• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Delia

KatjaKaj: Jag tycker ändå det känns skönt att man kan lita på att du kommer in med någon dräpande, intelligent kommentar lite då och då. En trygghet liksom ;)

Hur är det med källkritik, har man slutat lära ut det i skolan?

• KatjaKaj
    Wimsey skrev 2012-12-09 11:32:28 följande:
    Vad vi har här är alltså ett barn som har fört vidare information från läraren till sin mamma som sedan (möjligen i något upprört tillstånd) har ringt till läraren. Det finns en alternativ förklaring som mamman förkastar som efterhandsinformation också, men eftersom hon och hennes som är de enda som har pratat med läraren om saken så är det enbart hennes uppgifter.  Vi har inte ett förstahandsuttalande från läraren och ordet "rasism" har inte använts. 

Det finns gott om ställen för informationsluckor här. Det är möjligt att lärarens / skolans motiv är precis som det antyds av många men det är långt ifrån självklart.
    Nu kände jag att jag ville diskutera utifrån den informationen man fick i artikeln, självklart kan man ifrågasätta om pojken verkligen förstått rätt och om mamman kanske missuppfattat läraren.
    Det är mycket möjligt att det ligger mycket mer bakom och att det kanske finns någon annan anledning till att pepparkakorna inte ska vara med.
    Men nu utgår jag från vad mamman och sonen i artikeln säger och det är det jag vill diskutera.

Sen kan vi säkert försöka grotta ner oss i anledningen till att jag drog paralleller mellan stötande och rasistisk om det känns givande.
  • KatjaKaj
    Delia skrev 2012-12-09 11:38:39 följande:
    KatjaKaj: Jag tycker ändå det känns skönt att man kan lita på att du kommer in med någon dräpande, intelligent kommentar lite då och då. En trygghet liksom ;)

Hur är det med källkritik, har man slutat lära ut det i skolan?
    Men alltså detta är ett forum där man får lov att diskutera och jag vill diskutera utifrån den informationen jag får i artikeln.

Det är iallafall trevligt att du tycker min intelligens är något du tycker att du måste kommentera. 
  • Wimsey
    KatjaKaj skrev 2012-12-09 11:38:42 följande:
    Nu kände jag att jag ville diskutera utifrån den informationen man fick i artikeln, självklart kan man ifrågasätta om pojken verkligen förstått rätt och om mamman kanske missuppfattat läraren.
    Det är mycket möjligt att det ligger mycket mer bakom och att det kanske finns någon annan anledning till att pepparkakorna inte ska vara med.
    Men nu utgår jag från vad mamman och sonen i artikeln säger och det är det jag vill diskutera.

Sen kan vi säkert försöka grotta ner oss i anledningen till att jag drog paralleller mellan stötande och rasistisk om det känns givande.

Fast det blir ju inte så mycket att diskutera på det området när ingen tycker att pepparkaksgubben är stötande eller rasistisk. 
    gammal detektiv i ny förpackning
  • Wimsey
    Delia skrev 2012-12-09 11:48:23 följande:
    Jaha, vad ska vi diskutera nu då?

Jag tycker faktiskt att reaktionerna på artikeln vore ganska intressant att diskutera, att reaktionerna liksom inte tar omvägen via hjärnan och ifrågasätter vad det är som egentligen har hänt utan utgår ifrån att det finns någon slags opinion mot pepparkaksgubbar generellt.
    gammal detektiv i ny förpackning
  • Marie Juana och Herr Oin

Pepparkakor är grymt stötande, speciellt pepparkaksgrisar.

Var ligger pepparkakeland förresten? Är inte det väldigt insinuant.

• MiaLo1

Det är väldigt sällan ungarna gör någon större analys om det rådande strukturella samhällsklimatet när dom läser Tintin eller klär ut sig till Pepparkaksgubbar.

Det här är dom vuxnas debatt där den kränkte är kung och den välmenande idioten hans följeslagare.

Numera sjunger vi TRANSPARENT i stället för färgen brun i pepparkakssången, där vi även slänger in ordet HEN för att inte stöta oss med någon.

Eftersom att pepparkakslandet inte officiellt är antaget som ett land av världssamfundet har vi även bytt ut det mot ordet PLATS, tills ärendet är utrett.

Att själva hatten är på sned och ögonen är korinter i sången, kan även där härleda till att man tror att dom är lite på lyset och förespråkar alkohol.

Därför känns det bättre att byta ut den föråldrade hatten mot en rakt sittande MÖSSA eller KEPS och korinterna mot givetvis KONTAKTLINSER.

Om det nu skulle finnas några från minoritetsgruppen Pepparkakshen som finner det här stötande beklagar jag djupt.

• Jellybeanbaby
    Delia skrev 2012-12-09 11:48:23 följande:
    Jaha, vad ska vi diskutera nu då?
    Bilen går bra?
  • Marie Juana och Herr Oin
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-09 12:26:31 följande:
    Bilen går bra?
    Bara den inte är svart är väl allt väl.
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!