• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Madelen21

jag har ju bf 19 juni och midsommarafton 21... ja ska göra allt för att bäbis ska komma före midsommar :) när vi väl är där :)

• ThereseJohansson

Lillkillen rörde sig som vanligt igår och idag på fm så har han vart så stilla så stilla, brukar röra sig rätt mycket och brukar känna han under natten då jag är uppe och kissar...satte upp en tid och ringa förlossningen och prata med dem om han inte började röra sig...men jag höll mig lugn och han började sprattla och för en stund sedan blev magen helt sned och han höll på att hoppa ut genom magen :) vilken lycka det är att vara gravid och få känna hans rörelser :) imorgon är det exakt 2månader till snitt..helt underbart! :)

• AlexandraViberg
    ThereseJohansson skrev 2013-03-23 12:49:07 följande:
    Lillkillen rörde sig som vanligt igår och idag på fm så har han vart så stilla så stilla, brukar röra sig rätt mycket och brukar känna han under natten då jag är uppe och kissar...satte upp en tid och ringa förlossningen och prata med dem om han inte började röra sig...men jag höll mig lugn och han började sprattla och för en stund sedan blev magen helt sned och han höll på att hoppa ut genom magen :) vilken lycka det är att vara gravid och få känna hans rörelser :) imorgon är det exakt 2månader till snitt..helt underbart! :)
    Måste bara fråga, du behöver inte svara men jag är snittad med nummer ett och har svårt att få igenom snitt nummer två. Varför blir det snitt för din del?
    The greater the fight, the greater the victory! BF Juni 2013 | Dotter -07
  • ThereseJohansson

Alexandra: har skadade diskar i ryggen L4/L5 med nervpåverkan och sa till min barnmorska att jag funderade på hur min rygg skulle klara en vaginalförlossning så hon bokade in mig på läkarbesök på spec mödra med förlossningsläkaren och han tyckte eftersom jag har nervpåverkan och om jag tar bedövning så kan jag skada diskarna än mer pga jag inte känner hur jag tar i..sen är det även säkerhets aspekt gentemot bebisen eftersom att om ryggen strejkar helt finns det risk att förlossningen tar för lång tid...

Jag litar på dem och tror som dom säger att detta är den bästa lösningen både för bebis och mig...och det är skönt att slippa oroa sig för ryggen...visst snitt är en operation och har sina risker men jag känner mig lugn inför det och vet att mina diskar kommer inte skadas ytterligare...första barnet för oss :)

• AlexandraViberg

Ja jag är ju kejsarsnitt förespråkare så fort det finns en bra anledning och det inkluderar stark förlossningsrädsla. Tyvärr godkänns för många snitt pga mammor som är rädd att spricka, vilket enligt mig inte riktigt är tillräckligt. Jag känner att min anledning är exceptionellt bra men det tycker inte riktigt min dumma förlossningsläkare så jag ska få träffa en ny.

Jag har redan nu vid sammandragningar känningar i snittet, det svider och skär. Så jag är såklart övertygad om att snittet kommer att spricka under förlossningen. Så jag vill ha kejsarsnitt eller igångsättning med tryckmätning i livmodern från första värken.

Här uppe är de lite svårare att övertyga, så jag har tyvärr en kamp framför mig för att få igenom vad som är bäst för mig.. :/

Tur att du fick vettiga läkare men tråkigt med nerverna såklart :(

The greater the fight, the greater the victory! BF Juni 2013 | Dotter -07
  • Happymom

Hurskadetgå,
    första graviditeten ökada jag från bh storlek 65d/70c till 110FF(!!!) mina revben stod nästan rakt ut eftersom dottern låg så högt upp och så gick jag upp massor i vikt. Sedan gick det succesivt ner och jag hade 75D. Kan tillägga att jag hatar(!!!) stor byst och kommer nog att operera/lyfta efter att det här barnet ammat färdigt. Fast de är ju mycket värre under amningen. Minns att jag kände mig som typ Ferrari när jag ammade bland de andra i mammagruppen Så illa var det nog inte i verkligheten, hihi.

• Happymom

Sagolina, var så lite
    Kom på en sak till! Bärsjal eller bärsele. Många bebisar vill inte ligga ner alls och jag önskar att vi haft med oss en till BB. Gick inte ens att få äta lite utan att sambon var med. Man tänker inte på att man faktiskt behöver två händer för att kunna äta (skära maten t.ex). Barnmorskorna fick passa min dotter medans jag slängde i mig på två röda.

• Happymom

Ni som pratar om KS, jag kommer eventuellt bli snittad igen. Ska träffa läkaren nästa vecka.

Det brukar inte vara lika svårt att få igenom KS när man varit snittad en gång. Man vet ju vad man ger sig in i. Förr fick man ju inte ens föda vaginalt om man fött med KS första gången.

AlexandraViberg,
    Jag har också ont i mitt snitt, speciellt när magen växer. Förmodligen är det sammanväxningar i ärret, det är inte farligt. Lite kan ärret spricka upp också, utan att det är någon fara (men det kan en läkare kolla, genom att känna på det. Det gjorde de på mig i nu i veckan). Men de kommer att kontrollera att du inte har för många och starka värkar på för kort tid. Det är då det kan finnas risk att livmodern brister.

Har du fått prata med Aurora. Deras uppgift är ju litegrann att få dig att själv vilja föda vaginalt, alltså komma över din rädsla. Det kan vara riktigt stärkande. Jag har fått prata med dom, men även med en kurator på gynakuten, som nästan sa tvärtom "varför vaginalt?" För min del finns det även en medicinsk aspekt, då mitt bäcken var lite trångt, men det finns ändå en chans att jag skulle klara det nästa gång.

• Madelen21

happymom: vi har en babybjörn bärsele och den tycker jag är bra. Köpte begagnad när vi vänta första barnet och den har vi använt en del. Fast mina barn har varit väldigt nöjda å ligga ner i tex vagnen. mina barn har varit vagn barn alltså sovit i vagnen när dom varit små förutom nattetid såklart... men ja tycker själv det är rätt smidigt å lägga i vagnen vagga lite å sen somnar dom ofast :)

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~