• OnlyZ

Bukplastik..

Ja nu har jag blivit bevliljad en bukplastik, den ska ske någon gång ibörjan på nästa år. Open ska ske på St göran pga att Karolinska hade fullt.. Ska göra en stor bukplastik.. Är ni fler där ute som snart ska göra en op? Eller någon som gjort en op som kanske vill dela med sig lite och kanske vill svara på lite av mina frågor?

• Svar på tråden Bukplastik..
  • kitkat
    Helena 38 skrev 2013-04-04 09:57:07 följande:
    Kitkat- missade att skriva att efter ca 4-5 dagar var jag smärtfri och rörelsefrihet igen.
    Vill tillägga att jag inte tål morfin utan gick ändade på Alvedon vilket var den värsta smärta jag någon sin upplevt.
    Jag kunde inte ligga ner och sova inta ta mig upp och ner i soffa/toa utan hjälp. Men trots detta har jag inte ångrat en dag att jag opererat mig.

Det känns skönt att höra att det tar sån kort tid att kunna fungera.
    Usch vad värdelöst att gå på Alvedon efter operation.
    Alvedon är ju enligt mig näst intill värdelöst, använder det sällan. 
    Jag hoppas jag får morfin! :D

Helena, har du före- och efterbild?    

Min före- bild finns ju ovan, som anonym, hängigaste magen i stan. Jag hoppas på platt mage efteråt.
    Det verkar som att det är möjligt när man tittar på andras bilder.     
  • Tjohalia
    Ölandstokan skrev 2013-04-02 18:29:48 följande:

Gaa!!!!! Kissa rakt fram vill man ju INTE... Herre gud, tänk om det skulle bli så?!

Kul att du blev godkänd ialla fall, och hoppas ditt jobb förstår läget  
    Haha, ja jag misstänker jag såg rätt förskräckt ut när han sa det! Lät så himla bisarrt, men det är ju rätt logiskt när man tänker på det. Sen drog han upp musen och visade ungefär hur mycket den skulle bli lyft och då var det ändå betydligt mer än jag hade i åtanke, men det blir nog bra Tänk att få bli av med både hängmage och hängmus på en gång
    aronnax skrev 2013-04-02 18:45:37 följande:

Tjohalia, vad spännande! vi sitter i ungefär samma båt kan man säg, gjorde min gastric för 2 år sedan, har gått ner 57 kg.
    Skall till VC den 18:e. Jag hamnar nog på Sahlgrenska, vill du tala om vilket landsting du tillhör? Nyfiken på vad dom skall säga..  
    Jag gjorde min op med för ganska precis 2 år sedan (12/4). Jag tillhör Norrbottens landsting så det var inte ens i närheten av samma.
    Kirurgen sa att det är ju inte alla landsting som gör denna op + att det blir fler och fler gbp utförda, så det är inte säkert landstinget kommer ha möjlighet att erbjuda bukplastiker i framtiden. Här är det ca 30% av alla gbp opade som gör bukplastik. 
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Tjohalia
    kitkat skrev 2013-04-04 20:34:48 följande:

Det känns skönt att höra att det tar sån kort tid att kunna fungera.
    Usch vad värdelöst att gå på Alvedon efter operation.
    Alvedon är ju enligt mig näst intill värdelöst, använder det sällan. 
    Jag hoppas jag får morfin! :D

Helena, har du före- och efterbild?    

Min före- bild finns ju ovan, som anonym, hängigaste magen i stan. Jag hoppas på platt mage efteråt.
    Det verkar som att det är möjligt när man tittar på andras bilder.     
    Jag kommer få morfin, det gillar jag  
    Kirurgen var noga med att berätta hur ont jag kommer få, men nämnde att jag skulle få "morfin och andra bra grejer" mot smärtan...
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • kitkat
    Tjohalia skrev 2013-04-04 20:43:54 följande:
    Jag kommer få morfin, det gillar jag  
    Kirurgen var noga med att berätta hur ont jag kommer få, men nämnde att jag skulle få "morfin och andra bra grejer" mot smärtan...

Till mig sade kirurgen och narkosläkaren att det bara är lite skinn som ska bort (full bukplastik) så det är inte så farligt. Om man hade inställningen att allt ska gå bra och att man ska få åka hem snabbt så brukar man normalt få göra det också. Och att positiv inställning påverkar läkningen positivt. :)
  • Lattjo

Nu har jag funderat massor och jag kommer nog att väna till efter sommaren med min op. Jag tror knappast att jag kommer att få den fort och jag vill inte gå hela sommaren och inte kunna bada alls. Då kan jag dessutom tänka hur jag vill göra. Vill jag opa mig eller vill jag vänta och se om det blir fler barn... Jag velar som en tok så det är lika bra att vänta iaf tills i höst känner jag... Men fan vad det tar emot för jag hatar verkligen magen och lider av den så mycket men jag vill inte bara stressa igenom allt..

• Helena 38

Har bilder någon stans på något usb minne.
    Kam se om jag kan hitta dem i morgon

• Anonym (nyop)

Nu är det 7 v sedan min Op. Tiden har gått jättefort. Det jobbigaste var att ryggen tog stryk när man gick framåtböjd, men det är glömt nu.    Allt har gått jättebra, ärret är fint, inga komplikationer. Känseln är inte tillbaka än men å andra sidan hade jag inte full känsel under naveln innan pga ks. Naveln är har läkt bra. De sydde runt kanterna och jag behövde inte sköt den på något speciellt sätt förutom att tvätta med en mild duschkräm. Ska tejpa ärret i 6 månader, byter tejp 1 ggr/v. Är svullen ibland, inte så mycket, det är nog bara jag själv som märker det., dvs det syns inte utåt. Gördel har jag några dagar till, efter 8 v behöver jag ej använda det mer. Någon som fått annat direktiv? Jättenöjd med magen, den är så fin! Helt klart värt smärtan, som jag faktiskt inte tyckte var särskilt påtaglig. Smärtan efter ks var mycket värre trots att detta snitt går ca 10 cm längre ut mot varje höft. 

• Tjohalia
    kitkat skrev 2013-04-04 20:47:50 följande:

Till mig sade kirurgen och narkosläkaren att det bara är lite skinn som ska bort (full bukplastik) så det är inte så farligt. Om man hade inställningen att allt ska gå bra och att man ska få åka hem snabbt så brukar man normalt få göra det också. Och att positiv inställning påverkar läkningen positivt. :)
    Här hymlade ha inte med att jag kommer ha RIKTIGT ont, han ville nog att jag verkligen skulle vara medveten om det. Och det tvivlar jag inte på en sekund, dom kommer ju lossa på skinnet från blygdbenet hela vägen upp till revbenen... Jag tror också man tar sig långt på positiv inställning, men samtidigt kan ju verkligheten bli en chock om man inte förväntat sig så stor smärta. Lika bra dom säger det kan jag tycka. Däremot sa min kirurg ungefär samma som din, men då syftade han på riskerna med operationen. Att det inte är en farlig operation för det är så ytligt, och bara skinn som ska bort.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • kitkat
    Tjohalia skrev 2013-04-05 06:43:56 följande:
    Här hymlade ha inte med att jag kommer ha RIKTIGT ont, han ville nog att jag verkligen skulle vara medveten om det. Och det tvivlar jag inte på en sekund, dom kommer ju lossa på skinnet från blygdbenet hela vägen upp till revbenen... Jag tror också man tar sig långt på positiv inställning, men samtidigt kan ju verkligheten bli en chock om man inte förväntat sig så stor smärta. Lika bra dom säger det kan jag tycka. Däremot sa min kirurg ungefär samma som din, men då syftade han på riskerna med operationen. Att det inte är en farlig operation för det är så ytligt, och bara skinn som ska bort.

Jag är dock medveten om att det min kirurg + narkosläkare sade inte riktigt stämmer.
    Han sade det iofs i samband med att vi pratat om att jag gjort ett akutkejsarsnitt i juli, dvs under rötmånad, och det gick fint. :) Och det var nånstans då han sade (apropå att man skär på djupet i ks) att det bara är lite skinn. Men han tog i, han tyckte att jag förmodligen kunde åka hem dagen efteråt och att det inte skulle vara några problem att laga mat mm, men behövde avlastning med dammsugning tex. Hela inställningen var: äh, det här blir inga problem!

Jag tänker att man har väldigt ont i början. VÄLDIGT ONT! Kommer att tacksamt att emot alla droger jag får! :D

En kollega har gjort denna operation också. Hon sade att man känner sig helt skinnflådd. Att KS är värre på ett sätt iom att det är på djupet. MEN att detta är ytlig värk över en stor yta. Hon sade att det var värre än hon kunnat föreställa sig. Men det är ju hennes upplevelse. Tänker man på ONLY (här i tråden) så är hon på andra sidan av smärtupplevelse. 
  • OnlyZ

Ja jag har verkligen inte haft ont.. Men jag är rätt så smärttålig! Jag fick inte morfin, jag fick citodon som jag tog med alvedon.. För mig va ryggen det jobbigaste.. Och jag dammsög redan dagen efter op =) Hehe.. Jag har fått sagt till mig att jag ska ha gördeln i 3 månader, men kommer nog ha längre, kanske inte just denna gördel men nått stödlinne eller trosgördel elr nått =) När man tar av gördeln så känns det konstigt.. Hehe man har vant sig med den =) Nu är det snart 3 veckor sen min op och den värsta svullnaden har lagt sig, kände mig lite smågravid innan när jag kollade mig i spegeln =).. Jag har haft problem men torr hud på magen, har exem och nu har magen blivit utsatt då jag duschar varje dag och inte kan smörja in den, plus att så fort jag tar av gördeln så är det så fruktansvärt skönt att klia!!! Hehe.. Så i onsdags när det va dags att byta tejp och allt så passade jag på att smörja in magen och vara utan gördeln lite längre än vad jag brukar så att det fick torka in..

Svar på tråden Bukplastik..