• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • emziq

Fan, var är världen påväg? Vad är problemet med pepparkakor nu då, varför ska vårt lands traditioner störa så mycket som det tydligen gör, när jag var en liten unge, för 12 år sedan hade vi en asiat på mitt dagis, och en kille från, ja Säkert Afrika eller något liknande, han var mörkhyad i alla fall! Hans familj tog aldrig illa vid sig i luciatågen, är folk så känsliga nu? :O tycker att saker och ting ska vara som det alltid varit, och att var och en ska få sköta sitt, utan att folk ska gnälla på små, oviktiga saker. Jag personligen är väldigt fördomsfri och det är jag glad över, finner verkligen inte pepparkakor stötande

• Anonym

Ja om man funderar lite kring våra gamla visklassiker så är det ju många som är out of date liksom! Sockerbagaren (HAN?) som bor i staden! Många av Pippis visor som handlar om hennes härliga pappa som är negerkung! Och om man tänker på stackars Emil som sitter instängd i en snickarbo som straff!!! Men hallå? Är det ett sådant samhälle vi vill ha?

• Wimsey

Jag är lite nyfiken på varför "stötande" omedelbart tolkas som rasistiskt. Jag menar, det är ju rätt långsökt att hävda att själva pepparkaksgubben är rasistisk så varför är det så självklart att det är det som menas?

gammal detektiv i ny förpackning
  • msmurphy
    Anonym skrev 2012-12-09 09:12:42 följande:
    Lucia stack ju ut sina ögon? Riktigt ruggigt om man frågar mig. Och pepparkakeland??? jo det fattar man väl att det är något land i Afrika!? Självklart ska man bojkotta dessa små barn som envisas med att vilja vara pepparkaksgubbe. Kanske man kan klä ut sig till byråkrat på migrationsverket i stället?
    HAHAHAHA JAAAA! Det är helt klart dags att införa lite nya traditioner i det här tråkiga landet och detta är en ypperlig start asså!
  • Vicomte de Valmont

Det jag reagerar i den här typen av förebyggande toleransinitiativ, oavsett vad det nu handlar om, är att man i förväg gör sig ett antagande om vad andra människor kan tänkas uppfatta som "stötande". Det är inget annat än fördomar för det står ingenstans att någon har lämnat in ett klagomål utan skolan har sannolikt antagit något åt andra vuxna människor. Detsamma var fallet när några skolbarn inte fick bära tröjor med svenska flaggan på skolfotot och liknande exempel som Marcej Zaremba skriver om i den läsvärda artikeln "Vilse i mångfalden" . Det var ingen som hade klagat, det bara antogs en massa. www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/vilse-i-mangfalden Problemet är att det är de personer man utger sig för att vilja skydda - varför man nu ska göra det på eget bevåg - framstår som besvärliga fast de kanske inte alls har något emot det som diskteras. Om ingen har klagat - kör på, om du är osäker själv - FRÅGA! Om någon klagar ta upp det för diskussion och kom fram till en lösning. Att köra över alla parter på det här sättet blir bara fel ur alla aspekter.

• Anonym

Håller med mamman i artikeln lite grann. Är det bättre att klä ut sig till stjärngossar och se ut som ku klux klan??
    Finner inga ord för dessa fjanterier. Vissa skolor får inte jsunga nationalsången på examen, vissa får inte ens hållas avslutningen i kyrkan. Nu ska de ta bort julsånger som funnits med i alla år. Hur långt ska det gå?
    Ska vi bygga upp en massa moskeer överallt i hela sverige så kan vi ha avslutningarna där. En imam kan läsa ett stycke från koranen, samt att julen ska slopas eftersom muslimer inte firar jul. Dessutom så ska vi kasta allt griskött, farväl julkskinka och falukorv. Hela landet kan konvertera till islam, för det är ju dit vi är på väg iaf.
    Alla svenskar ska rätta sig efter invandrarna, vad blev det med att ta seden dit man kommer. Eller är det vi svenskar som bara ska ändra på våra seder och bruk för att det ska passa invandrarna. Helt jävla sjukt!!!
    Sen står lärare och politiker sen och undrar varför det är en sån stor främlingsfientlighet.
    Dessa artiklar är någonting SD sitter och onanerar till, spelar dem rakt i händerna. Och ingen fattar någonting varför...hmmm, ja undra på??? Obestämd

• cloudberry79

Men alltså allt i denna artikel är ju andrahandsuppgifter som ingen vet något om egentligen, eller? Det kan ju vara årets största missförstånd, där man bestämt att alla ska ha en viss dräkt pga något julspel som ska framföras eller liknande. Jag tror det här är en klassisk höna...

(M)amma till V -07 och E -12
  • Anonym

Det finns ju vita pepparkakor också, barnen får väl klä ut sig till det:

http://www.receptcentralen.se/brod-och-bak/vita-pepparkakor/

Och så byter man ut "så bruna, så bruna, vi äro alla tre..:" mot "så vita, så vita".

Jag undrar vad nästa etniska klagomål blir. Asiater som känner sig kränkta över att korset på vår flagga är gult? 

• Anonym
    Wimsey skrev 2012-12-09 10:34:12 följande:
    Jag är lite nyfiken på varför "stötande" omedelbart tolkas som rasistiskt. Jag menar, det är ju rätt långsökt att hävda att själva pepparkaksgubben är rasistisk så varför är det så självklart att det är det som menas?

Så vilka tror du att man tänker sig ta illa upp? Folk som solat i solariet för länge?
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!