Baby Lei skrev 2013-03-24 09:57:38 följande:
Jag förstår inte hur så många här inne kan anse att kvinnor får snitt för lätt eller av "fel anledningar'", om det är medicinskt motiverat eller inte måste det väl väl vara bättre och säkrare om en läkare avgör än tex jag (baserat på vad jag googlat mig fram till..) .. Det är inte så konstigt om en läkare som såklart måste arbeta evidensbaserat inte godkänner ett snitt för någon som inte är förlossningsrädd utan hävdar medicinska orsaker om nu läkaren inte anser att det kvinnan tror ska hända stämmer? Då blir det såklart svårt att få igenom ett snitt om man inte upplevs som rädd, utan endast motiverar snittet med information och statistik som läkaren inte håller med om. Men om det är på grund av förlossningsrädsla är det ju mycket mer subtilt och individuellt. Sen borde ju läkaren ta hänsyn till att många kvinnor "hänger upp" sin rädsla på medicinska anledningar istället för att säga att de helt enkelt har förlossningsskräck eftersom det fortfarande kritiseras och värderas av så många. Det är tufft att säga att man inte vågar eller klarar av något. Särskilt som så många andra vill vara med och tycka till om man är tillräckligt rädd eller inte.. (Både bland vänner och bekanta och på nätforum)
Det jag vill ha sagt är att jag tycker att läkaren borde ta alla på allvar och fe snitt till de som vill ha det. Kanske genom att kvinnan får prata med en kurator t.ex. som kan intyga att kvinnan menar allvar. Jag känner mig väldigt besviken på vården som inte tog mig på allvar förra gången. Alla är inte typen som sätter ner foten och kräver en sak. Upplever att vården har blivit sån idag att man bara får hjälp om man kräver det. Och det handlar om ett vanligt blodprov också. Höll på att explodera senast vi sökte vård till dottern som haft hög feber i fyra dagar. Läkaren som tog emot viftade bara bort det som virus. Det var mannen som var med henne till vc och han tänkte väl inte mer på det. Samma dag på kvällen åkte jag med dottern till akuten och det visade sig att hon behövde penicillin.
Jag är helt på din sida, det är vården jag blir så jäkla less på. Och att det är så olika i vilket landsting man befinner sig i.