• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Newbie84

Ohhhh jag längtar till den dagen! Jag kommer nog att uppskatta allting och jag säger till mig själv att när illamåendet är borta ska jag inte klaga en enda gång till och verkligen uppskatta livet och graviditeten, det är iaf min hjälte tullman värd :) En liten konstig fråga kanske men jag kan inte göra nr 2 går kanske lite grann 1 ggr/vecka, Max...

• Dompans mamma
    Newbie84 skrev 2013-04-25 01:20:49 följande:
    Ohhhh jag längtar till den dagen! Jag kommer nog att uppskatta allting och jag säger till mig själv att när illamåendet är borta ska jag inte klaga en enda gång till och verkligen uppskatta livet och graviditeten, det är iaf min hjälte tullman värd :) En liten konstig fråga kanske men jag kan inte göra nr 2 går kanske lite grann 1 ggr/vecka, Max...

Newbie84 skrev 2013-04-25 01:20:49 följande:

Jag har också svårt med nr 2. Förstördes så illa efter sonens förlossning att jag har svårt att använda rätt muskler. Samt att jag har haft blödningar som blivit värre när jag försökt trycka på. Äter laktulos varje dag för att det ska gå så smidigt som möjligt. Blir också MAX 2 ggr i veckan då jag måste vänta på att det lixom kommer av sig själv då jag inte vågar trycka på. Tuppade av på toaletten för några veckor sedan då jag var hård i magen. Sonen ringde ambulans och två ambulanser dök upp innom några minuter. Fick veta att kroppen inte orkade längre. Hyperemesis och hård mage är ingen bra kombination. Pulsen gick ner runt 20-25 slag i minutern vilket gjorde att jag försvann bort. Se till att ta hjälp snabbt så du inte råkar ut för samma. Ta Laktulos varje morgon och be en läkare klämma på magen för att hålla koll så du inte blir kraftigt förstoppad.
  • Alfonsmamman

@dompans mamma. Är så trött och utmattad att dina ord gör att jag sitter å grinar. Kämpa på duktiga tjejer!

• Dompans mamma

Vad söt du är Alfonsmamman! Ja, Arwen77. Kommer aldrig mer få uppleva en förlossning :'( Är så rädd för tjejsarsnittet! Det känns fel och onaturligt. Men vet att det är det enda alternativet då jag inte kommer få ett drägligt liv om jag går sönder så mycket igen. Vi filmade förlossningen.... En jätte fin film som helt plötsligt blir till en ryslig splatterfilm då det hänger köttslamsor mellan mina ben. FY! Fick upp min son på bröstet en liten stund. Sen hinner jag knappt tänka innan läkarna lyfter mig till en bår och springer iväg med mig till operation. Jag vägde 62 kg innan jag blev gravid med sonen. Dagarna innan förlossningen vägde jag 60 kg. Jag hade inte fått någon som hälst hjälp med min min hyperemesis jag hade i 9 månader. Jag tuppade av från måndag morgon till torsdsg eftermiddag. Ingen höjde på ögonbrynet! Jag fick inte ens äta postafen. Efter 9 månader där varje dag handlade om kampen mellan liv och död var min kropp föt svag för att föda fram ett barn. De fick använda sugklocka och trycka på magen. Det snabba tillvägagångsättet gjorde att jag fick bestående men för livet. Och allt för att ingen tog mitt hälsotillstånd på allvar under graviditeten! Ni med allvarliga kräkningar ( Hyperenesis). Stå på er! Låt INGEN läkare eller Barnmorska dra undan nattan ni står på! Kämpa tills ni får hjälp!! Det har jag gjort denna gången, då jag idag vet att detta inte är normalt! När jag väntade sonen. Var jag 19-20 år och trodde att man skulle må som jag gjorde då alla sa det till mig. Deras okunskap höll på att kosta mig livet!

• Arwen77

Jag fick en stor bristning oxå och har i efterhand blivit plastikopererad och den gynekologen som gjorde operationen avrådde starkt från en till vaginal fl. Jag vet inte...känner mig som du, rädd för kejsarsnitt oxå. Rädslan är min städiga trogna följeslagare. Ska få prata med Aurora bm så småningom.

• Dompans mamma

Risken är ju och den är mycket stor att man brister på samma ställe igen då vävnaden är väldigt skör. Och detta kan i värsta fall ge bestående men. Vilket det ofta också gör. Jag kommer snuttas. Inget snack om saken. Men känner mig leddsen och berövad på förlossningen :(

• Stina1982

Huh... Läser vad ni skriver tjejer och blir mörkrädd när jag tänker på hur mycket vi kvinnor måste utstå. Jag kan lova att både vården av gravida samt förlossningsvården varit mycket mer utvecklad och forskad på om det var MÄNNEN som födde barn. Men vi ska minsann bara stå ut med allt. Jag är trött på att bli placerad i ett fack bara för att jag är gravid. Om jag har spytt i 8 veckor borde sjukvårdsrådgivningen förstå att jag är SJUK och behöver hjälp. Men eftersom jag är gravid så ses ju detta som helt normalt och jag rekommenderas att äta gurka för det är det ju såååå mycket vatten i. Jo, tjena. Vad hade hänt om en MAN kommit in på vårdcentralen etc för att han spytt i veckor? Naturligtvis blir han inlagd direkt! Ursäkta om jag är bitter, men som skattebetalare kräver jag riktig vård när jag behöver!! När jag väl hamnade på akuten fick jag förstås det, men vägen dit var lång! Nu till min fråga: Vet någon om man måste ha mycket ketoner för att få dropp? Jag har varit hemma från sjukhuset i snart 2 dygn och vistas allt som oftast med huvet i toan. Blir man hemskickad om man inte hunnit spy sig riktigt skrynkeltorr än? Kämpa på tjejer! Vi är fan bäst!

• Arwen77

I mitt landsting behöver man inte ens ha ketoner för att bli inlagd om man vill det. Åk till akuten och säg att du inte orkar mer och vill bli inlagd igen!

Svar på tråden Hyperemesis