• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Bollhav
    SoStylish skrev 2012-12-09 00:00:37 följande:
    Kanske?

I stället ska två barn vara tomtar, och förutom en lucia ska resten vara stjärngossar eller tärnor.
    – Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny, och fortsätter:

Ja? Hur tolkar du det till att någon kännt sig utsatt för rasism?
  • SoStylish
    Bollhav skrev 2012-12-09 00:04:55 följande:
    Ja? Hur tolkar du det till att någon kännt sig utsatt för rasism?
    Jag har inte tolkat det alls än. Jag bara pekade ut stycket i texten. Men hur tolkar du det då? Varför skulle pepparkaksgubbar och en sång om pepparkakor stöta någon?
  • Anonym

Enligt artikeln verkar det ha med allergiker att göra.

• Tealhawk
    Anonym skrev 2012-12-09 00:12:40 följande:
    Du verkar ha låga kunskaper inom läsförståelse. Det står att själva serveringen av pepparkakor har med allergi att göra, men att utklädningen uteblir pga att "någon" (läs; invandrarna) kan uppfatta det stötande.

Det har redan varit uppe en tråd på familjeliv där invandrarfamiljer har klagat över pepparkaksgubbe-kostymerna och fick skolledningen att rösta bort dem i luciatåget. Kan mycket väl ha handlat om denna skola. Trots allt får man hoppas att inte allt för många skolor faller för sånt här trams.

Själv skulle jag skickat min son i pepparkakskostym, sedan hade de fått ta striden med mig senare. (Om de vågat). Trots allt har både jag och min son svart hår och bruna ögon samt..... BRUN hy. Så om någon ska vara stött över pepparkaksgubbar så borde det ju vara vi.
    These are not the droids you're looking for
  • CMM

Vi lever i de lättkränktas land, svårare än så är det inte.

• SoStylish
    Anonym skrev 2012-12-09 00:12:40 följande:
    Ja. Allergin mot pepparkakskostymer är verkligen ett stort samhällsproblem.
  • Anonym

Men vem har blivit stött? Det framgår inte. LCHF:are kanske.

• 2012mamma

Min bebis ska ha pepparkaksdräkt på julafton..  Kan tillägga att jag i min familj har vi alla möjliga hudfärger, ögonfärger och hårfärger.. Att någon skulle bli kränkt av det verkar lika logiskt som att jag skulle bli kränkt av julskinkan för vi är ungefär lika rosa och bleka.

• Cookiesandcream
    Delia skrev 2012-12-08 23:55:23 följande:
    Men herregud, vem fan bryr sig om vad en skola gör?

Sluta sitt här och grina över sånger ni inte får sjunga och flaggor ni inte får vifta med.

Sluta skriva intelligensbefriade inlägg. Varför gör du ett inlägg utan att svara på TS fråga?

Nej , jag tycker inte att pepparkaksguben är rasistisk eller att någon borde bli kränkt av hans plats i luciatåget...det här är ett hittepåproblem som inte ens existerar. Låter som något de skulle kunna komma på i kommunhuset i Svinarp.
  • Anonym (Gröt-Bögen)

Om det har med allergi att göra så borde tomtenissarna i tåget förbjudas. De äter ju gröt och det brukar finnas en  mandel i gröten. Då kan någon av dem ev. ha spår av mandel på sig som kan utlösa ett allergianfall hos någon allergiker.

Kanske vi kan förbjuda  lucia och tärnor för någon vit kan ju tolka det som tåget hånar dem.
    Eller så kan deras vita klänningar upplevas som för ljusa och smärtsamt störande om man lider av snöblindhet.

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!