir! Irritation, obehag å ångest! Klådan är kollad en gång! Fick salva för å bli av med utslagen. Dom försvann ett tag men har kommit tillbaka tio ggr värre och nu vill inte salvan bita på det mer
    Förkylning är inte skoj å försöka sova med.
    Jag har graviditets nästäppa som också den väcker mig varje natt gånger flera. Nä Ush vad jag gnäller!

• MissMe83

Sagolina: åh fyy! Får jag också alltid efter antibiotika. Iväg till Apoteket med dig.

• Solrosen82
    Baby Lei skrev 2013-02-17 14:10:59 följande:
    Jag har haft en så jobbig natt, Fick en blödning igår. Jag har inte haft det någon gång den här graviditeten och när det har hänt tidigare har jag alltid fått missfall. Så mitt hjärta stannade. Vi fick komma in till förlossningen direkt, och vår lilla kille mådde bra. Tack och lov! Livmodertappen var helt stängd, han mådde bra och hade rätt mängd fostervatten osv. Men jag hade tydligen en kraftig urinvägsinfektion. Fick ju penicillin mot det för två veckor sen, men nu gör de en långtidsodling också för att ge mig rätt sorts antibiotika den här gången. Usch vilken natt. Vi som just har vågat börja slappna av och känna att det kommer bli en bebis den här gången.

Åh va hemskt att blöda nu! Kom det mycket? Håller de extra koll på dig nu?

Jobbigt med alla influensor och magsjukor som går nu. Krya på er alla sjuklingar!!
  • Sonaten
    Meoow skrev 2013-02-17 11:32:09 följande:
    Efterlysning: böcker att läsa under graviditeten :) gärna om barn/att bli förälder eller som berör själva förlossningen då jag redan läst en del om graviditeten...
    Det är lite ont om bra skönlitteratur om graviditet/moderskap tycker jag. Finns en del problematiserande skönlitteratur som t ex Bitterfittan (Maria Sveland) och Baby blues (Pia Hintze). Mkt bra böcker, men man kan bli lite dyster. Samtidigt är det jätteskönt att läsa om andras problem ibland, och få ingångar till att hantera sin egen situation. Mer lättsamma böcker är "Jag ska bli mamma", och så har Annika Lantz skrivit två böcker om graviditet/få barn. Sen finns det tre böcker som heter typ Familjeboken, Mammaboken, Pappaboken, som innehåller berättelser från kända svenskar om hur det är att få barn och vara förälder. Jag har också läst en finstämd liten bok av Kerstin Thorvall som heter Porträtt av ett litet barn, tror jag. Jag har också läst en bok som heter Gravidchock av Belinda Ohlsson. Har för mig att den var lite ytlig, men samtidigt läsvärd.

En bok som jag blev rekommenderad förra graviditeten är Gudrun Abascal: Att Föda. Det är en väldigt informativ bok (finns som pocket) som man kan läsa som förberedelse till förlossningen. Jag har också en bok som heter Kejsarsnittsboken, som vi köpte när vi fick reda på att det inte skulle bli någon vaginalförlossning förra gången. Man kan ju behöva sätta sig in i vad ett kejsarsnitt innebär också...

Mammapraktika (Leni Söderberg?) läser jag också. Den tar upp fosterutvecklingen vecka för vecka, och en massa olika graviditetsbesvär med mera.

Sen finns det en fin bok som heter typ Mat för pyttesmå barn och deras mammor. Finns på biblan.

Jag tar gärna också emot lästips

• Sonaten
    MissMe83 skrev 2013-02-16 19:44:54 följande:
    Tack allihop för stödet angående dop frågan.
    För oss känns det inte rätt att stå och lova en präst och en Gud vi inte tror på att uppfostra barnet enligt den kristna tron.
    Min svärmor tog upp frågan igen idag och då sa jag det som någon här har skrivit att tycker du vi ska stå där framme och ljuga präst och hela sällskapet rakt upp i ansiktet? Känns det bättre?
    Hon svarade att det är tradition och folk ofta inte gör det dom livar där och det vet prästen.
    Där gav jag upp diskussionen. Jag vägrar ställa upp på en sån tradition bara för att!
    Namngivningsfest var inte samma sak tyckte hon * mega jätte suck*
    Jag tycker inte att man som förälder måste vara övertygat troende för att vilja döpa barnet. Det räcker gott med att man bara just känner att det vore fint om barnet blir döpt. Tror att många präster håller med (?). Om man känner sig lite kluven till barndop så kan man alltid ta kontakt med en präst och fråga mer om vad dopet egentligen betyder och hur man kan förhålla sig till det som förälder. Jag menar att det räcker med en känslomässig önskan om att barnet ska döpas, för att det ska vara "rätt" att göra det. Man behöver inte kunna förklara och försvara hela den kristna kyrkans tro. Dopet kräver ingen motprestation, utan är bara ett erbjudande som man kan ta emot om man vill. Eller tacka nej till, eller vänta med. Men inga föräldrar eller barn ska behöva tacka ja till dop mot sin egen vilja. Jag tror förresten att Gud älskar alla människor, oavsett om de är döpta.

• Sagolina

MissMe: Jepp, blir att åka till apoteket efter jobbet! Som tur brukar det hjälpa ganska snabbt när jag får behandling!

• Lillpluttan

Jaha... Då har man sportlov (Skåne)! Är det någon i Skåne här med barn i 3-årsåldern som vill leka så säg bara till! :)

• Madelen21

gomorron allihopa
    efter att ha legat  i princip hela helgen känner jag mig (liiite piggare) idag och är iaf på benen vilket känns bra. ringde min sambo som jobbar och han börjar känna sig krasslig nu sa han.. :( ja de går väl runt.. har iaf fått sova i natt.. var upp vid 3 å tog host medicin och panodil sen sov vi till kl 7. Blir en lugn dag idag.
    lär försöka städa upp å tvätta ( ligger efter massor me sånt när man varit däckad)

sen ska jag planera inköpslista för kommande v. storhandling i morron. 

• sofie och laura
    Baby Lei skrev 2013-02-17 14:10:59 följande:
    Jag har haft en så jobbig natt, Fick en blödning igår. Jag har inte haft det någon gång den här graviditeten och när det har hänt tidigare har jag alltid fått missfall. Så mitt hjärta stannade. Vi fick komma in till förlossningen direkt, och vår lilla kille mådde bra. Tack och lov! Livmodertappen var helt stängd, han mådde bra och hade rätt mängd fostervatten osv. Men jag hade tydligen en kraftig urinvägsinfektion. Fick ju penicillin mot det för två veckor sen, men nu gör de en långtidsodling också för att ge mig rätt sorts antibiotika den här gången. Usch vilken natt. Vi som just har vågat börja slappna av och känna att det kommer bli en bebis den här gången.

åå VILKEN TUR ATT det inte var ngt vännen .. UVI kan vara hemska tro mig smärtor blödningar mm se till att vila dig nu kram

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~