• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Sagolina

Varför ska jag vakna pigg lite efter 5 på lediga dagar? En sak att vakna tidigt då jag ska på jobb, men idag hade jag tänkt ta sovmorgon och slöa i sängen... Nu har jag istället legat vaken i 1,5h och börjar längta efter morgonmål, så är väl bara att starta dagen! Får ta en tupplur mitt på dagen istället, det är ju också skönt:)

• Solrosen82
    MissMe83 skrev 2013-03-23 21:37:58 följande:
    Solrosen: jag vet inte, hoppas det.

Har haft sammandragningar från helvetet hela kvällen nu. Vet inte om det har ett samband

Det låter ju lite annat det, du ringde inte förlossningen och pratade med dem?

Alexandraviberg: En kompis till mig ville efter två hemska förlossningar ha ks. Tror att hennes bäcken var väldigt trångt. Hon fick gå på flera möten med läkare som inte ville ge henne snitt. När hon tillslut sa att hon var rädd för att dö så fick hon som hon ville. Jag blir också arg när jag hör om vissa som får snitt eller igångsättning hur lätt som helst. Och de som har en bra anledning att få det får tjata och kämpa hur mycket som helst.
  • Sömntutan

Ja alltså sammandragningar som gör ont och håller i sig ska man ringa för. Som sagt bättre en gång för mycket.

• ThereseJohansson

Alexandra: låter inte alls kul att du måste kämpa så för att få dem att lyssna....jag håller med dig om att vissa verkar få det väldigt lätt medan många som har någon fysisk svårighet verkligen får kämpa för att få det..

Hade de sagt att min rygg klarade av vaginalförlossning så skulle jag föda vaginalt...eftersom det är första barnet så har jag ju aldrig vart med om det och kände mig öppen sinnad när jag träffade läkaren även om jag uttryckte min oro och sa att jag var rädd om min rygg...nu bedömde de att min rygg kan bli än mer skadad av vaginalförlossning och jag är jätte glad att de tog min oro på allvar och att jag faktiskt hade anledning till oro....

Sedan tror inte jag att snitt är den "enkla" lösningen som jag tycker många i min närhet antyder, tror man har rätt ont efter det också!

• Baby Lei
    AlexandraViberg skrev 2013-03-23 23:33:01 följande:
    Baby lei: nä menade inte så!! Menade att många "fin i kanten" tjejer tänker att de inte kommer vara ens lite normal där nere sen och därför väljer snitt. Klart alla är mer eller mindre rädd för att spricka, jag med! Vore fruktansvärt jobbigt. Var stressad och arg när jag skrev. Men de godkänner många snitt för enkelt medan jag med rimlig anledning och en kommande högriskförlossning får kämpa som ett as för att få det som jag vill! Jag känner ju att jag skulle kunna föda vanligt om jag blir igångsatt för då har de koll på snittet från start. Men tröttsamt att de inte lyssnar utan kör över mig och mina argument som faktiskt är fakta baserade från undersökningar från socialstyrelsen och säger att siffrorna måste jämföras och blabla! Maken ska med på nästa möte ifall jag får gråt attack igen som senast :P

Jag hade också fått panik om jag kände att de inte lyssnade på mig!! Vilken oempatisk läkare du har hamnat hos! Jag kan inte förstå hur man kan bagatellisera någons skräck så som de gör med din rädsla för att det gamla snittet ska spricka upp, (det är därför jag reagerade så starkt när du gjorde det mot andra som vill ha snitt) Jag tycker verkligen att alla som vill få snitt borde få det. (Kan inte släppa tanken "om det hade varit män som fött barn...") I länder där kvinnor får välja helt själva gör ca 80% snitt enligt min läkare. Men i Stockholm är ca 20% av alla förlossningar kejsarsnitt. Det är många runt mig som gjort planerat snitt, och jag vet inte någon som gjort det för att de bara är pyttelite oroliga för att underlivet ska förändras. Om någon ger sken av att det är så, så kanske den personen inte orkar förklara för alla, det är ju emotionellt jobbigt för alla som är rädda, man blir ju skitledsen när man pratar om det, eller så kan många ha andra anledningar till att inte berätta för alla. Vet att många som upplevt sexuella övergrepp har en stark förlossningsrädsla t.ex.
  • MissMe83

Solrosen: jag funderade på det men somnade faktiskt ifrån det och vaknade senare med mjuk fin mage så det va inte så farligt. Äntligen en natt med god sömn

• Happymom

Baby Lei,
    Läkarna ser bara de faktiska riskerna och inte den äkta rädslan hos den enskilda individen. Ofta tycker de nog att skräcken är överdriven och just därför är det så bra att prata med t.ex en kurator som är knuten till samma BB, som kan ge en annan bild och beskriva den för läkaren. Det var Aurora som remitterade mig till kuratorn.

Börjar man prata om medicinska risker, så tycker nog läkaren att de vet bäst, inte du. Det en kurator kan se, men inte läkaren, är att just du är övertygad om att det värsta kommer hända dig och det kommer inte att spela någon roll hur mycket de kommer att försöka få dig att inte känna så.

Som att kasta sig utför ett stup med skidor, anser jag. Om någon puttar ut en utan att man är redo så kommer man ju att snubbla och slå ihjäl sig, (oavsett om alla andra nästan dansar nerför berget) men om man har valet att ta linbanan ner, så kan man plötsligt njuta av utsikten där uppe och kanske kanske kanske våga sig så sakteliga ner på sina egna villkor.

Håller tummarna för dig, Veronicka.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~