• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • sofie och laura
    monika84 skrev 2013-03-24 12:45:36 följande:
    En fråga. Har ni barn sen innan och vet dom om att de ska få syskon. Vi har en flicka på 2 snart år och hon vet men jag tror inte riktig att hon förstår vad de innebär. 

Hej monika!

Jag har 3 barn och detta ska bli numer 4 =D läääängtar så!!!

Alla 3 vet om att det ska få ett syskon tom den minsta vet att det kommer att komma en bebis snart     
  • Baby Lei
    Solrosen82 skrev 2013-03-24 15:44:07 följande:
    Det jag vill ha sagt är att jag tycker att läkaren borde ta alla på allvar och fe snitt till de som vill ha det. Kanske genom att kvinnan får prata med en kurator t.ex. som kan intyga att kvinnan menar allvar. Jag känner mig väldigt besviken på vården som inte tog mig på allvar förra gången. Alla är inte typen som sätter ner foten och kräver en sak. Upplever att vården har blivit sån idag att man bara får hjälp om man kräver det. Och det handlar om ett vanligt blodprov också. Höll på att explodera senast vi sökte vård till dottern som haft hög feber i fyra dagar. Läkaren som tog emot viftade bara bort det som virus. Det var mannen som var med henne till vc och han tänkte väl inte mer på det. Samma dag på kvällen åkte jag med dottern till akuten och det visade sig att hon behövde penicillin. Jag är helt på din sida, det är vården jag blir så jäkla less på. Och att det är så olika i vilket landsting man befinner sig i.

Solrosen82 skrev 2013-03-24 15:44:07 följande:
    Det jag vill ha sagt är att jag tycker att läkaren borde ta alla på allvar och fe snitt till de som vill ha det. Kanske genom att kvinnan får prata med en kurator t.ex. som kan intyga att kvinnan menar allvar. Jag känner mig väldigt besviken på vården som inte tog mig på allvar förra gången. Alla är inte typen som sätter ner foten och kräver en sak. Upplever att vården har blivit sån idag att man bara får hjälp om man kräver det. Och det handlar om ett vanligt blodprov också. Höll på att explodera senast vi sökte vård till dottern som haft hög feber i fyra dagar. Läkaren som tog emot viftade bara bort det som virus. Det var mannen som var med henne till vc och han tänkte väl inte mer på det. Samma dag på kvällen åkte jag med dottern till akuten och det visade sig att hon behövde penicillin. Jag är helt på din sida, det är vården jag blir så jäkla less på. Och att det är så olika i vilket landsting man befinner sig i.

Ja, vad sjukt det är att man får så olika vård, både beroende på om man orkar eller kan stå på sig, och beroende på var i landet man bor!! Hur gick det för lilltjejen sen?
  • Baby Lei
    Pernilla74 skrev 2013-03-24 17:27:57 följande:
    Jag håller med er om att det gäller att stå på sig inom vården om man är övertygad om att man har rätt. Det gäller att prata för sin sak, våga och vara tydlig. Det är något jag har lärt mig med mellandottern som är gravt funktionshindrad. Vi låg faktiskt inne med henne i ett år och fyra månader innan hon fick komma hem ( då med personliga assistenter) Så jag vet en hel del om hur det går till inom sjukvården. I början vågade jag inte säga nåt om nånting, men det har jag fått lära mig under dom här åren att ingenting sköter sig självt, man måste hela tiden vara aktiv och se till att den som behöver vård får den vård som den har rätt till

Vilken pärs ni har gått igenom! Ett år och fyra månader på sjukhus.. Vilken start! Och då hade ni ett barn hemma också? Hur gammal är hon nu? Då kan du om någon svara på hur systemet funkar..
  • Solrosen82

Babylei: Ja, jag har sagt åt mannen att vi får överdriva att vi är jätterädda för komplikationer och vill ha igångsättning i god tid innan bf. En kompis till m

• Solrosen82

Jäkla telefon att skicka iväg för tidigt ;) En kompis till mig är sjuksköterska och hon har flera ggr sagt att man måste överdriva om man ska få den hjälp man vill ha. Bara så svårt när jag inte är sån som person... Med dottern gick det bra, hon blev mkt piggare direkt penicillinet började ge effekt. :)

• Baby Lei
    monika84 skrev 2013-03-24 12:45:36 följande:
    En fråga. Har ni barn sen innan och vet dom om att de ska få syskon. Vi har en flicka på 2 snart år och hon vet men jag tror inte riktig att hon förstår vad de innebär. 

Jag har flytt det dåliga Stockholmsvädret och dragit till Monaco över helgen. Min syster bor här så nu hänger jag med hennes barn hela dagarna. Kidsen är 1,5 och 3,5 år och de har full koll på att det ska komma en bebis. 1,5 åringen klappar mig på magen hela tidenoch säger "bebis" och vill känna om han rör sig därinne. Men jag tror inte att han fattar riktigt vad det innebär. 3,5 åringen funderar på namn och vad man kan göra med bebisen (mata, dra i vagnen, bada osv) och framförallt vad bebisen INTE kommer få göra.. (Stå på bordet, ta på den varma lampan, äta kritor... ) Många funderingar om hur bebisen ska komma ut från magen... Hahaha!
  • Baby Lei
    Solrosen82 skrev 2013-03-24 20:38:00 följande:
    Jäkla telefon att skicka iväg för tidigt ;) En kompis till mig är sjuksköterska och hon har flera ggr sagt att man måste överdriva om man ska få den hjälp man vill ha. Bara så svårt när jag inte är sån som person... Med dottern gick det bra, hon blev mkt piggare direkt penicillinet började ge effekt. :)

Nej, det är inte jag heller.. Jag var livrädd för att inte få snitt om jag ens sa att kag ville prata om vilka bedövningar som finns och vad de kan lova mig osv. Men min läkare var jättebra och sa att vill jag ha snitt så får jag det, och att jag har fram till mitten av maj på mig att bestämma mig om jag känner mig osäker. Jag är så lättad! Har en kollega som inte fick epidural under sin första förlossning eftersom narkosläkaren var upptagen med en trafikolycka som kom in akut. För att våga föda sitt andra barn fick hon ett löfte om att de skulle sätta in epiduralen direkt hon kom in på sjukhuset, men att inte börja dosera den förrän hon behövde den. Sen kunde hon bara trycka på en knapp så sprutades epiduralmedlet in när det började göra riktigt ont någon timma senare. Hon var jätte nöjd efter den förlossningen.
  • Solrosen82
    Baby Lei skrev 2013-03-24 21:03:28 följande:

Nej, det är inte jag heller.. Jag var livrädd för att inte få snitt om jag ens sa att kag ville prata om vilka bedövningar som finns och vad de kan lova mig osv. Men min läkare var jättebra och sa att vill jag ha snitt så får jag det, och att jag har fram till mitten av maj på mig att bestämma mig om jag känner mig osäker. Jag är så lättad! Har en kollega som inte fick epidural under sin första förlossning eftersom narkosläkaren var upptagen med en trafikolycka som kom in akut. För att våga föda sitt andra barn fick hon ett löfte om att de skulle sätta in epiduralen direkt hon kom in på sjukhuset, men att inte börja dosera den förrän hon behövde den. Sen kunde hon bara trycka på en knapp så sprutades epiduralmedlet in när det började göra riktigt ont någon timma senare. Hon var jätte nöjd efter den förlossningen.
    Åh va skönt att du fick en bra läkare! Jag hoppas verkligen att vi också får det. Min bm låter hoppfull, men man vet ju aldrig vad läkare tycker. Skönt att din kollega fick en fin upplevelse tillslut :) Jag skulle också vilja få en positiv upplevelse av denna sista(till 99% säker) graviditet och förlossning.

Tror du att du kommer att ändra dig angående förlossningen? Vad är det du är mest rädd för?
  • Happymom

Baby Lei, kändes uppmuntrande att höra om din kollega

Detta känns så fånigt att jämföra med, men jag är extremt tandläkarrädd också. Det har väl något att göra med att inte ha kontrollen och vara tvungen att lita på den som utför vården, vilket jag har svårt för. Men jag var hos en superbra tandläkare för ca 8 år sedan. Första gången grät jag och skakade i hela kroppen och sambon fick sitta med och hålla i mig. Tandläkaren var så himla förstående, förlöjligade inte min rädsla det minsta. Förklarade hela tiden vad hon gjorde, jag kunde bara höja handen så slutade hon med det hon höll på med och sänkte jag den så fortsatte hon. Jag fick lugnande akupunktur och hon förklarade mycket om rädsla och smärta. Henne vågade jag gå till sedan, men ingen annan. Egentligen tog de inte emot patienter, som inte var akutpatienter, från en annan region, men jag fick dispens eftersom jag hade sån tandläkarskräck. Tänk om man kunde bli så lyssnad på och så förstådd inom förlossningsvården. Vad trygg jag skulle känna mig då.

• regnskogen

Hej!

Jag undrar om det är direkt "farligt" för mig att lyfta lådor och bära till släpet? Jag har problem med foglossning just nu (kan inte sova pga det, sover minst 3-4 timmar per natt...) Vi ska flytta nu i dagarna, och jag har hjälpt min pojkvän att packa ner saker från hans lägenhet. Han vill att han själv ska lasta över till släpet, eftersom jag städade hans rum och allt. Men jag vill inte bara stå där och glo... Tips?!

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~