1. Har du fött barn förut?
Ja, har 2 barn sen innan
2. Hur ser du på din kommande förlossning? (är du rädd, längtar du osv)
Väldigt blandat. Längtar till att få träffa lilltösen och tills allt är över, men känner mig väldigt rädd inför smärtan. Vet inte varför egentligen, har inte haft något större problem under mina tidigare förlossningar, förutom att det var långdraget med värkar under 3 dygn då. Känns dock som man är mer otränad denna gång och jag vet inte hur jag ska orka!
3. Vilken typ av förlossning önskar du dig och varför? (snitt el. vaginalt, hemma, på sjukhus osv)
Vaginalt på sjukhus, är mer rädd för snitt än att föda vaginalt. Att sövas och inte få uppleva den där sista känslan och att anknytningen ska bli svårare. Sitter säkert bara i mitt huvud. Vill vara på sjukhus för jag känner mig tryggare där med smärtlindring mm.
4. Vill du ha bedövning? Vilken sorts bedövning? Varför just den?
Oja! Lustgas till en början, gärna ihop med bad. Sen EDA så snart jag är klar i badet. Senast väntade jag med EDAn till 1 timme innan dottern föddes för att jag trodde att första förlossningen blev långdragen pga den, men det blev lika långdraget utan så denna gång tänker jag inte plåga mig själv med att vänta.
5. Är du rädd för något särskilt som har med förlossningen att göra? (att spricka, att det ska göra ont, att förlora kontrollen, att det blir snitt osv)
Att spricka mycket och förlora kontrollen helt pga smärtan och att det blir snitt då.
6. Hur ser din drömförlossning ut?
En snabbare förlossning än innan och utan komplikationer. Hoppas på att inte behöva bli klippt denna gång som jag blev senast, men då dotterns hjärtljud gick ner fanns inte så många alternativ just då än att få ut henne fort. Hoppas slippa uppleva det igen, när sköterskor och läkare kom inspringande och de hängde på min mage. Tror iofs det var ännu värre för sambon än för mig, jag var trots allt mest inne i att hantera smärtan. Men det var hemskt innan första skriket kom!