• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • mhpo

Hej hej 
    Såg att ni pratade om dop lite tidigare, här blir det dop, inte för att vi är så värst troende men för att vi tycker att det är en fin tradition.. Bryr mig inte om folk tycker vi är falska eller inte lika lite som att jag bryr mig om andra väljer att inte döpa alls, eller att ha en namngivningscermoni.. Alla gör det som känns rätt för dem. Men håller man dop för att få presenter som någon här sa något om så måste man vara lite koko? Ett dop kostar väl mer än vad man får i presenter tänker jag.. Att mat och fika och dekor kostar på och att man mer gör det för att samla släkt och vänner för en vacker cermoni. 

I helgen såg vi för första gången bebisen sparkar utanpå magen! Så himla häftigt, första gången som jag såg så tänkte jag att näää det där inbillade jag mig, andra gången bara jooo jag såg det där! Åh så häftigt! Busbebis.

Så känner jag att det börjar bli jobbigt med vikten och hur man ser ut, inte ens när man är gravid så slipper man undan omgivningens värderanden.. Har nu i vecka 24 gått upp 8 kilo sedan start och det känns lite tungt faktiskt. Det blir inte bättre när man hör bekanta tala om hur vacker deras gravida vännina är som "bara har fått en babykula och inget mer, hon är sååå vacker". Känner mig som en jätte när de säger så.. Andra dagar känner jag mig mer självsäker, tillfreds och vacker med min älskade mage. 

Hur mycket har ni gått upp och hur ser ni på er egen viktuppgång? Är jag ensam om att känna mig lite tudelad när det kommer till vikten? 

• ThereseJohansson

Jag är gastric bypass opererad och har en väldigt öppen dialog med om min vikt med BM...förra veckan, i v25 hade jag gått upp 3kg vilket känns jobbigt i och med vad jag gått igenom men hon lugnande mig och sa att det var bra och att det är mer konstigt om det inte hade hänt nått alls...men rädslan för att jag ska öka mycket i vikt finns givetvis där, riktigt jobbigt!

• mhpo

Skönt att din barnmorska kan lugna dig lite :) förstår att du gjort en rejäl resa viktmässigt. Jag gick ned 10 kilo innan jag blev gravid och ja nu ser man hur allt arbete med det bara går upp i rök. :/

• Solrosen82

Babylei: Skönt att det inte kom så mycket. Men det var säkert tillräckligt för att få dig att börja oroa dig igen. Bara vi kommer förbi vecka 30 så är väl oddsen väldigt bra om bebis kommer för tidigt? :)

• Solrosen82
    mytol skrev 2013-02-18 14:44:51 följande:
    Angående dopet så vet jag att många tänker att dom inte vill pracka på barnet en tro utan att dom själva ska få välja. Jag tänker snarare så att eftersom konfirmationen är en bekräftelse på dopet så gör ju barnet sitt val då. Jag själv hade många kompisar som inte var döpta när det var dags för konfirmation och bara en av dom valde att konfirmera sig å därmed bli döpt samtidigt medans alla dom andra resonerade att det var pinsamt att döpas inför alla och avstod. 15 är ju en känslig ålder och då det mesta är pinsamt. Därför väljer vi att våra barn döps även fast vi inte är troende.

Det där med konfirmation tänker jag också på. Jag hade aldrig konfirmerat mig om jag inte varit döpt. Så jag vill delvis att mina barn ska döpas för att lättare kunna konfirmera sig om de vill. Iofs så är det inte säkert att de vill göra det ändå. ;)
  • mytol
    Solrosen82 skrev 2013-02-18 22:39:10 följande:

Det där med konfirmation tänker jag också på. Jag hade aldrig konfirmerat mig om jag inte varit döpt. Så jag vill delvis att mina barn ska döpas för att lättare kunna konfirmera sig om de vill. Iofs så är det inte säkert att de vill göra det ändå. ;)
    Jag är döpt men valde att inte konfirmera mig.
    Mina föräldrar ville väldigt gärna att jag skulle det men dom var samtidigt väldigt förstående och bra.
    Dom är inte alls troende på ngt djupt religöst vis men visst tror dom nog på gud.

Jag tycker dom gjorde på ett bra sätt med mig och min bror. Dom berättade för oss vad dopet innebär å vad som krävdes av oss med att det att det inte bara innebar en rolig konfirmationsresa och presenter utan att vi även skulle behöva gå på ett x antal gudstjänster innan konfirmationsdagen å att det var vårt ansvar och att dom som våra föräldrar självklart följde med men inte tänkte tjata och tvinga på oss detta. 

Min bror konfirmerade sig men inte jag. Tror det var mutan från vår farfar istället med en moppe som fick honom till det. Jag däremot avböjde mutor och valde en egen väg .

Jag tror vi kommer gå till väga på samma sätt med våra barn. Informera så gott vi kan och sen låta dom göra beslutet vid konfirmation. 

• Tessss

Jag blev inte döpt som barn men ville ändå konfirmera mig då jag vuxendöptes. Men det var ju bara en liten ceremoni med min familj några dagar innan och inte inför alla kompisar. Men alla tyckte det verkade häftigt ;) nu är jag inte längre med i svenska kyrkan. Så mina barn kommer inte heller att döpas som barn. De får väl göra på mitt sätt om de är intresserade sen :)

• Madelen21

mpho jag går in i 24 på torsdag och har gått upp 7 kg ca (kanske en nergång nu när jag varit sjuk)
    jag oroar mig inte för vikten.  

• Pernilla74

Jag tänkte lite på det därmed vikten...tror att det kan vara så att dom som är väldigt smala innan dom blir gravida går upp mer i vikt för att kroppen och bebisen behöver det. Medan dom, som jag, som redan har lite överflöd på kroppen går upp mer långsamt. :) Jag har gått upp tre kilo och är i vecka 23. Det tycker jag inte är så farligt. Ändå äter jag rätt mycket godis nu, för jag kan liksom inte stå emot...

• Madelen21

pernilla74: kanske ligger nåt i det du säger jag vägde 60 på inskrivningen och har vägt 59 och 58 med när ja vänta mina andra barn, som mest med nr 2 vägde jag nästan 80 kg.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~