Inlägg från: mytol |Visa alla inlägg
  • mytol

~* Juni Bebisar 2013 *~

Natan skrev 2012-11-09 03:16:17 följande:
    9åriga flickan är hittad och hemma med sina föräldrar! ❤❤❤

Jag är så extremt blödig så jag sitter med tårarna bakom ögonen och en stor klump i halsen...
  • mytol

Jag har gjort en smörgåstårta som jag varit sugen på i över en vecka. Gjorde den i onsdags kväll å varje gång jag gått ut på vår inglasade balkong(kallare än kylen) så har ja velat äta den utan å garnera den. Men så idag var de ju dagen D å självklart så har ja spytt som en gris hela dan å får inte ens behålla vatten. Ansträngde mig å garnera den så sonen å sambon har ätit precis. Själv å får ja väl ta med mig en bit till natten å hoppas att ja mår bättre å kan äta den senare. Så himla typiskt!!

• mytol

Läste att många äter isglass mot illamåendet. Jag brukar sno några små glassar av sonen som vi köper av glassbilen. Spookis glassar heter dom å är pyttesmå. Tycker dom e perfekta för ja vill inte ha så mkt.

• mytol
    Valborgs skrev 2012-11-11 05:24:13 följande:
    10kg är nog rätt lagom att gå upp, det blir man ju iaf av med ganska snabbt efter.. :) Haha, tur att man inte är ensam om bristningar då iaf.. ;) Hu vad jag mår illa idag, brukar känna av lite om jag inte ätit på länge. Men nu befarar jag dock magsjuka, vill inte!! :( Drömde om bebisen inatt förresten, att jag själv kunde göra UL hemma, det hade ju varit något :) Sugen på att boka in ett VUL till, men får väl hia mig, kub borde ju inte vara så långt bort. Har tid för inskrivning 19 nov och får då tid för kub. Ibland önskar man att tiden kunde gå liite snabbare.. :)

Jag har oxå inskrivning den 19/11 och sen ul den 29/11. Vi kommer inte göra nupptestet eller kub men vi får ju ändå göra ul:et.
  • mytol
    Valborgs skrev 2012-11-11 06:51:40 följande:
    Får man fråga varför ni inte kommer göra kub/nupp?

För att jag inte känner att jag kan lita på det. Jag har jobbat på bb och förlossningen och vet och känner några som fått 1/20000 och ändå fått ett Downs barn och andra som fått 1/3 och inte fått det. En jag kände fick en risk på 1/2 och bestämde sig för att gå vidare och ta fostervattenprov som sen visade att det var ett fullt friskt barn, tyvärr så stack läkaren barnet i huvudet vilket sen innebar betydligt större problem och barnet överlevde inte efter födseln. Jag är helt enkelt inte redo för att gå vidare med fortsatta utredningar även om det skulle visa en hög risk och skulle inte utföra ngn åtgärd och då känns resultatet av nupp helt ointressant.
  • mytol

Om man bestämmer sig för att göra nupp och kub så tycker jag att man måste fråga sig själv först vad som är "hög" risk för en själv å vad man kan tänka sig att göra med resultatet. Eftersom jag ändå inte skulle gå vidare med några utredningar och absolut inte skulle göra abort så är resultatet ointressant och inte värt att veta.

• mytol
    Valborgs skrev 2012-11-12 06:13:51 följande:
    Mytol: Då förstår jag! Blev osäker själv nu.. Har hört om en del som fått fel resultat här oxå och jag vet inte vad jag skulle göra med ett dåligt :( Här får vi välja att bara göra UL, kub eller nupp. Tål att funderas på igen.

Jag menar inte att proppsa på mitt beslut till er andra men tycker det är bra att ni tänker igenom det och pratar om vart ni står ifall ni får ett mindre bra resultat. Det sägs ju att nupp kombinerat med kub kan upptäcka 92% av Downs syndrom å de e ju bra. Men de finns ju ingen statistik på hur många som gjort abort och tagit bort friska barn pga ett dålig bedömningsvärde. För de är just vad det är, det är en riskbedömning och inte ett konstaterande. Kanske så är det för att jag varit verksam inom yrket som jag oxå är mer medveten om hur kroppen ändå faktiskt är benägen att "ta hand" om sig. Många barn med Downs eller andra kromosomavvikelser har ju ofta hjärtfel och många ggr såstöter ju kroppen därför ifrån sig fostret. Inte alltid givetvis för då skulle ju inte dessa syndrom finnas. Men jag tänker så att jag litar på kroppen och skulle jag få ett barn med ett syndrom så är det så, då finns det nån mening med det och jvet att jag är så pass stark att jag klarar det. ag
  • mytol
    Sandraa L skrev 2012-11-12 11:03:02 följande:
    Har varit på inskrivning idag, fick info om KUB men bm ansåg inte att vi behövde det alls, jag kände det samma så det blir inget. Känns skönt. Hon talade även om att väljer man att göra kub ska man vara beredd på att gå vidare med fostervattenprov osv.  för man gör inte vara kub och får "dåliga resultat" om det visar sig vara så, utan då går man vidare. Och med tanke på att jag inte vill ta de riskerna även med tanke på min låga ålder så känns det här bäst för oss. Sedan kan det vara MISSVISANDE också något man bör ha med i beräkningen.  Annars gick det jättebra, hon var helt underbar och nu längtar vi ännu mer till RUL i januari :)  

Tycker din bm gav dig väldigt bra information.
  • mytol
    Valborgs skrev 2012-11-12 09:44:24 följande:
    Mytol: nej, det förstår jag, men det är ändå bra att du tar upp det som har jobbat i det. Det får en att fundera lite till. Får prata med gubben igen och se vad han tycker. Tyckte iofs det var ganska skönt med nupp senast då de mätte nackspalten och sa att allt var okej där. Så kanske vi ska satsa på bara det. Har ingen direkt erfarenhet av DS, men känner väl lite när man har två friska barn, vill vi då utsätta hela familjen för ett barn som är påtagligt sjukt från början. Sen finns det ju aldrig några garantier såklart. Men så går våra tankegångar iaf. Svårt!

Bra! För jag vill inte få det att låta som om min åsikt och beslut är det enda rätta. För mig är de det rätta men för ngn annan så är ett annat beslut.
  • mytol
    Baby Lei skrev 2012-11-12 14:13:28 följande:
    Jag tror inte att så många väljer abort efter dåliga siffror på KUB, däremot kanske man väljer att gå vidare med fostervattenprov eller moderkaksprov. Då får man ju veta  med 100% säkerhet om barnet har tex DS. För min del så är vi inte så rädda för Downs, det är de andra trisomierna de tittar efter som jag tycker är riktigt skrämmande. Om vi skulle ha en väldigt hög risk för någon av dem skulle vi kanske göra FVP. De innebär ju att barnet inte kan leva utanför magen.

Tyvärr så vet jag ju att det dessvärre är så att det finns många som gör abort, enbart baserat på kub och nupptestets bedömning. Har jobbat inom yrket... Många barnmorskor är därför inte helt övertygade om att det är så jättebra att vissa landsting erbjuder alla oavsett ålder, just för att man sett denna trend.
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~