• OnlyZ

Bukplastik..

Ja nu har jag blivit bevliljad en bukplastik, den ska ske någon gång ibörjan på nästa år. Open ska ske på St göran pga att Karolinska hade fullt.. Ska göra en stor bukplastik.. Är ni fler där ute som snart ska göra en op? Eller någon som gjort en op som kanske vill dela med sig lite och kanske vill svara på lite av mina frågor?

• Svar på tråden Bukplastik..
  • OnlyZ

Det rullar på bra här! Har i tre dagar kunnat sitta med benen i kors! Det gillas! Har varit utan smärtstillande sen typ i fredags.. Det va väll ungefär som jag tänkt mig.. Dom första dagarna va det läskigt med ärren och sköta det som man ska osv.. Man ska ju stoppa in en tops med tvål på i naveln och det kunde jag inte göra dom första dagarna för det va för läskigt, så det gjorde min sambo.. Men nu har jag blivit mer bekväm med magen och ärren så nu har jag gjort det själv i tre dagar.. Kan även ta på mig görlden själv nu, det kändes som att det skulle ta ett tag innan jag skulle våga det själv men det har gått super!

Grattis till op! Fan va kul =D  Det e ju snart!

• Ölandstokan

Huu vad otrevligt med att gräva i naveln :-/ sånt tycker inte jag heller om. vad skönt att höra att du inte ha så ont och att du redan är ganska rörlig

hur länge har du blivit sjukskriven?  

(¯`°?.¸ ♥♥ Madeleine ♥ Markus ♥ William ♥ Alice ♥♥¸.?°´¯)
  • Anonym (Hoppas)

Hej,
    Hoppar in här i tråden då ni verkar veta lite mer om bukoperationer.

OnlyZ: Först Grattis till en fin op. 

Jag har sökt pga mitt kejsarsnitt som jag har gjort 2012, fick tvillingar.
    Om man ser på bilderna så ser jag också ut så där, fast jag har ont om jag anstränger mig, tränar, ligger på magen eller så fort jag får anstränga mig i nedre regionerna.
    Jag va till BM som sa att jag skulle söka till VC, som i sin tur skickade remiss till gyn som i sin tur skickar tillbaka mig till spec mvc där min remiss ligger nu. Trodde jag skulle få en remis till kirugerna men inte än tydligen. 

Jag har ofta smärta och trycker de vid vecket så gnyr jag av smärta. 
    När jag ligger på magen så känns det som jag ligger på en knippe hopprullade handdukar. Detta häng har medfört att jag inte vill gå i bikini eller baddräkt och än mindre ha sex då jag har ett sådant obehag när klumpen rör sig och det gör ont i vissa lägen.

NU hoppas jag på en bukoperation för att få bort vecket och hänget, dock är jag innan inte världens smalaste, men jag har alltid kunnat träna 5 dagar i veckan, då jag spelar fotboll, kickboxning och dansar.
    Och nu går inte spela fotboll eller kickbokning då jag får sådana smärtor när jag tar i, och detta sörjer jag så mycket för att jag kan inte. Det är en stor sorg för mig då jag alltid tränat.

Frågan är om man kommer få en bukoperation eller måste bekosta det själv? Samtidigt så är det ju så att eftersom jag har ont så måste ju något va fel, är det någon som råkat ut för liknande?
    Berätta gärna vad ni vet.   

• OnlyZ
    Ölandstokan skrev 2013-03-27 14:03:35 följande:
    Huu vad otrevligt med att gräva i naveln :-/ sånt tycker inte jag heller om. vad skönt att höra att du inte ha så ont och att du redan är ganska rörlig

hur länge har du blivit sjukskriven?  

Det va riktigt läskigt! Jag testade första dagen men ville inte nå mer då det va riktigt läskigt!! Så min sambo fick göra det två dagar efter det.. Sen ville jag testa och då gick det bra =)

Jag fick 3 veckor! Ska nog gå bra eftersom jag inte behövde få några magmuskler ihopsydda.. Hade dom gjort det hade jag kanske haft det lite svårare nu..  
  • OnlyZ
    Anonym (Hoppas) skrev 2013-03-27 16:44:55 följande:
    Hej,

Om man ser på bilderna så ser jag också ut så där, fast jag har ont om jag anstränger mig, tränar, ligger på magen eller så fort jag får anstränga mig i nedre regionerna.
    Jag va till BM som sa att jag skulle söka till VC, som i sin tur skickade remiss till gyn som i sin tur skickar tillbaka mig till spec mvc där min remiss ligger nu. Trodde jag skulle få en remis till kirugerna men inte än tydligen. 

När jag ligger på magen så känns det som jag ligger på en knippe hopprullade handdukar. Detta häng har medfört att jag inte vill gå i bikini eller baddräkt och än mindre ha sex då jag har ett sådant obehag när klumpen rör sig och det gör ont i vissa lägen.

NU hoppas jag på en bukoperation för att få bort vecket och hänget, dock är jag innan inte världens smalaste, men jag har alltid kunnat träna 5 dagar i veckan, då jag spelar fotboll, kickboxning och dansar.
    Och nu går inte spela fotboll eller kickbokning då jag får sådana smärtor när jag tar i, och detta sörjer jag så mycket för att jag kan inte. Det är en stor sorg för mig då jag alltid tränat.

Frågan är om man kommer få en bukoperation eller måste bekosta det själv? Samtidigt så är det ju så att eftersom jag har ont så måste ju något va fel, är det någon som råkat ut för liknande?

Tack!!

Hua! Låter som att du har det jobbigt =( 

Alla sjukhus har olika krav på hur magen ska c ut för att man ska få en op beviljad av landstinget.. Kolla upp det runt där du bor.. På min vc så frågade dom vilket sjukhus jag ville att dom skulle skicka remissen till.. Nu blev ju inte min op där jag ville ändå med tanke på dom långa kö tiderna.. Men men =) Och eftersom du har sånna besvär som verkar vara pga av din mage borde dom ju ta även det i tanken när dom bedömer..
  • Anonym (Hoppas)

Tack för lite svar
    Bor i Stockholms län och remissen har gått till Huddinge.
    Jag hoppas också att de bedömmer helheten och inte det synliga.
    Gyn trodde att jag kan ha fått ärr vävnad inne som gör ont. Vad vet jag...   

• OnlyZ

Men hur mycket har du som hänger då?
    Om det är ärrvävnad som gör ont där inne kan man ju hoppas på att dom kan ta bort den när dom går in och gräver! 

• kitkat

Only, hur mycket hjälp med tillvaron har du behövt? Och hur mycket hjälp med dig själv har du behövt?

• OnlyZ

Eftersom jag har en son på 15 månader så har jag behövt hjälp att lyfta upp honom, upp till matstolen, upp till skötbordet osv.. Men det är väll det enda, eftersom jag har haft tillgång till min sambo på kvällarna så har jag latat lite och bett han hämta lite vatten osv men jag skulle klara det själv! Laga mat har jag gjort själv sen dag 1.. Jag har klätt på mig själv, jag har nog fixat det mesta med mig själv, själv.. Förutom naveltvättandet och görldelpåtagandet, men hade jag varit själv så hade jag ju sett till att gjort det själv.. MEN! görlden bör man få lite hjälp med dom första dagarna när man fortfarande e öm i ärren och lite rädd för magen fortfarande =)

Igår hade jag ett återbesök, bytte då tejp osv.. Det gick jätte bra, dom va supernöjda med hur rent och fint det va. Så jag ska bara fortsätta som jag gjort hitills.. Jag ska byta tejp en gång i veckan, om det inte ser konstigt ut eller så dvs! Då ska man ju ta bort den och kolla vad som händer. Efter tejpbytet har jag varit rätt öm i ärren, inte alls så att jag behöver ta smärtlindring men det har varit lite ömt, har gått lite mer framåtlutad än innan bytet osv. Blev ju lite mindre tejp så jag antar att lite av stödet försvann lixom..

• Ölandstokan
    Anonym (Hoppas) skrev 2013-03-27 16:44:55 följande:
    Hej,

Hej

Detta låter inte bra i mina öron, fy så hemskt för dig att ha så ont kan det vara någon sammanväxning av något slag i livmoden? jag tog ett snitt för 4 år sedan och kan än idag känna stickningar och att det kliar där snittet lades, men ont kan jag inte säga att jag har.

hoppas dom hittar vad det kan vara och att du får en bukop om det nu kommer att hjälpa

(¯`°?.¸ ♥♥ Madeleine ♥ Markus ♥ William ♥ Alice ♥♥¸.?°´¯)
Svar på tråden Bukplastik..