Arwen77: Det klassiska "man måste vara frisk för att vara sjuk" är sorgligt nog sant i många fall, tror jag. Jag själv hade inte orkat boxa mig fram, men min man orkade. Aldrig att han har tyckt (inte som jag vet, i sådant fall har han hållit detta för sig själv) att jag varit mesig, fjompig, löjlig eller så när det gällt detta. Det har varit 100% stöd från första stund. Det är han som varit "samordnare", tillsammans med bm och läkaren som varit knuten till mvc. Jag har inte gjort mycket. Det är han som ställt kritiska frågor och stått på sig - för min räkning.
Jag skrev ett inlägg här som försvann i hanteringen, men i det nämnde jag en synnerligen otrevlig och oempatisk läkare (fd överläkare på KK Lund). Han sade (när jag skulle få förlängd sjukskrivning) att "han minsann inte skulle sjukskriva sig om han bröt benet", så varför skulle jag då, som bara mådde illa, göra det. Jag kunde kanske ta ut min semester? Hade inte min man varit med vid det mötet vet jag inte hur det hade gått. Jag orkade inte argumentera, men min man gjorde det (jag bara grät). Jag blev sjukskriven en månad till.
En av de saker jag upplevde som värst var det som du, Arwen77 tar upp, att ingen kan ge något hopp om någon bättring. Folk runt mig sade att jo, efter v 8/12/16/20, då skall du se, då slutar det. Med första slutade det ju inte, jag kräktes ju fram till förlossningen, och ingen fattade någonting. Den enda, enda lilla taktik jag använde mig av var att jag mentalt försökte att sätta en parantes kring denna tid. Jag försökte att inte räkna in den i mitt liv, på något sätt. Jag bara var. Timme för timme, ibland ner på minutnivå, koncentrerade jag mig på att härda ut. Att andas. Tiden gick.
Jag var ledsen och grät. Förbannade det mesta. Jag var så led på att bara ligga. Att dagens variation bestod i att ligga på ena eller andra sidan. Att sitta i vår Klippan-soffa på än det ena hållet, än det andra, och få ont hur jag än satt, eftersom jag redan suttit så mycket.
Jag fick kontakt med en underbar tjej via hyperemesis.egetforum.se (vet inte om det finns fortfarande, hittar det inte nu). Hon tipsade mig om autogen träning, och det hjälpte mig genom den värsta tiden. Det är en form av mentalt träning när man inte kan göra så mycket annat. Hon är sjukgymnast, så hör med er bm om det finns möjlighet att få träffa en sådan, om ni tycker att det kan vara någonting för er. Det hjälpte mig att fokusera, och än mer gå in i mig själv och härda ut. Trots att vi inte har kontakt precis idag (vi hördes ett tag intensivt per telefon och har även träffats irl) ser jag henne som en av mina närmsta vänner. Hon hjälpte mig när, i princip, ingen annan kunde. Hyperemesis var för mig till stor del en kamp mot det mentala. Fysiskt fick hjälp med mediciner och dropp. Det var psykiskt, mitt mentala tillstånd som tog mest stryk.
Ingen som inte varit i detta tror jag kan förstå, lika lite som jag kan förstå hur det känns för andra som råkar ut för hemskheter jag inte har någon erfarenhet utav. Gråt, förbanna, var bitter, ömka dig själv men känn inge dåligt samvete för någonting kopplat till detta! Jag önskar Er alla en dräglig natt. Styrkekramar, verkligen
/Karin