• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • KJJ

Arwen77: Kämpa på!! Jag var också så nära att ge upp - hade inte läkarna jag mötte i början av andra graviditeten varit så bra hade jag utan tvekan givit upp. Efter bara ett litet tags hyperemesisillamående mattades den styrka jag trodde mig ha när jag blev gravid. Och då var jag ändå beredd på att jag skulle må skit, baserat på första graviditeten. Jag bad läkarna, upprepade gånger, om att få göra abort en natt då jag kräkte var femte minut. De talade med mig och sade att de inte gör det på natten (då det var nätterna som var jobbigast för mig - kände mig som mest ensam med mitt mående då)...  

Jag önskar att jag kunde göra mer för dig än att skriva här. Jag skickar styrkekramar till dig och önskar att du får kraft att kämpa vidare. Det är hemskt, jag vet. Så hemskt. Försök hitta en plats inom dig dit illamåendet inte kan ta sig - en position i sängen/soffan/va du befinner dig, och stanna i den positionen så länge som möjligt. Försök sedan att hitta en ny. Även om det inte känns så så går tiden! Kämpa! Tänk på att du måste vara en fighter som redan tagit dig dit du är idag, precis nu! 

Kram/Karin  

• Me2

Arwen : kan du inte försöka skriva ner hur du känner också, vad du vill att sjukvården ska göra för dig ( tex att de ska bemöta dig med respekt och inte bagatellisera hur du mår, inte komma med råd om att små äta osv) och ta med till nästa besök (akut el bm). Hur du verkligen känner, skuldkänslor, otillräcklighet eller vad det nu kan vara. Tror att det får lite mer effekt än att "bara" säga att man mår illa, kräks, inte orkar mer och behöver hjälp.
    Orkar du inte tänka själv så sno lite av det som står tidigare i tråden..... 

• som en sol

Arwen: låna av min text bara, det är meningen att ni ska kunna använda er av min text och mina länkar om ni vill!

• Arwen77

Ja det skulle jag kunna göra. Bara det att dom är så vansinnigt ointresserade som det är! Det är ju ett besök på Max fem minuter, snabbt in snabbt ut. Inläggning eller skicka hem. Så får man prata med sköterskorna på avd istället. Men jag ska absolut försöka, tack för tipsen
    Varit inne nu igen och fick utskrivet zofran att testa.

• Serla
    KJJ skrev 2013-04-18 21:17:18 följande:
    Hej, jag har inte läst ngr inlägg i tråden, men vill ändå skriva här... Har själv två hyperemesisgraviditeter bakom mig, med sjukhusvistelse - vätske- och näringsdropp, upprepade gånger vid båda graviditeterna. Vid första grav släppte tyvärr inte illamående förr än sista fyra veckorna, kräkningarna upphörde i samband m förlossningen. De läkemedel jag fick först var primperan och lergigan comp. Slutligen fick jag ondansetron samt esucos (på licens). Det sistnämnda var det enda som hjälpte mig. Under denna grav kunde jag bara få i mig banan och nyponsoppa (i princip). Trots stor oro fick jag en fullt normalviktig tjej utan ngr som helst komplikationer. Vid andra grav släppte illamående och kräkningar i slutet av v. 25. Denna gång fick jag esucos direkt då jag visste vad det rörde sig om vid första kräkningen - att det med all sannolikhet inte var "vanligt" grav.illamående utan just hyperemesis. Inlagd blev jag vid första läkarkontakten i v.5. Denna gång var min oro över läkemedel inte alls lika påtaglig. För att alls klara av grav. fanns inga andra alternativ. Vårt andra barn föddes i v. 41 och vägde 4 190 g, inga komplikationer. Jag inbillar mig kanske, men jag upplever att den mer intensiva behandlingrn jag fick denna andra gång bidrog till att jag fysiskt klarade mig bättre. Jag gick inte ned mig lika mycket. Ett tips jag fick ifrån en annan tjej som lidit utav detta var att ha en kylbag vid dig med det du ev. kan äta men som måste förvaras kallt. Då slipper du ödsla dina krafter på att ta dig till kylen. Jag hade även en termos med dricktempererat vatten så att jag kunde blanda nyponsoppa där jag befann mig - i sängen eller soffan. En annan bra sak som jag hade vid andra grav. var att ha stickor hemma som mäter ketonhalten i urinen. Då behövde jag inte stressa upp mig i "onödan", vare sig för om jag var uttorkad eller om jag var fånig som åkte in till sjukhuset igen. Jag låg på KK i Lund där de tillämpade öppen retur en vecka efter utskr. Jag hoppas verkligen att det släpper för dig snart - det är ju så individuellt! Kämpa på, även om det är klyschigt sagt. Jag gick in i mig själv väldigt mycket - tänkte i princip bara på mig själv och vad jag behövde för att orka med. Min man har stöttat mig ofantligt mycket, det blir ju som ett trauma för ens partner också, men det har vi fått "bearbeta" efteråt. Under graviditeterna var det mina behov som styrde. Om inte, hade vi kanske inte haft våra underbara barn idag... Många kramar till dig - och till eventuellt andra drabbade av detta skit!
    Vad skönt att du klarade dig bättre andra gången! De verkar ha bättre koll på mig med denna gången, men så har jag en BM som är helt kanon också! Förra gången gick jag på specen redan från andra besöket, den här gången så går jag på vanligt MVC. Har aldrig hört talas om Esucos?? Är det dropp? Lerigan funkar tyvärr inte alls för mig, får hjärtklappningar och det pirrar jätteotäckt i hela kroppen när jag tar det, plus att jag ändå kräks jättemycket. Man måste ju tänka på sig själv, man känner sig ju jättetaskig och ego, men för att överleva så måste man ju göra så ;-( jag och min man har pratat mycket om förra grav och vad som kanske eventuellt skulle kunna hända vid en ny...vi var beredda på att det kunde bli samma, men inte värre!!!!  Dina kramar värmer!
  • Newbie84

Arwen och alla kämpa på! Trodde jag börjat må lite bättre men så klart så har jag spytt som en gris all vaken tid...skit, och nu känns abort inte alls aktuellt då vi berättat för familj och vänner samt sett att fostret mår bra... Ska kanske köpa nåt bebisplagg och hänga upp för att hörda ut helvetet... Arwen hur funkar den nya medicinen?

• KJJ

Jag tänker så mycket på alla er drabbade! Att läsa här är som att kastas tillbaka o minnas precis hur j*****t det var... Serla: Esucos (skall kolla mer noga om en stund, kan ha hetat Escous) var då (2010) tabletter. Asken o bipackssedeln var på spansk text, tror jag. Att medicinen var på licens innebar att läkaren ber läkemedelsverket om dispens eller ngt sådant för att få förskriva den. Esucos var då inte godkänt att ge generellt vid graviditet. Dock var de (KK Lund) väldigt tydliga till mig om att det ändå var ett väl beprövat läkemedel och att de aldrig skulle skriva ut ngt som de trodde kunde vara skadligt för barnet i magen. Till saken hör att alternativet för mig i princip var abort, då jag mådde värre andra gången, dock under en "kortare" tid (25 v.). Generellt: Hoppas att ni har någon som kan föra er talan "mot" sjukvården. Jag är vanligtvis übersjälvständig o vill göra allt själv, men när jag var sjuk följde min man med till läkare och bm och stod upp för mig. Själv hade jag inte orkat. Partnen/mamma/syster/kompis, vem som som Du litar på, som för din talan när du själv inte orkar. Man skall mötas av respekt vid sjukvårdskontakte. Hyperemesis är en jätteallvarlig diagnos. Fysiskt är det jätteilla (har själv tex haft problem m tänder o förslappad magmun efter detta), men det värsta är vad det gör med en psykiskt. Att behöva ligga och fundera på "om det är värt det" samtidigt som man mår så illa att svaret många gånger blir "nej, det kandet inte vara" är katastrofalt, livsfarligt! Tvinga, själv eller med hjälp av någon, sjukvården där ni bor att ta ert tillstånd på största allvar! Styrkekramar till er!/Karin

• KJJ

För att vara pk går det ju utmärkt även att brodern/pappa/svärafar etc föler med, ni fattar... Kramar!

Svar på tråden Hyperemesis