• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Newbie84

Min sambo gör allt, städar, tvättar, handlar sköter katterna osv... Guld värt!

• Newbie84

Han vill väldigt gärna ha barn, mer än mig så för att jag ska stå ut utan att göra en abort så vill han nog underlätta. Undrar hur lång tid det tar tills man blir sig själv igen? Trodde jag var på bättringsvägen men så kommer kräkdagar då det känns som att man är på ryta ett igen...

• Stina1982

Hej på er! Hoppa ni mår ok idag! Jag har fått komma hem igen efter att ha varit inlagd med dropp ett par dygn! Det var så skönt för det bröt verkligen min onda cirkel jag kom in i i helgen då jag kräktes fler ggr i timmen. Nu mår jag illa men har inte spytt på över 2 dygn, hurra!! Det bästa var att jag fick lactulos för magen utskrivet, så nu kan jag äntligen sköta magen och mår lite bättre pga det!

• Arwen77

Skönt att du mår bättre! Vilket landsting tillhör du? Fick du bra vård? Det är superviktigt att sköta magen! Jag har movicol för det, går inte utan .

• Stina1982

Arwen77- Jag tillhör västra Götaland, Gbg, och jag fick verkligen bra vård tycker jag. Jag kommer aldrig mer tveka att åka in akut om jag blir så dålig igen. Hur går det för dig?

• Najsen89

Hade en oxå en mardrömsgraviditet med första barnet. Spydde 5-6ggr om dagen ända fram till vecka 20. Spydde blod tillslut så det kändes som halsen skulle skära sönder. Känner så väl igen mig när jag läser att många känner sig ensamma och övergivna. Ingen som tar en på allvar på V.C. Tillslut fick jag talat med en kvinnlig läkare på telefon som skrev ut Primperan och t.o.m ringde hem några dagar senare och frågade hur jag mådde, men då hade det gått väldigt långt redan. (En arbetskamrat berättade hur läkaren som hon var hos hade skrattat åt henne när hon berättade hur hon mådde!)
    Är i vecka 7 nu. Har mått illa sedan i lördags, men bara spytt en gång. Undrar om denna graviditet blir lika hemsk som den förra eller om den blir något lindrigare. Vad jag minns av förra så började illamåendet lite smygande för att sedan stegras. Har det varit likadant för er? Har lätt huvudvärk till och från oxå. Bävar över att behöva gå till jobbet på måndag. Kan inte tänka mig att man får lov att vara sjukskriven om man är i stånd till att ta sig ur sängen. Rynkar på näsan

• Arwen77

Stina: skönt att du är nöjd med vården! Jag är nöjd med den sista läkaren jag träffade som var kunnig , påläst och seriös. Jag bytte sjukhus och det var det bästa jag gjort hittills! Kommer byta bm också, till ett helt annat ställe som samarbetar med det sjukhuset jag var till senast. Hoppas på att det blir bättre där. Jag har sån hemsk magvärk som sitter mitt i magsäcken typ. Haft det länge o blir bara värre Jag berättade det för denna läkare och hon ordinerade mer omeprazol till mig och sen skulle vi höras på måndag. Om det inte blivit bättre ska jag få göra en gastroscopi (bäääävar för den!!!) hon trodde det möjligen kunde röra sig om ett magsår hoppas det inte är det!

Najsen: hoppas det blir bättre med denna grav! Gick det över för dig sist i v 20?

• Najsen89

Aarwen77: Ja, det klingade av runt vecka 20. Kan säga att det gick från helvete till himmel. Om jag aldrig mått så dåligt i hela mitt liv som jag gjorde första halvan av graviditeten så har jag aldrig mått så bra som jag gjorde från v. 20 fram till förlossningen och långt efter det. Jobbade fram till en dag innan förlossningen trots att jag hade rätt till grav-penning. Svävade på små moln. Vet att det låter helt stört, men så var det, endorfinerna flödade.
    När man ligger och där och bara mår skit och gråter så tror man att livet är slut på riktigt. Men jag kan lova att när du får lära känna det där lilla pyret du har i magen så kommer du tycka att det var värt varenda spya!Glad

Svar på tråden Hyperemesis