Solrosen82 skrev 2013-02-18 22:39:10 följande:
Det där med konfirmation tänker jag också på. Jag hade aldrig konfirmerat mig om jag inte varit döpt. Så jag vill delvis att mina barn ska döpas för att lättare kunna konfirmera sig om de vill. Iofs så är det inte säkert att de vill göra det ändå. ;)
Jag är döpt men valde att inte konfirmera mig.
Mina föräldrar ville väldigt gärna att jag skulle det men dom var samtidigt väldigt förstående och bra.
Dom är inte alls troende på ngt djupt religöst vis men visst tror dom nog på gud.
Jag tycker dom gjorde på ett bra sätt med mig och min bror. Dom berättade för oss vad dopet innebär å vad som krävdes av oss med att det att det inte bara innebar en rolig konfirmationsresa och presenter utan att vi även skulle behöva gå på ett x antal gudstjänster innan konfirmationsdagen å att det var vårt ansvar och att dom som våra föräldrar självklart följde med men inte tänkte tjata och tvinga på oss detta.
Min bror konfirmerade sig men inte jag. Tror det var mutan från vår farfar istället med en moppe som fick honom till det. Jag däremot avböjde mutor och valde en egen väg

.
Jag tror vi kommer gå till väga på samma sätt med våra barn. Informera så gott vi kan och sen låta dom göra beslutet vid konfirmation.