• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Happymom

Madelene21,
    hoppas vår nya lille kille blir ett vagnbarn. Var inte lätt att gå och bära hela tiden när man hade gjort KS. Ofta fick jag ha dottern skrikandes i vagnen en stund och det var tätt oinsamt i t.ex affären.

Ja, Babybjörn är super Har en bärsjal också, som känns lite lättare om man vill amma t.ex. utan att behöva ta av o på sig allt.

• Madelen21

happymom: var de du som skulle till leksand nu i helgen?? minns inte vem de var som skulle dit och jag talade om angående klädbytardagen i morgon.. jag har lämnat in mängder med kläder och hoppas få mycket sålt. ska dit på försäljningen i morgon å handla lite åt mina barn :)

• ThereseJohansson

Alexandra: jag har inte ens kämpat för snitt...men visst sticker inte under stolen med att jag är glad att det blir så :) det var som sagt läkarens bedömning och jag är nöjd med hans beslut :)

Hoppas det löser sig för dig med!

• Baby Lei
    AlexandraViberg skrev 2013-03-23 14:01:13 följande:
    Ja jag är ju kejsarsnitt förespråkare så fort det finns en bra anledning och det inkluderar stark förlossningsrädsla. Tyvärr godkänns för många snitt pga mammor som är rädd att spricka, vilket enligt mig inte riktigt är tillräckligt. Jag känner att min anledning är exceptionellt bra men det tycker inte riktigt min dumma förlossningsläkare så jag ska få träffa en ny. Jag har redan nu vid sammandragningar känningar i snittet, det svider och skär. Så jag är såklart övertygad om att snittet kommer att spricka under förlossningen. Så jag vill ha kejsarsnitt eller igångsättning med tryckmätning i livmodern från första värken. Här uppe är de lite svårare att övertyga, så jag har tyvärr en kamp framför mig för att få igenom vad som är bäst för mig.. :/ Tur att du fick vettiga läkare men tråkigt med nerverna såklart :(
    The greater the fight, the greater the victory! BF Juni 2013 | Dotter -07

Jag är också förlossningsräsdd. Bland annat för att jag är rädd att spricka. (Varför nu det skulle vara en sämre anledning till skräck än någon annan?) Min läkare sa i alla fall att de aldrig tvingar någon att föda vaginalt som inte vill och att jag har fram till mitten av maj på mig att bestämma mig. Men det kanske bara gäller för Stockholm? Han sa att de anledningar som man traditionellt tar upp för att visa att det är bättre för barnet att födas vaginalt inte är helt uppdaterade. Nytt är tex att de skillnader man sett på små nyfödda med andning osv. inte går att se längre då forskning följt upp barnet när det blivit större. Skönt att höra tyckte jag. Det vore jobbigt att höra att man gör något som är dåligt för barnet om man nu väljer snitt. Sen är det förstås så att vi som land inte skulle ha råd med att göra snitt på precis alla. Tur att så många vill föda vaginalt alltså! :)
  • Solrosen82

Madelen21: Om du funderar på storleken så tycker jag absolut att du ska ta upp saken med din Bm. Peppa dig själv innan du går dit och stå på dig att du vill att de kollar upp storleken. Jag fick tjata mig till ett extra UL med sonen trots att dottern nästan vägde 5kg. Och jag är så ruskigt less på att höra att jag är lång och kan föda stora barn. Med sonen så blödde jag nästan 2 liter för att moderkakan inte släppte, så nu blir jag äntligen tagen på allvar, iaf av min Bm. ;)

Missme: Kan mensvärken vara att livmodern växer?

Alexandra: fattar inte att de vill att du ska föda vaginalt när du är rädd och snittet krånglar! Hoppas den andra läkaren är bättre

• MissMe83

Solrosen: jag vet inte, hoppas det.
    Har haft sammandragningar från helvetet hela kvällen nu. Vet inte om det har ett samband

• Happymom

Madelen21, tyvärr var det inte jag som skulle till Leksand Skulle färemot på en klädbytardag här i Sthlm. Blev inte av, då det blev jobb istället. Både jag o sambon försöker tjäna så mycket som möjligt nu innan ledigheten, så man har en bra summa på sparkontot.

Alexandra, ja, det måste vara jätte jobbigt att inte få snitt beviljat när man är rädd. Det har du ju rätt till.
    För egen del skulle jag helst vilja få bort den där rädslan och våga(!) Lider nog av nåt duktighetssyndrome

• AlexandraViberg

Baby lei: nä menade inte så!! Menade att många "fin i kanten" tjejer tänker att de inte kommer vara ens lite normal där nere sen och därför väljer snitt. Klart alla är mer eller mindre rädd för att spricka, jag med! Vore fruktansvärt jobbigt. Var stressad och arg när jag skrev. Men de godkänner många snitt för enkelt medan jag med rimlig anledning och en kommande högriskförlossning får kämpa som ett as för att få det som jag vill!

Jag känner ju att jag skulle kunna föda vanligt om jag blir igångsatt för då har de koll på snittet från start. Men tröttsamt att de inte lyssnar utan kör över mig och mina argument som faktiskt är fakta baserade från undersökningar från socialstyrelsen och säger att siffrorna måste jämföras och blabla! Maken ska med på nästa möte ifall jag får gråt attack igen som senast :P

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~