Inlägg från: mytol |Visa alla inlägg
  • mytol

~* Juni Bebisar 2013 *~

Valborgs skrev 2012-11-25 05:23:18 följande:
    Hoppsan, här var det livat igår.. :) Håller med många andra, det går inte att sätta en siffra på hur mycket man behöver få in, det viktigaste är att lära sig hushålla med det man har.
    När jag fick min äldsta så klarade vi oss ok trots att jag först fick från soc i början och sen pluggade i X antal år. Allt går om man vill, men visst känns det mer avslappnat nu när man har ett jobb att gå tillbaka till.

Intressant det där med inskolning oxå. Jag velar fram och tillbaka hur jag ska göra med lilltösen i augusti, hade tänkt skola in då när hon är 1 år o 8 mån. Men funderar på att ha henne hemma iaf. Hur gör ni som har fler barn? Kommer de gå kvar på förskolan, eller får alla vara hemma? Här är det max 15h/v som gäller om man är föräldraledig och jag tror inte ens jag skulle använda all tiden om vi väljer att skola in. När jag pratat med förskollärare häromkring så rekommenderar dem inskolning före 2 år, just för att det oftast blir jobbigare för barnen (och föräldrarna) vid 2 år och framåt. Är väl bara fortsätta vända och vrida på det.. :)

Lider med allas illamående här, själv undrar jag när den där tröttheten ska försvinna. Igår somnade jag vid 17, det är ju löjligt!! Känns som jag inte gör annat än sover och tvingar i mig mat just nu.. ;) Pratade om nyår igår, är ju ingen mening att vi åker iväg nånstans för jag lär ju ändå inte kunna hålla mig vaken.. :)
    Jag tar det som det kommer och jag kan inte sätta en ålder på när nästa ska skolas in. Med Vincent hade jag planerat och lagt upp föräldrapenningen på å vara hemma i 2 år men när han var straxt över 1 så sökte vi ändå till hösten för att vi fick höra att det skulle vara omöjligt att i få en plats senare i januari när han blev två. Å ja e så glad att jag sökte. Vincent började gå vid 10 månader och var så himla aktiv att det var näst intill omöjligt att aktivera honom hemma. Så vi gick till öppna förskolor hela tiden sista 6 månaderna innan dagis å han stormtrivdes med att leka med andra barn å alla gav pikar "dags för lilleman att börja på dagis snart va". 
    Så det beror helt på hur nästa barn blir å dess utveckling blir.

Vi har oxå 15 timmar i veckan här men vi kommer fortsätta ha vår plats kvar. Vincent kommer inte vilja vara hemma med mig på heltid. Han har en frivecka 1 gång i månaden då ja e långledig å han längtar efter sina kompisar den veckan.  
  • mytol
    AlexandraViberg skrev 2012-11-25 14:07:41 följande:
    Tänkte på detta med andra barn på dagis när man får syskon! Vi får ju som alla andra här i juni och dottern börjar skolan i augusti. Vi vill ju inte att hon tappar kontakten helt med alla över sommaren. Kan vara bra att ha kontakt med de på dagis. Många hamnar ju i samma klass. Men hon ska vara hemma med mig son mest! I juli hoppas vi kunna vara mycket i stugan. (Nära för maken till jobb då som han måste ta) Då några veckor blir bara hemma med oss och liten och sen blir det väl dagis 15h/veckan veckorna innan skolan börjar. För henne är kompisarna väldigt viktiga och hon älskar dagis därför. Tänker vi helt befängt då? Kan tillägga att sommar dagis i år är på hennes dagis :)

Hos oss brukar dagis "stänga" lite tidigare för dom som är 15 timmarsbarn. Så vår son kommer nog inte vara mkt alls på dagis i sommar. Det blir väl kanske första veckorna i juni innan bebis kommer men sen kommer han ju vara hemma dom 2 veckor som pappan e ledig efteråt och våra dagis stänger sen 5 veckor, 27-31, så då brukar inte 15 timmars barnen få vara där. Dom gör likadant runt jul. De som går 15 har jullov några dagar innan jul å oftast 8 dagar in i januari.
  • mytol

Lycka till ni som har ul idag, väntar med spänning på era uppdateringar.

Själv så vakna jag genomförkyld imorse å svinont i halsen. Har kännt att de kliat lite i halsen senaste dagarna å sonen e genomförkyld så nu var de min tur. Tur att jag har en så snäll son, sa imorse att de blir en hemmadag idag för att mamma mår inge bra. "då får du bara ligga på soffan hela dan", har ja inge emot dock....

• mytol
    AlexandraViberg skrev 2012-11-26 09:43:23 följande:
    Är det ok att gråta när man sett världens sötaste tok sprattlandes lilla bebis? :D

Gick inte ens att fota! It's alive! :)

GILLAS GILLAS!!

Så himla härligt!
  • mytol
    Nisse88 skrev 2012-11-26 12:54:45 följande:
    Hej igen! Har håller mig på kanten ett tag och bara hängt med i det ni skriver.. Men nu har jag en fråga.. Hur gör ni som mår så dåligt med jobbet?
    Jag är nu i v 10+2 och börjar mått jätte illa senaste veckan mår illa och vissa dagar spyr jag.. Jag har den senaste månaden även varit sjuk mycket varit till hälsocentralen och akuten pga av hjärtklappningar men dom hittar ingenting.. Det gör att jag knappt vart på jobbet (dom vet ännu inte att jag är gravid heller då jobbet är helt nytt) skulle ha jobbat idag men spytt hela morgonen och när jag vänta på bussen så bestämde mig för att gå hem.. Men vet inte hur jag ska göra? Jag kan ju inte bara vara hemma..
    Jag spyr ungefär 5 ggr om dan å mår illa i princip hela tiden. Jag jobbar dock ändå. Så länge jag står på benen och inte är uttorkad så ser jag ingen anledning att vara hemma. Jag blev pga kräkningarna därför tvungen att berätta tidigt på jobbet så dom vet varför jag plötsligt försvinner på toa.

När jag var gravid förra gången var jag mestadels sjukskriven pga att jag blev uttorkad hela tiden å blev inlagd med dropp ungefär var femte dag så jag kunde ju bara inte jobba då och det blev då enklast för min arbetsgivare att jag var helt sjukskriven istället för att jag kom å jobba 4 dagar å sen hemma 4 dagar hela tiden.

• mytol
    Valborgs skrev 2012-11-27 08:16:11 följande:
    Ja, det går verkligen undan här inne, försöker hänga med och läsa iaf även om jag inte skriver så ofta..
    Bara 2 dagar kvar tills de e vår tur nu då! Guuu va ja längtar!
  • mytol

Jag har tidigare inte känt ngt sug efter att köpa bebissaker men nu när de blir verkligare å verkligare å första ul närmar sig så har suget infunnit sig.
    Har tittat runt lite bland nyföddakläderna, såååå mysigt. Jag har iaf bestämt mig för att ja nån gång under graviditeten kommer köpa mig en rosa body å ett par rosa byxor som ja kan kombinera ihop med neutrala färger och ta med i bbväskan, IFAAAAALL de skulle vara en tjej.

• mytol
    AlexandraViberg skrev 2012-11-27 15:45:25 följande:
    Det känns som att jag har en nål i blygdbenet.. Är ett stickande tryck på en och samma punkt nu ett bra tag! :O
    foglossning
  • mytol
    Sömntutan skrev 2012-11-27 16:29:03 följande:
    Jag tror att jag också har drabbats. Dock har jag det på ett så konstigt ställe. Sitter mellan benen och så fort jag sitter länge eller går länge gör det hur ont som helst. Svårt att precisera hur det känns, men det är som att något hela tiden trycker på muttan. Finns det fogar där som gör ont?
    jopp!

Många härinne har oxå skrivit om ichias men de e oxå foglossning. Att det värker i skinkan å sen strålar neråt mot benet, känns ungefär som att ichias nerven är klämd

• mytol
    AlexandraViberg skrev 2012-11-27 16:57:10 följande:
    Har en kompis som hade konstant ont och fick gå med kryckor fast det var efter v.20. Hon hade btw mardröms graviditeten. Förutom kryckorna så bröt bebisen faktiskt ett revben på henne med! Så man ska kanske inte gnälla..

Men jag vill ha EN dag utan huvudvärk :/

Jag gick oxå med kryckor i slutet av förra graviditeten, inte kul alls. Så nu när det redan börjat så förstod jag att jag aldrig kommer klara av dagpassen på mitt jobb. Som tur är så är min chef så bra så att han efter nyår sätter över mig på natt så att ja ska kunna jobba fram till havandeskapspenningen.
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~