AlexandraViberg skrev 2013-03-23 14:01:13 följande:
Ja jag är ju kejsarsnitt förespråkare så fort det finns en bra anledning och det inkluderar stark förlossningsrädsla. Tyvärr godkänns för många snitt pga mammor som är rädd att spricka, vilket enligt mig inte riktigt är tillräckligt. Jag känner att min anledning är exceptionellt bra men det tycker inte riktigt min dumma förlossningsläkare så jag ska få träffa en ny. Jag har redan nu vid sammandragningar känningar i snittet, det svider och skär. Så jag är såklart övertygad om att snittet kommer att spricka under förlossningen. Så jag vill ha kejsarsnitt eller igångsättning med tryckmätning i livmodern från första värken. Här uppe är de lite svårare att övertyga, så jag har tyvärr en kamp framför mig för att få igenom vad som är bäst för mig.. :/ Tur att du fick vettiga läkare men tråkigt med nerverna såklart :(
Jag är också förlossningsräsdd. Bland annat för att jag är rädd att spricka. (Varför nu det skulle vara en sämre anledning till skräck än någon annan?) Min läkare sa i alla fall att de aldrig tvingar någon att föda vaginalt som inte vill och att jag har fram till mitten av maj på mig att bestämma mig. Men det kanske bara gäller för Stockholm? Han sa att de anledningar som man traditionellt tar upp för att visa att det är bättre för barnet att födas vaginalt inte är helt uppdaterade. Nytt är tex att de skillnader man sett på små nyfödda med andning osv. inte går att se längre då forskning följt upp barnet när det blivit större. Skönt att höra tyckte jag. Det vore jobbigt att höra att man gör något som är dåligt för barnet om man nu väljer snitt. Sen är det förstås så att vi som land inte skulle ha råd med att göra snitt på precis alla. Tur att så många vill föda vaginalt alltså! :)