• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Baby Lei
    Happymom skrev 2013-03-21 21:00:44 följande:
    Madelene21, det där med shoppingen till barnen tycker jag är kul, men förra gången fick sambon sätta in en summa extra varje månad som jag kunde shoppa upp, ganska trevligt Nu har vi gemensamt konto. Usch, vad jobbigt att känna den där pressen med hemmet. Tyvärr är jag ganska noga med att det ska städas undan hemma varje dag, men jag är inte så noga med hur det ser ut i skåp och klädkammare o.s.v. Min sambo är tvärtom, så ännu en källa till bråk. Ett tips är städerska, om ni har råd och vill lägga pengar på det. Tar bort en hrl del press. Känns lite konstigt i början, men sen vänjer man sig. Nu har vi sagt upp vår för att ekonomin kommer bli så dålig när jag blir ledig

Happymom skrev 2013-03-21 21:00:44 följande:
    Madelene21, det där med shoppingen till barnen tycker jag är kul, men förra gången fick sambon sätta in en summa extra varje månad som jag kunde shoppa upp, ganska trevligt Nu har vi gemensamt konto. Usch, vad jobbigt att känna den där pressen med hemmet. Tyvärr är jag ganska noga med att det ska städas undan hemma varje dag, men jag är inte så noga med hur det ser ut i skåp och klädkammare o.s.v. Min sambo är tvärtom, så ännu en källa till bråk. Ett tips är städerska, om ni har råd och vill lägga pengar på det. Tar bort en hrl del press. Känns lite konstigt i början, men sen vänjer man sig. Nu har vi sagt upp vår för att ekonomin kommer bli så dålig när jag blir ledig

Jag måste säga att vår städhjälp är den bästa investeringen jag någonsin gjort både för mig själv och för mitt förhållande. Torsdagar är bästa dagen att komma hem. :) Om det känns dyrt att ha städning varje vecka så kan det ju göra en enorm skillnad att få hemmet genomstädat varannan vecka eller en gång i månaden. Sen är ju såklart nyckeln till att ha det fint hemma att inte ha för mycket saker! Rensa rensa rensa! Mitt mål är att i god tid innan bebisen kommer ha gått igenom hela lägenheten, vi ska bara ha saker/kläder/prylar/sängkläder/köcksattiraljer osv som vi verkligen tycker om, alternativt som vi faktiskt använder! Varenda skåp, skrymsle, låda, vrå ska jag gå igenom!
  • Baby Lei
    Madelen21 skrev 2013-03-21 13:43:07 följande:
    sofie och laura: min sambo bryr sig inte heller om kläder åt barnet utan jag får  väl bestämma sånt, jag som köper allt... känns lite trist då han faktiskt tjänar så jäkla mkt mer än jag! sitter här å funderar på en sak, på söndag är det klädbytar dag och jag vill så jäkla gärna gå dit å fynda åt mina barn, men problemet just nu är pengar å jag tycker min sambo kan ge mig  pengar till det. Tycker inte det är mer än rätt att han också får köpa kläder åt barnen och inte bara jag!! vad tycker ni?? happymom: tack :) Jag har nästan gått upp 11 kg nu. sen i lördags har jag ätit 2 påsar jordnötter, är inne på min tredje nu. köpte en till idag, det är mitt nya craving å det måste vara OLW :) 

Madelen21 skrev 2013-03-21 13:43:07 följande:
    sofie och laura: min sambo bryr sig inte heller om kläder åt barnet utan jag får  väl bestämma sånt, jag som köper allt... känns lite trist då han faktiskt tjänar så jäkla mkt mer än jag! sitter här å funderar på en sak, på söndag är det klädbytar dag och jag vill så jäkla gärna gå dit å fynda åt mina barn, men problemet just nu är pengar å jag tycker min sambo kan ge mig  pengar till det. Tycker inte det är mer än rätt att han också får köpa kläder åt barnen och inte bara jag!! vad tycker ni?? happymom: tack :) Jag har nästan gått upp 11 kg nu. sen i lördags har jag ätit 2 påsar jordnötter, är inne på min tredje nu. köpte en till idag, det är mitt nya craving å det måste vara OLW :) 

Men är han inte med och betalar för barnens kläder? Det är inte alls juste mot dig! Det måste ni prata om. Han kanske lägger pengar på annat som har med barnen eller familjen att göra som du inte tänker på men som han tycker väger upp? Jobbigt att gå och känna så som du gör, särskilt nu när man är så känslig ändå.. Du verkar så otroligt duktig tycker jag, du håller ju alltid på och städar och rensar och lagar mat och bakar! Lägg dig på soffan ett tag och låt din kille pyssla om dig lite. Det förtjänar du!
  • Baby Lei
    mhpo skrev 2013-03-21 22:15:40 följande:
    Jag vill ge en eloge till min man, med risk för att låta skrytsam. Nåväl, min man är toppen på alla sätt och vis. Engagerad i allt som har med bebisen att göra, allt från vagn till kläder, vagnmobil, bröstpump etc och hemma hjälps vi åt med nästan allt. Lite uppdelat blir det ju med vissa saker då han oftare lagar middag och jag oftare fixar disken. Han masserar onda ryggen och pysslar lite extra med mig när det behövs. Jag kan inte tänka mig en bättre person att vänta barn med, känns som om man har blivit nykär på nytt. I går kväll låg han och buffade med magen och bebisen svarade tillbaka ordentligt, jag blir alldeles svag i hela hjärtat när jag ser hans glädje och att jag inte längre står ensam på första plats för honom.  Pepp pepp pepp till er som verkar ha en motig dag. I morgon är en annan dag, en bättre. Ibland får man faktiskt skita i hemmet och alla måsten och bara göra det nödvändigaste.   

Härligt! Så skönt att vara två om allt det mysiga och roliga och spännande (och läskiga..) som händer!
  • sofie och laura

Madelen 21: Pröva dig fram med dina listor? Det kan nog vara ngt eller så får du sätta dig ner och prata med han...
    Jag har ju alltid tagit insiativet till shopping eftersom hans smak gällande kläder e inte som min, samma sak gällande barnvagn o så de fattar inte grejjen med det där lilla extra !! Han kommer tacka mig senare !!!!

Fick i present i går ett spjälskydd från Babydan med cirkel hjärtan på så fint, i vitt och beige. 
    finns i filtar och påslakan som man kan även handla till  .

Å vad jag längtar efter min fina prinsessa ... kan inte sluta !!     

• monika84
    Solrosen82 skrev 2013-03-21 22:42:07 följande:

Ok, förstår att du vill att magen ska vara större då. Är du mer vältränad nu än med första tjejen?
    Var i LA är ni? :)
    Jo nu är jag mycket mer vältränad. Vi är lite över allt men bor nu i Beverly Hills där min mas föräldrar bor.
  • Madelen21

Baby lei: tack tack! Det du säger om att inte ha för mycket saker, där har vi största problemet för oss :)
    Men jag håller på lite undan för undan. igår kväll tex mina barn var vakna sent till 21 för ja dom var för pigga helt enkelt så jag passa på å dra fram dammsugaren å dammsuga rejält i sovrummet å byta gardiner.

dagens att göra:
    -städa klart i sovrummet
    -städa badrummet
    - göra klart inför morgondagens klädbytardag
    - garnera tårta
    -tvätta
    -laga mat
    -övrigt.  

• MissMe83

Idag fick jag inse att nu kan vigselringarna inte sitta på fingern längre. Drt har börjat göra ont
    Så nu får dom hänga i en kedja runt halsen

• Sagolina

Måst också säga att mina sambo är världens härligaste att vara gravid tillsammans med:) Lite illa upp kan han ta när jag uttrycker mig för klumpigt/aggressivt, men det har han all rätt till tycker jag. Varje kväll sjunger han Sov du lilla vide ung för magen och pussar gonatt, masserar mig när jag har ont, hjälper mig när jag tycker något är för tungt och pysslar om mig när jag är på dåligt humör:)
    Vagn och kläder har vi tittat på tillsammans, även om det är jag som har köpt största delen av klderna (för gemensamma pengar nog) och så planerar vi tillsammans hur babyn skall sova, var sängen/vaggan ska stå osv.  

Känns så skönt att han är engagerad, speciellt då detta är första barnet för ossGlad 

• Sagolina
    MissMe83 skrev 2013-03-22 08:07:02 följande:
    Idag fick jag inse att nu kan vigselringarna inte sitta på fingern längre. Drt har börjat göra ont
    Så nu får dom hänga i en kedja runt halsen
    Jobbigt när kroppen börjar samla vätska!

För min del har jag precis satt tillbaka förlovningsringen på fingret efter att ha haft den i kedja runt halsen sen början av december. Gick ner 16kg från maj till december, så fingrarna krypte lite. Nu passar ringen igen, så gäller att ha den på fingret tills den börjar spänna:P 
  • Pernilla74

När jag fick mitt första barn så sparade vi rätt hårt på föräldradagarna för att kunna vara hemma länge med sonen, det innebar att jag fick nästan inga pengar in på mitt konto, medans min sambo hade kvar sin heltidslön. Han gjorde nån justering med att han skulle betala hyran eller hur det nu var, men eftersom jag var hemma så blev det ju jag som handlade mat osv. När pojken behövde nya kläder så fick jag be om lov att få pengar till det och tacka honom sen. När vi sen väntade vårt andra barn så sa jag ifrån ! Jag menar det är ju våra gemensamma barn ! Jag ska väl inte behöva be om pengar till barnens kläder ! Nej, jag sa att nu fixar vi ett gemensamt lönekonto där bådas inkomster går in så bli det rättvist. Så har vi det fortfarande och det funkar jättebra !Jag menar, vi är ju en familj och bidrar så gott vi kan både till försörjningen och att fixa allt annat som måste skötas. Madelene 21: Låt inte din man köra över dig med den här biten ! Du sköter ju så mycket hemma. Du ska SJÄLVKLART ha minst lika mycket pengar som honom och du ska INTE behöva be om pengar till barnens kläder !

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~