• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • MrC

Lucia, tärnorna och stjärngossarna påminner lite väl mycket om Ku Klux Klan, va? Borde inte dom förbjudas också?

-Nej, jag tänker inte raka mig bara för att du vill hångla. Skägget stannar!
  • NHult
    Anonym skrev 2012-12-09 10:58:15 följande:
    Håller med mamman i artikeln lite grann. Är det bättre att klä ut sig till stjärngossar och se ut som ku klux klan??
    Finner inga ord för dessa fjanterier. Vissa skolor får inte jsunga nationalsången på examen, vissa får inte ens hållas avslutningen i kyrkan. Nu ska de ta bort julsånger som funnits med i alla år. Hur långt ska det gå?
    Ska vi bygga upp en massa moskeer överallt i hela sverige så kan vi ha avslutningarna där. En imam kan läsa ett stycke från koranen, samt att julen ska slopas eftersom muslimer inte firar jul. Dessutom så ska vi kasta allt griskött, farväl julkskinka och falukorv. Hela landet kan konvertera till islam, för det är ju dit vi är på väg iaf.
    Alla svenskar ska rätta sig efter invandrarna, vad blev det med att ta seden dit man kommer. Eller är det vi svenskar som bara ska ändra på våra seder och bruk för att det ska passa invandrarna. Helt jävla sjukt!!!
    Sen står lärare och politiker sen och undrar varför det är en sån stor främlingsfientlighet.
    Dessa artiklar är någonting SD sitter och onanerar till, spelar dem rakt i händerna. Och ingen fattar någonting varför...hmmm, ja undra på??? Obestämd
    Precis så är det,
    sådana här dumheter leder bara till mer rasistiska  tänk,
    man får inte säga negerboll, man får inte klä ut sig till pepparkaksgubbar man får inte..........
    Fler och fler tänker snart får man inte göra något alls i sitt eget land, inte ens traditioner som att gå till kyrkan på skolavslutningen osv osv 
    Tacka fan för att folk röstar på SD 
    Bloggar lite här på FL <3
  • Wimsey
    Anonym skrev 2012-12-09 11:11:33 följande:

Så vilka tror du att man tänker sig ta illa upp? Folk som solat i solariet för länge?

Hur skulle jag kunna veta det? Det är inte jag som dragit de omedelbara slutsatserna här.
    gammal detektiv i ny förpackning
  • Anonym

I så fall tycker jag de ska förbjuda tomtar med DET kan vara stötande mot alla överviktiga...
    Menar tomten ska ju vara fet så folk kan ju ta anstöt på det...

• Pappa i sthlm

Tyvärr är väl det här sverige av idag. Det är alltid någon virrpanna som drar iväg och i all välmening (?) tar bort något ur gamla traditioner för att man i sin förvirrade världsbild fått för sig att någon blir kränt. Eller rättare sagt....det finns alltid någon som blir krängt. Alltid. Över vad som helst. Ta bort lusiatåget också. Som någon skrev så kan ju det liknas vid ett ku-klux-klan tåg. Vita särkar och vita strutar på huvudet. Ta bort skolan också när vi ändå är på gång. Hur många skoltrötta ungar känner sig inte "kränkta" av skolan. Ta bort läraren som tog det här beslutet. Jag känner mig kränkt av henne.

Vad är det som är så kränkande med pepparkaksgubbarna? Att dom är bruna? Skall vi förbjuda negrer också? Oj...förlåt..jag använde ett fult ord. Jag menade förståss färgade medmänniskor. Blev någon kränkt? Blir någon kränkt av att vi har färgade människor runt oss? När jag hade barn i förskoleåldern då dök det upp en Batman i luciatåget. Undrar just hur många som kände sig kränkt då?

Så nu undrar jag avslutningsvis hur många som jag har kränkt med dessa tankar. Tänker ni kanske anmäla mig? Får jag en reprimand nu? 

• Delia

Det är många offerkoftor som dras på i den här tråden.

• KatjaKaj
    Delia skrev 2012-12-09 11:27:08 följande:
    Och du är gnällig, så det jämnar ut sig.
  • Anonym
    Delia skrev 2012-12-09 11:27:08 följande:

"Offerkoftor"? Gud vilket förutsägbart kvinnligt maktspråk!
  • Wimsey

Vad vi har här är alltså ett barn som har fört vidare information från läraren till sin mamma som sedan (möjligen i något upprört tillstånd) har ringt till läraren. Det finns en alternativ förklaring som mamman förkastar som efterhandsinformation också, men eftersom hon och hennes som är de enda som har pratat med läraren om saken så är det enbart hennes uppgifter.  Vi har inte ett förstahandsuttalande från läraren och ordet "rasism" har inte använts. 

Det finns gott om ställen för informationsluckor här. Det är möjligt att lärarens / skolans motiv är precis som det antyds av många men det är långt ifrån självklart.

gammal detektiv i ny förpackning
  • jennymark

Alltså pepparkaksgubbar är väl inte synonym med svarta människor. Nu får väl folk skärpa sig. Vi bor o lever i Sverige och då ska vi ha våra trAditioner. Det är inte många traditioner vi har men folk kan lyckas få bort en efter en och då syftar jag på avslutningar i kyrkan. Vad är det? Men då är det ok att ha ljustakar i fönstren i skolan? Vet inte folk vad de kommer från ursprungligen?
    Man vågar snart inte gå och skita för vilken färg har det? Kan ju inte vara ok.
    Är riktigt trött på detta och när jag ändå är åå G. Sluta använda HEN.

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!