• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Baby Lei

Jag förstår inte hur så många här inne kan anse att kvinnor får snitt för lätt eller av "fel anledningar'", om det är medicinskt motiverat eller inte måste det väl väl vara bättre och säkrare om en läkare avgör än tex jag (baserat på vad jag googlat mig fram till..) .. Det är inte så konstigt om en läkare som såklart måste arbeta evidensbaserat inte godkänner ett snitt för någon som inte är förlossningsrädd utan hävdar medicinska orsaker om nu läkaren inte anser att det kvinnan tror ska hända stämmer? Då blir det såklart svårt att få igenom ett snitt om man inte upplevs som rädd, utan endast motiverar snittet med information och statistik som läkaren inte håller med om. Men om det är på grund av förlossningsrädsla är det ju mycket mer subtilt och individuellt. Sen borde ju läkaren ta hänsyn till att många kvinnor "hänger upp" sin rädsla på medicinska anledningar istället för att säga att de helt enkelt har förlossningsskräck eftersom det fortfarande kritiseras och värderas av så många. Det är tufft att säga att man inte vågar eller klarar av något. Särskilt som så många andra vill vara med och tycka till om man är tillräckligt rädd eller inte.. (Både bland vänner och bekanta och på nätforum)

• Happymom

Baby Lei,
    jag har inte sett någon här inne som tycker som du säger. Är jag en av dem som du anser tycker så? Isf har du missuppfattat mig. Jag tycker i själva verket att kvinnan ska få välja helt själv.

Försökte bara förklara varför det ändå kan vara bra att prata med t.ex en kurator och inte bara förkasta det. Ledsen om jag var otydlig.

• Pernilla74

Är det någon här som vet vad som händer om man har blivit lovad ett snitt en viss dag, men så sätter förlossningen igång tidigare ?

• Baby Lei

[quote=69281012][quote-nick]Happymom skrev 2013-03-24 09:20:03 följande:[/quote-nick]Baby Lei, Läkarna ser bara de faktiska riskerna och inte den äkta rädslan hos den enskilda individen. Ofta tycker de nog att skräcken är överdriven och just därför är det så bra att prata med t.ex en kurator som är knuten till samma BB, som kan ge en annan bild och beskriva den för läkaren. Det var Aurora som remitterade mig till kuratorn. Börjar man prata om medicinska risker, så tycker nog läkaren att de vet bäst, inte du. Det en kurator kan se, men inte läkaren, är att just du är övertygad om att det värsta kommer hända dig och det kommer inte att spela någon roll hur mycket de kommer att försöka få dig att inte känna så. Som att kasta sig utför ett stup med skidor, anser jag. Om någon puttar ut en utan att man är redo så kommer man ju att snubbla och slå ihjäl sig, (oavsett om alla andra nästan dansar nerför berget) men om man har valet att ta linbanan ner, så kan man plötsligt njuta av utsikten där uppe och kanske kanske kanske våga sig så sakteliga ner på sina egna villkor. Håller tummarna för dig, Veronicka.[/ Precis vad jag menade! :)

• Baby Lei
    Happymom skrev 2013-03-24 09:20:03 följande:
    Baby Lei, Läkarna ser bara de faktiska riskerna och inte den äkta rädslan hos den enskilda individen. Ofta tycker de nog att skräcken är överdriven och just därför är det så bra att prata med t.ex en kurator som är knuten till samma BB, som kan ge en annan bild och beskriva den för läkaren. Det var Aurora som remitterade mig till kuratorn. Börjar man prata om medicinska risker, så tycker nog läkaren att de vet bäst, inte du. Det en kurator kan se, men inte läkaren, är att just du är övertygad om att det värsta kommer hända dig och det kommer inte att spela någon roll hur mycket de kommer att försöka få dig att inte känna så. Som att kasta sig utför ett stup med skidor, anser jag. Om någon puttar ut en utan att man är redo så kommer man ju att snubbla och slå ihjäl sig, (oavsett om alla andra nästan dansar nerför berget) men om man har valet att ta linbanan ner, så kan man plötsligt njuta av utsikten där uppe och kanske kanske kanske våga sig så sakteliga ner på sina egna villkor. Håller tummarna för dig, Veronicka.

Happymom skrev 2013-03-24 09:20:03 följande:
    Baby Lei, Läkarna ser bara de faktiska riskerna och inte den äkta rädslan hos den enskilda individen. Ofta tycker de nog att skräcken är överdriven och just därför är det så bra att prata med t.ex en kurator som är knuten till samma BB, som kan ge en annan bild och beskriva den för läkaren. Det var Aurora som remitterade mig till kuratorn. Börjar man prata om medicinska risker, så tycker nog läkaren att de vet bäst, inte du. Det en kurator kan se, men inte läkaren, är att just du är övertygad om att det värsta kommer hända dig och det kommer inte att spela någon roll hur mycket de kommer att försöka få dig att inte känna så. Som att kasta sig utför ett stup med skidor, anser jag. Om någon puttar ut en utan att man är redo så kommer man ju att snubbla och slå ihjäl sig, (oavsett om alla andra nästan dansar nerför berget) men om man har valet att ta linbanan ner, så kan man plötsligt njuta av utsikten där uppe och kanske kanske kanske våga sig så sakteliga ner på sina egna villkor. Håller tummarna för dig, Veronicka.

Precis vad jag också tycker!
  • Baby Lei
    Happymom skrev 2013-03-24 10:22:25 följande:
    Baby Lei, jag har inte sett någon här inne som tycker som du säger. Är jag en av dem som du anser tycker så? Isf har du missuppfattat mig. Jag tycker i själva verket att kvinnan ska få välja helt själv. Försökte bara förklara varför det ändå kan vara bra att prata med t.ex en kurator och inte bara förkasta det. Ledsen om jag var otydlig.

Happymom skrev 2013-03-24 10:22:25 följande:
    Baby Lei, jag har inte sett någon här inne som tycker som du säger. Är jag en av dem som du anser tycker så? Isf har du missuppfattat mig. Jag tycker i själva verket att kvinnan ska få välja helt själv. Försökte bara förklara varför det ändå kan vara bra att prata med t.ex en kurator och inte bara förkasta det. Ledsen om jag var otydlig.

Nej det tror jag inte, det var några som skrivit att många får snitt av fel anledning, det var det jag reagerade mot. Tror inte att alla orkar redovisa exakt varför de vill ha snitt. Tycker att det här är en kvinnofråga och att vi ska hålla ihop och stötta varandra :)
  • monika84

En fråga. Har ni barn sen innan och vet dom om att de ska få syskon. Vi har en flicka på 2 snart år och hon vet men jag tror inte riktig att hon förstår vad de innebär. 

• ThereseJohansson

Pernilla74: sätter det igång tidigare så ska jag ringa förlossningen och så börjar de förbereda sig för snitt...

• Madelen21

monika84: ja jag har 2 barn och båda två vet. min minsta är 2½ år och han förstår inte så mycket fast han vet nog endå för magen är stor å i morse la han sin hand på min mage å bäbis sparka på hans hand :)

• monika84
    Madelen21 skrev 2013-03-24 12:56:52 följande:
    monika84: ja jag har 2 barn och båda två vet. min minsta är 2½ år och han förstår inte så mycket fast han vet nog endå för magen är stor å i morse la han sin hand på min mage å bäbis sparka på hans hand :)
    Så fint. Ja jag antar väll att hon kommer förstå mer sen när bebisen kommer. 
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~