• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Madelen21

kickilina: haha va roligt det lät att trosorna är för små :) hihi!! har aldrig haft det problemet nån gång när ja varit gravid.. första gången köpt jag mamma trosor :)

sofie och laura: dille på mössor säger du, välkommen det har jag också, inte bara åt bäbis utan åt mina större kids också :) Jag har köpt en sån pop hjälm mössa åt bäbis en blå vit randig. har så mycket efter mina andra barn så jag behöver ju inte köpa så mycket i klädväg men det blir ju lite endå :)

vad jag ska köpa före bäbis kommer:

-Blöjor
    -Amningsinlägg
    - Nappflaska? ( jag kommer ju amma) så vet inte om de behövs, fast bra om amningen knölar å man behöver ge baby semp.

jag har redan
    -kläder
    spjälsäng
    skötbord
    bilstol
    vagn
    babygym
    bärsele
    badbalja
    sängkläder
    filtar

ja jag har allt... tror jag... är det något man saknar kan man ju alltid köpa i efterhand... 

åå idag är det inlämning på årets klädbytardag ååå ja längtar, känns bra att få lite koll på vad som finns innan försäljningen i morgon :) ska dit å fynda lite då tänkte jag. å hoppas sälja massor.

• Sagolina

En nappflaska och lite ersättning var det en kompis som rekommenderade att jag köper hem, då kanske det är lättare att koppla av om amningen bråkar, när man vet att det finns ett alternativ nära till hands.

Hur är det med krämer och olja till barnets hud&bad, vad är bra tycker ni? Känner mig helt ute i djungeln just nu och försöker lite få kolla på allt som svävar runt i huvudet...

• Madelen21

sagolina: ja du vad som är nödvändigt att ha hemma... babyolja är bra att ha i badet för barnets hud
    googla lista vad som behövs för bäbis så kanske du får fram någon lista. 

• Solrosen82

Madelen21: Jag förstår att du är rädd efter en sån första förlossning. Håller de koll på storleken på denna bebis då?

Kickilina: Det e som att jag har fått 3 månaders bebisar direkt, dottern vägde 4910, så det var ju stort det också. Men jag har inte haft grav. diabetes, får bara stora barn. Är själv 1.84 lång så det kan ju förklara endel. :)

• Madelen21

solrosen82: Jaa fy... nej jag har inga extra ultraljud eller så för att kolla storlek på barnet... fast egentligen skulle jag vilja det... ska kanske ta upp det med min bm nästa vecka  när ja ska dit... men jag tror och hoppas att det inte ska bli några problem, med tanke på att andra barnet var större än första och jag klara mig utan bristning, eller jag fick en liten bristning men inget som behövde sys.

• MissMe83

Kicklina: äsch det var längesedan jag växte ur mina trosor där ligger du i lä! Hade ju xs innan så skillnaden blir ju rätt markant nu när man växt till en L

• Happymom

Sagolina, vi upptäckte massor som vi hade behövt när dottern väl var född. Det var midsommarhelgen, så det var inte särskilt lätt att få tag på eftersom allt var stängt.

Exempel: Amningskudde! En sådan som går runt en. Blev förlöst med akut KS och det gjorde så förbannat ont när dottern sparkade in mot snittet hela tiden. Vanlig kudde räckte inte till och gav inte stöd för armarna.

Pump och flaskor till den. Amningen krånglade, men på sjukhuset hade de förstås sådant att låna.

STORA amningskläder och mjuka byxor (flera par). Kunde nästan inte ha någonting på mig efteråt. Alla byxor gjorde ont kring snittet och alla tröjor satt tajt runt magen, som fortfarande såg gravid ut. En amningstopo som är mjuk o elastisk rekommenderas att ha också. Inte ens den största på apoteket gick runt min byst.

Massa småhanddukar (finns på Ikea) och våtservetter. Det bästa som finns när man har kräkbarn.

En nässug, om barnet blir förkylt.

Plastad frotte, skönt att ha under sig i sängen ifall man läcker mjölk, även skönt att ha i spjälsängen och i soffor om barnet kräks.

• hurskadetgå
    Happymom skrev 2013-03-22 18:03:45 följande:
    På tal om något helt annat. Är det någon annan än jag som har problem med att hitta toppar, behåar och sådant i rätt storlek nu. Jag var och shoppade lite idag och provade ca 30 behåar. Inte en enda vanlig bh eller amningsbehå i storlek F och över gick att finna. Jag fick nöja mig med en 85 E (usch har alltså ökat med 15 cm runt om redan).
    Jag har också fått prova massor av bh:ar och egentligen inte hittat någon superbra men åtminstone en duglig i ekologisk bomull på Lindex stl 80D. Hade tidigare stl 70D och successivt fått byta upp mig till en större stl kontinuerligt... försöker köpa någorlunda billigt eftersom det annars blir sådana stora utgifter, undrar var detta ska sluta??

Även nya trosor har jag fått köpa eftersom de andra sitter för tajt. Såg det var någon som nämnde det här.

För mig är det förresten en självklarhet att sambon och jag delar på sådant som är gemensamma angelägenheter inkl. nya bh:ar och trosor som jag måste köpa pga. graviditeten. Trots detta är ekonomi en känslig fråga eftersom jag gillar shopping och min sambo föredrar att lägga pengarna på hög. Han har dock varit med i alla stora inköp och något klädesplagg men det är jag som rekar först, främst på nätet. Några kläder och ett lapptäcke har jag impulsköpt på rea.

Fortfarande har vi inte bestämt oss för skötväska men det lutar åt en röd skip hop grand central. 
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~