• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Delia

Galet!: Allt det på grund av att en lärare tänkt lite fel? Du vet ju inte ens lärarens anledning eftersom hen inte uttalat sig i artikeln.

• dessan59

pust....mhm nääää det är det inte. Pepparkakor äter man.
    snart kan man inte säga någonting som har med färgerna svart eller brunt.

Jag blir såå less

• Skogshallon

Delia:
    Tja, vad vet jag? Kanske är någon kränkt person som surfar runt på FL och tar jag gärna mot en förklaring från denne.

• KatjaKaj
    Delia skrev 2012-12-09 07:13:30 följande:
    Cookiesandcream: Det var precis det jag gjorde, men du kanske har lite problem med läsförståelsen? Jag ser ingen mening i att diskutera vad EN lärare väljer att göra. Det är uppenbart att ingen håller med hen. Det enda som händer i en sån här tråd är att människor kommer in och är alldeles fantastiskt kränkta av olika saker.

Nej och jag det absolut ingen mening med att diskutera om det verkligen är ett plus på Stickan denna gången eller om det är ett graviditetssymptom när man har ont i tån. Därför går jag inte in i de trådarna och skriver, för jag har inget vettigt att säga.
  • Anonym (-o-o-o-)

Jag tycker att all form av rasism är fruktansvärd. Men ibland måste man tänka ett varv till. Varför skulle någon ta illa upp för att några barn klär ut sig till en kaka med kristyr på? I barnens luciatåg på dagis förra året hade vi ett helt gäng fina pepparkaksgubbar varav en dessutom var brun i ansiktet eftersom hans mamma är afrikan. Var sig han eller hans föräldrar verkade ta illa upp av det.

Det skolan gör är ju att tala om att det är fult att vara brun. Kontraproduktivt så det skriker om det.

• Anonym

Lucia stack ju ut sina ögon? Riktigt ruggigt om man frågar mig. Och pepparkakeland??? jo det fattar man väl att det är något land i Afrika!? Självklart ska man bojkotta dessa små barn som envisas med att vilja vara pepparkaksgubbe. Kanske man kan klä ut sig till byråkrat på migrationsverket i stället?

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!