• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • cloudberry79
    cloudberry79 skrev 2012-12-09 11:00:11 följande:
    Men alltså allt i denna artikel är ju andrahandsuppgifter som ingen vet något om egentligen, eller? Det kan ju vara årets största missförstånd, där man bestämt att alla ska ha en viss dräkt pga något julspel som ska framföras eller liknande. Jag tror det här är en klassisk höna...
    Som sagt... Man kan inte lita på att skolungarna har fattat rätt, och att gå ut i TIDNINGEN med ungarnas andrahandsinformation är ju bara så pinsamt... Här har läraren varit demokratisk och låtit barnen bestämma repertoaren och sen frågat om de verkligen inte ska ha några pepparkaksgubbar. Så var det med den saken.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Anonym (Svanson)
    Delia skrev 2012-12-09 11:48:23 följande:
    Jaha, vad ska vi diskutera nu då?
    Vi kan ta upp en sak som jag såg förra veckan. Jag passerade en liten å och där fick jag syn på 3 svanar. 2 vita och 1 svart. Strax därpå kom jag på mig själv som sa vita och svarta svanar. Detta fick mig att fundera på om man borde kalla den svarta svanen färgad istället. Vad tycker ni? Spelar det någon roll. Svanen har ju ingen aning om vad vi kallar den.
  • Anonym

Om fågeln var svart så är det nog dumt att säga något annat.

Men å andra sidan så kommer nog snart färgen svart att förbjudas i sverige.
    och om några generationer så kommer vi inte att kunna urskilja förger med svar brytning
    alla de nyanserna har växt bort från ögat. 

• Anonym
    cloudberry79 skrev 2012-12-09 12:47:57 följande:
    Som sagt... Man kan inte lita på att skolungarna har fattat rätt, och att gå ut i TIDNINGEN med ungarnas andrahandsinformation är ju bara så pinsamt... Här har läraren varit demokratisk och låtit barnen bestämma repertoaren och sen frågat om de verkligen inte ska ha några pepparkaksgubbar. Så var det med den saken.

Är det du som är läraren?
  • cloudberry79
    Anonym skrev 2012-12-09 13:13:48 följande:

Är det du som är läraren?
    Nix, men har varit med om nästan exakt samma scenario, minus tidningen. Barn har jättesvårt att acceptera demokratisk ordning (enl rektor hade barnen fått bestämma repertoar=någon missnöjd) och kommer då hem med helt opålitlig andrahandsinformation. Och korkade, galna morsor har ju ringt efter sånt mer än en gång. Om de då saknar lite för en full besticklåda så spelar det ingen roll hur konkret man än förklarar vad som hänt, de väljer liksom att missuppfatta. Eller så har de inte förstånd att förstå hur det går till.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Bollhav

En sammanfattning som jag tolkar det.

Kören kommer överens om sångerna till Luciatåget. Pepparkakssången är inte med och läraren tycker därför inte det ska vara med några pepparkasgubbar i tåget. Mio vill vara pepparkasgubbe ändå och klagar hos mamma som får för sig att det är pga nånslags bakvänd rasism när aaldelningen anagligen är att andra barn kan tycka det är stötande att Mio ska vara pepparkasgubbe när man ju tillsammans bestämt att de inte skam vara med.

• Anonym (härska och segra)

Det är nu väldigt många som anser att bägaren har runnit över, nu håller grupper på fp på att skapas som skall sätta stopp för denna panoida idioti, vilka är med oss? 

• Moonis
    Anonym (härska och segra) skrev 2012-12-09 13:59:45 följande:
    Det är nu väldigt många som anser att bägaren har runnit över, nu håller grupper på fp på att skapas som skall sätta stopp för denna panoida idioti, vilka är med oss? 
    Hur barnsligt får det bli. Allt handlade tydligen om ett missförstånd men nu tar genast alla smygrasister chansen att starta grupper för det hemska som inte ens har hänt.

Är så man blir matt. 
  • Marie Juana och Herr Oin
    Moonis skrev 2012-12-09 14:10:56 följande:
    Hur barnsligt får det bli. Allt handlade tydligen om ett missförstånd men nu tar genast alla smygrasister chansen att starta grupper för det hemska som inte ens har hänt.

Är så man blir matt. 
    Så bra, bara ett missförstånd. Ingen blir kränkt av mörka bakverk. Vi får utropa detta till negerbollens dag.
  • Moonis
    Marie Juana och Herr Oin skrev 2012-12-09 14:21:54 följande:
    Så bra, bara ett missförstånd. Ingen blir kränkt av mörka bakverk. Vi får utropa detta till negerbollens dag.
    Obestämd
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!