• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Kickilina

Quiz är kul!

1. Har du fött barn förut?
    Yes, två gånger.

2. Hur ser du på din kommande förlossning? (är du rädd, längtar du osv)
    Blandade känslor. Längtar samtidigt som jag vet att jag kommer vilja dö när jag väl är där

3. Vilken typ av förlossning önskar du dig och varför? (snitt el. vaginalt, hemma, på sjukhus osv) 
    Vaginalt. Komma in lagom till att de onda sammandragningarna startar så att jag kan insupa lustgasen länge och väl innan det gör ännu ondare.

4. Vill du ha bedövning? Vilken sorts bedövning? Varför just den?
    Lustgas - min räddare! Den funkar samtidigt som den fort försvinner ur kroppen om det behövs. Skall denna gången dock försöka pausa lite emellan. Fick extrema obehagliga hallucinationer förra förlossningen eftersom jag knappt hann andas vanlig luft mellan värkarna. Riktigt läskigt och vill inte uppleva det igen!

5. Är du rädd för något särskilt som har med förlossningen att göra? (att spricka, att det ska göra ont, att förlora kontrollen, att det blir snitt osv)
    Inte vidare rädd faktiskt. Vet att jag kommer att känna mig trygg väl på plats. Den oro jag känner är förknippat med min andra förlossning som startade med rejäl blödning och som man i efterhand misstänkte hade att göra med att moderkakan började släppa. Hoppas att det inte blir så denna gång...

6. Hur ser din drömförlossning ut?       
    Svar som vid fråga 3. Okomplicerat och enkelt med önskan att ha en go kollega som förlöser mig

• Premismamma

Nu har jag inte varit här på ett tag men har inte hänt så mycket. 

Vi har tagit reda på vem som bor i magen :)
    Det är en liten tjej. Hoppar högt av glädje :)

Jag har fruktansvärda foglossningar. Skulle kunna skrika högt av smärta. Har börjat med bälte för att överhuvudtaget kunna stå och diska.  Alvedon biter inte och jag kan inte direkt ligga på sofflocket med 3 andra barn som ska underhållas. 
    Illamåendet och kräkandet har gett med sig. Händer i bland men inte alls lika mycket längre vilket är skönt.

• Elfwinter84
     Nej

Längtar och ser fram emot att få uppleva denna urkraft!

3. Vilken typ av förlossning önskar du dig och varför? (snitt el. vaginalt, hemma, på sjukhus osv) 
    Vaginal på sjukhuset

Lustgas vill jag ha. EDA om det blir alldeles för smärtsamt, men helst inte. Vill känna allt!

5. Är du rädd för något särskilt som har med förlossningen att göra? (att spricka, att det ska göra ont, att förlora kontrollen, att det blir snitt osv)
    Jag är inte rädd för smärtan, det kommer att göra j**igt ont, det är jag beredd på. Är dock orolig för att spricka för mycket eller att det när man krystar ska komma urin eller avföring. Är också orolig att något ska vara fel med barnet ex navelsträngen runt halsen.

Inte så långdragen, med bra personal som ser både till mig och maken och som peppar på rätt sätt. 
  • Premismamma
    Japp. 5 gånger. 

Längtar och hoppas att jag slipper HELLP (havandeskapsförgiftning) denna gång. 

Skulle vilja föda vaginalt men har snittats 4 gånger så det blir det denna gång med. 

Blir väl de bedövningar man för under ett snitt. Hoppas bara jag inte blir sövd.

Nej inte rädd. Förväntansfull och nyfiken. 

Skulle som sagt vilja känna av att föda ett levande barn viginalt. Men drömmen är nog att slippa ha ont efteråt och att slippa bli sjuk.
  • MissMe83

Är i städtagen här hemma! Det behövs verkligen! Men efter tio minuter med dammsugaren får jag så gräsligt ont i bäckenet att jag måste vila 30 min! Detta kommer bli världens längsta städdag
    Fy vad ont det gör!

• Sagolina
    MissMe83 skrev 2013-02-27 10:07:54 följande:
    Är i städtagen här hemma! Det behövs verkligen! Men efter tio minuter med dammsugaren får jag så gräsligt ont i bäckenet att jag måste vila 30 min! Detta kommer bli världens längsta städdag
    Fy vad ont det gör!

Borde också städa, men har fått foglossning, så känns inte så lockande.. Hittills har jag fått diskbänken tömd, diskmaskinen på och första omgången tvätt är snart klar. Tur så har jag hela dagen på mig, så kan ta många pauser!
    Tänker sätta upp små delmål för dagen, så känns det kanske lite lättare:P Är ungefär 1timme till lunch, så innan dess ska tvätten hänga ute på tork , nästa maskin skall vara på och köket skall vara färdigstädat. Efter luch blir det igen halv timme paus innan jag tar tag i nästa omgång uppgifter!

Kämpa på och ta många pauser, så blir det säkert superfint hemma hos dig också!{#emotions_dlg.flower} Och kanska du hittar på någon liten belöning åt dig då allting är klart!? 
  • Oreos
    Ja, en gång.

Lite rädd, sonen hade navelsträngen runt halsen och hjärtljuden sjönk. Men mest längtar jag!

Vaginalt, på sjukhus och med så lite smärtlindring som möjligt.

Helst inte. Vill återhämta mig fort efter förlossningen. Kan tänka mig lustgas, det hade jag med sonen och man blev 'klar' ganska fort efter man slutat ta den. Men jag kommer inte agera någon superwoman, klarar jag inte smärtan så kommer jag ta någon annan bedövning också.

Lite rädd att barnet ska vara stort! Pappan till bebis vägde 5 kilo, det vill jag helst inte klämma ut. Annars är jag också lite rädd att snittas, det vill jag om möjligt undvika.

Att det ska gå någorlunda fort, börja med värkar. Vill inte bli igångsatt igen (blev det förra ggn). Och att bebisen såklart ska må bra!
  • Baby Lei

Vad kul att läsa om era förhoppningar och farhågor inför förlossningen! Tack för att ni delar med er!

Caroliin - varför gillade du inte epiduralen?

Premismamma - vad häftigt att du kunnat göra så många snitt och att det har gått bra! Är det något du rekommenderar att jag tänker på, eller att jag förbereder mig på om jag får snitt?

Elfwinter84 - Hahaha! Du är galen Flört Jag är precis din raka motsats. Vill inte känna något alls om det går att ordna Glad

Kickliina - jag har också pratat med många som fått hallisar när de hyperventilerat lustgas.. verkar jobbigt! 
    Du som är i "barnfödarbranschen", Om man ser rent medicinskt på förlossningar - vilken typ av förlossning blir absolut mest smärtfri? (Vet att alla förlossningar innebär smärta men på olika sätt, kejsarsnitt ger ju smärta efteråt osv.) Hur bedövad kan man bli vid en vaginal förlossning i Sverige? Jag jämför ju med vänner och min syster som fött utomlands där de har ett helt annat synsätt på bedövning. Min syster och hennes man kunde spela kort tills det var dags att krysta, (hon hade fått så mycket epidural att hon inte kunde vara uppe och gå), sen var hon också helbedövad under krystningen så den gjorde inte ont alls, läkaren höll koll på att hon inte skulle spricka, och det gjorde hon inte heller. Går det ens att få en sån förlossning i Sverige?

Hurskadetgå - Jag har också varit spruträdd i hela mitt liv, men efter att ha gått igenom en IVF behandling måste jag säga att jag är botad. Min kille fick ge mig en spruta i magen varje dag under behandlingen. Det hade jag ALDRIG trott att jag skulle klara av! Ta med dig embla kräm till sjukhuset så kan du bedöva där de mest troligt kommer vilja sätta olika sprutor om det nu skulle bli så! Då känns det nästan inte alls! Jättestor skillnad. Varför lida i onödan om man är rädd resonerar jag Glad

Mytol - Haha, njae, syrgas gör nog varken från eller till när det gör sådär överdjävligt ont..
    Men du blir kanske lite piggare Flört

• MissMe83

Sagolina: började städa kl 9 i morse och har ungefär hälften kvar. Har tvättat överdragen till sofforna men ger mig inte ens på att sätta på dom igen, det får mannen göra när han kommer hem. Det jag fasar för är att jag måste handla nu... AJ!!! Det är det värsta utav allt! Del mål sätter jag åxå, annars är det en lögn att orka igenom det
    Tror jag köper något sött bebis plagg dom belöning

• Sagolina

MissMe: Vad skönt att du kommer framåt! Jag har precis tvättat golvet i köket och ajaj vad det känns! Nu blir det att sträcka ut ryggen lite och sen ta tag i två byråer som måste kollas igenom! Finns allt möjligt skit i dem, så hoppas på att få ihop en påse som kan slängas! Behövs utrymme för alla kläder jag köper till lill*n på loppis!:P

Måst också handla idag, men väntar tills sambon slutar jobba ikvll så får han komma med. Babykläder låter som en superbelöning! Själv tänker jag koka en kopp te och tina en kanelbulle åt mig när jag är klar med byråerna, nami:)

Nu skall jag njuta av solen i soffan några minuter innan jag fortsätter!   

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~