• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • hea
    Solrosen82 skrev 2013-02-25 22:38:56 följande:

De har säkert redan nu dagar då de sover mer och dagar då de är vakna och aktiva. :)
    Själv får jag då och då sparkar mot livmodertappen och regionerna i närheten som är så obehagliga. Nån mer som känner samma?
    Ja, härligt är det inte när den lill* sparkar i de områdena. Har haft det så i några veckor nu.
  • ThereseJohansson

BabyLei: ja, verkligen super gulligt av dem! :) maken blev också rörd och tyckte det var jätte fint av dem...

Älskar mitt jobb inom förskolan och kommer kännas konstigt att inte gå dit varje dag, men givetvis vill jag ju vara hemma med våran lilla Vincent...om jag får graviditetspenningen beviljad så är kvällens personalmöte det sista på väldigt lång tid, känns rätt overkligt!

• hea
    Suey skrev 2013-02-26 09:31:08 följande:
    Halloj! I morse ringde jag mvc och ska få en remiss till deras psykolog. Hon jag pratade med sa att det är ju faktiskt så, att en graviditet inte enbart behöver vara en dans på rosor, utan kan faktiskt också vara en livskris. Vissa dagar är ju värre än andra, men det vände ganska fort igår efter att jag fått ta ett bad och plocka lite där hemma.

Lilleman där inne i magen lever ett himla liv, spec på kvällarna. Då ser man magen guppa upp och ner om jag ligger i soffan tex :) Mysigt! 
    Vilken tur att du verkar få hjälp så fort. Hoppas det blir bra.
  • Valborgs
    1. Har du fött barn förut?
    Ja, har 2 barn sen innan 

2. Hur ser du på din kommande förlossning? (är du rädd, längtar du osv) 
    Väldigt blandat. Längtar till att få träffa lilltösen och tills allt är över, men känner mig väldigt rädd inför smärtan. Vet inte varför egentligen, har inte haft något större problem under mina tidigare förlossningar, förutom att det var långdraget med värkar under 3 dygn då. Känns dock som man är mer otränad denna gång och jag vet inte hur jag ska orka!

3. Vilken typ av förlossning önskar du dig och varför? (snitt el. vaginalt, hemma, på sjukhus osv) 
    Vaginalt på sjukhus, är mer rädd för snitt än att föda vaginalt. Att sövas och inte få uppleva den där sista känslan och att anknytningen ska bli svårare. Sitter säkert bara i mitt huvud. Vill vara på sjukhus för jag känner mig tryggare där med smärtlindring mm.

4. Vill du ha bedövning? Vilken sorts bedövning? Varför just den?
    Oja! Lustgas till en början, gärna ihop med bad. Sen EDA så snart jag är klar i badet. Senast väntade jag med EDAn till 1 timme innan dottern föddes för att jag trodde att första förlossningen blev långdragen pga den, men det blev lika långdraget utan så denna gång tänker jag inte plåga mig själv med att vänta.

5. Är du rädd för något särskilt som har med förlossningen att göra? (att spricka, att det ska göra ont, att förlora kontrollen, att det blir snitt osv)
    Att spricka mycket och förlora kontrollen helt pga smärtan och att det blir snitt då.

6. Hur ser din drömförlossning ut?        
    En snabbare förlossning än innan och utan komplikationer. Hoppas på att inte behöva bli klippt denna gång som jag blev senast, men då dotterns hjärtljud gick ner fanns inte så många alternativ just då än att få ut henne fort. Hoppas slippa uppleva det igen, när sköterskor och läkare kom inspringande och de hängde på min mage. Tror iofs det var ännu värre för sambon än för mig, jag var trots allt mest inne i att hantera smärtan. Men det var hemskt innan första skriket kom!
  • Meoow

Fy vilken hemsk natt/kväll jag haft :(
    Hade en ganska hektisk dag igår med tidigt besök på mvc, ärenden som skulle uträttas, handel, tvätt och städ osv.  Fick jättejobbiga sammandragningar och en riktigt obehaglig smärta över blygdbenet som inte ville ge med sig på hela kvällen/natten. Låter det som foglossning eller kan det vara något annat? Det onda gav med sig över natten iaf....

Har även ont i ena sidan, från höften och strålar ner i skinkan/låret till och från. Svårt att vända mig i sängen eller ta mig upp från liggläge. Funderar på om jag ska kontakta en sjukgymnast då jag hört att man avråder från foglossningsbälte osv om höfterna är sneda (vilket de är på mig). Gör man detta via barnmorskemottagningen eller kan man själv kontakta sjukgymnast för just detta?

Jobbat några timmar idag men gick hem tidigt pga huvudvärk som också varit ett problem för mig de senaste veckorna. Känner mig jättetrött hela tiden och starkt ljus är jättejobbigt för ögonen. Tips för att lindra huvudvärken utan medicinering? Eller vad det kan bero på? (Tog upp detta med bm igår men det hör tydligen bara till graviditeten enligt henne..... )

Sen den här nedrans förkyldningen som vägrar bryta ut eller ge med sig. Är konstant täppt i näsan, snuvig ch nyser om vartannat.  Är det verkligen "normalt" att ha det såhär i nästan 4 månader???

Frågade min bm om det här med sammandragningarna igår också, då jag börjat få väldigt många och med väldigt korta mellanrum och även i vila, men enligt henne är det tydligen ingen fara såvida de inte gör ont. Läser på flera ställen att de heller inte ska vara för många - så vilket stämmer egentligen? 

Förlåt för mitt supergnälliga och frågvisa inlägg, känner mig bara såå trött på allt just nu :((

• mytol
    1. Har du fött barn förut?
    Ja, 1 gång.

Längtar och ser fram emot det.

3. Vilken typ av förlossning önskar du dig och varför? (snitt el. vaginalt, hemma, på sjukhus osv) 
    vaginalt på sjukhus

4. Vill du ha bedövning? Vilken sorts bedövning? Varför just den?
    Syrgas, funkade bra sist så vill helst bara hålla mig till den.

5. Är du rädd för något särskilt som har med förlossningen att göra? (att spricka, att det ska göra ont, att förlora kontrollen, att det blir snitt osv)
    Inte rädd men vill helst inte att det blir snitt pga längre återhämtningstid.

Tänker inte så, det är som bäddat för att bli besviken. Man kan aldrig veta. Allt jag önskar mig är ett friskt barn, hur den kommer ut spelar egentligen ingen som helst roll. 
  • Caroliin
    Ja, 2 gånger

lugn, lustgas endast.

3. Vilken typ av förlossning önskar du dig och varför? (snitt el. vaginalt, hemma, på sjukhus osv) 
    vaginalt på sjukhus

lustgas, hade det med minsta sonen. hade epidural med stora sonen gilla inte det.

5. Är du rädd för något särskilt som har med förlossningen att göra? (att spricka, att det ska göra ont, att förlora kontrollen, att det blir snitt osv)
    Nej, men vill helst inte bli snittad. vill föda vaginalt

ingen aning. tar det som det kommer, gjort de de andra gångerna och känt bra och funkat kanon.
    T - 090207. M - 110506. BF - 130604.
  • LindaMJ
     Nej

längtar jätte mycket just nu, tror ja kommer bli lite mer nervös när det närmar sig.

Vaginal på sjukhuset

Ja det tror jag, har inte tänkt så mycket på det än.

ja om det skulle ske några komplikationer akut kejsarsnitt eller om det är något som rör barnet.

Lugn så smärtfri som möjligt , bra personal så det blir en underbar upplevelse. och inte allt för långdragen 
  • hurskadetgå
     Nej

Längtar, vill så gärna hålla om och träffa bebisen.

Vaginal på sjukhus

Ja, fast jag är spruträdd.

Nej, jag är inte direkt rädd så att jag oroar mig utan är förberedd på att ta mig igenom det som händer..

Att det går snabbt, att jag och sambon känner oss väl omhändertagna av vårdpersonalen samt såklart att barnet är friskt.
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~