• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Alfonsmamman

Hej alla duktiga kämpar.
    Jag har fått så ont högt upp i buken och antar det är magkatarr efter all magsaft som fräter där. Äter ni någon tabl för att hämma detta vidriga. Mer än novalucol och andra som lindrar mer för stunden.

Kram

• Najsen89

Arwen: Fick träffa en jättebra läkare som fick mig att må så mkt bättre. Märker att illamåendet är väldigt psykiskt betingat. Han talade om att det inte var mitt fel att jag mådde som jag gjorde. Hans fru var chefläkare på gyn så han hade hört med henne före mitt besök om de fortfarande använder de gamla läkemedelen och om inget nytt kommit. Var mkt betoning på att jag inte mådde så bra psykiskt. Jag visste inte att lergigan comp även ges vid ångest och oro så jag hoppas på att dessa funkar denna gång. Varför det inte gav nåt resultat sist kan ha varit att den oengagerade läkare jag träffade då skrev ut lergigan mite. Denne fantastiska läkare sa att dom hade resurser och att jag fick höra av mig emellan mina inbokade besök ifall jag behövde hjälp. Den kemiska effekten jag går miste om nu när jag inte äter anitdepp. skulle ersättas med mänskligt stöd. Fick en kuratortid med en gång. Han ville sjukskriva mig längre än två veckor, men svor över f-kassan att dom bara ifrågasätter honom och att det i så fall är bättre att förlänga. Men jag hoppas så att det inte blir värre och att jag snart blir som vanligt igen. Förra graviditeten var värre på alla sett. Förstår av det jag läser här att det finns många som har det väldigt väldigt tufft!!! Håll ut!! Kämpa!!!

• Stina1982

Men Gud så skönt med en läkare som förstår! Jag försöker jaga MVC för att få förlängt sjukskr någon vecka till, åtminstone tills jag är stadig nog att röra mig utan hjälp och inte spyr så ofta. Men det känns just nu som om de sticker huvet i sanden. Vet någon om man man få hjälpmedel utskrivet annars? Typ rullator? Om ja inte får förlängt, menar jag. Det är skönt med stöttning så slipper jag iaf va rädd för att trilla. Känns dock inte så kul... Hur är det med dig idag Arwen?

• Najsen89

Vad är det för antidepressiva läkemedel du har Arwen? Min barnmorska sa oxå att det finns kvinnor som äter dessa hela graviditeten och att man måste väga för och emot. Men det var länge sen jag var hos bm. Har inte varit på inskrivning än. Men eftersom det var en planerad graviditet bestämde jag mig för att trappa ner och sluta helt. Har för mig att jag läst i bipacksedeln att fertila kvinnor som äter dessa skulle ha dubbelt preventivmedel för att inte riskera att bli gravida. Hade Setralin. Har bara ätit dom ett halvår och mått väldigt bra av dom så jag tänkte att jag kunde härda ut ett tag med vetskapen att jag får tillbaka dom. Förstår i ditt fall att det inte fungerar att sluta mitt uppe i en riktig hyperemesis. Man måste ju lita på att det dom säger till en sjukvården stämmer oxå. :)

• som en sol

SSRI Sepram ska också gå att äta under graviditeten. Jag tar själv dem nu och jag fick just dem utskrivna med tanke på att vi planerar en till graviditet. Läkaren menade att de dessutom stabiliserar magen och att det kan vara en fördel vid hyperemesis. Det verkar stämma, åtminstone har jag nu kunnat sluta med omeprazol, som jag tidigare inte kunnat vara utan. Min mage har blivit väldigt känslig sedan jag hade hyperemesis, den brändes väl sönder på insidan, nu får jag magkatarr så fort jag stressar lite, men inte sedan jag började med Sepram för några månader sedan.

• Newbie84

Jag säger det igen och hoppas att det inte blir bakslag igen. Tror jag mår lite bättre nu har inte kräkts på 3 dagar och lyckats äta lite mat :) nu till min fråga, jag vaknade igår och mådde inte illa tog en primperan och lite senare försökte jag äta Felix köttfärspaj och tog i samband med det en lergigan comp. Därefter mådde jag illa igen inte så att jag kräktes men så att jag var tvungen att lägga mig och blunda. Tror ni det var kergiganen, vet ju att den har illamående som biverkning? Hur vet man när man ska börja dra ner på medicinen? Primperan vågar jag inte prova att inte ta för det har jag gjort en gång och kräktes massor... Vet att det är bra att sluta med dem så fort som möjligt men vågar inte riktigt när jag nu mår så att jag förhoppningsvis klarar att börja jobba igen

• Arwen77

Om man tar lergigan comp tillsammans med mat brukar det inte ge illamående. Testa att va utan compen.
    Najsen: jag äter venlafaxin. Sertralin är väl den medicinen som det finns mest dokumenterad kunskap kring. Fråga din bm!
    Stina: hur går det med sjukskrivningen? Jag fick förlängt tom 20 maj. Då borde jag vara bättre tycker jag. Annars tycker jag att det börjar bli bättre här...tröttheten är ihållande och jag vilar mkt, illamåendet är bättre. Tar bara lergigan till kvällen nu. Har inte spytt på en vecka nu. Några ggr väldigt nära, men lyckats hålla tillbaka. Magen har blivit bättre, med värken o så.
    Tack för ni finns!!! KÄMPA PÅ!! Ni är bäst!!

• Stina1982

Newbie, kan det ha varit pajen du reagerade på? Jag brukar må illa efter måltider, även fast jag inte äter så mycket varm mat. Arwen, jag fick mail från min BM nu på morgonen att hon skulle fixa förlängd sjukskrivning genom läkaren. Han har redan träffat mig 2 ggr så ja verkar inte behöva ta mig dit själv. Så skönt om detta kan lösa sig så jag slipper oroa mig för det!! Jag är så glad när jag läser att ni mår bättre!! Vilken seger! Mitt illamående har nog åxå släppt lite för jag är nu på ett stadie där jag känner att jag faktiskt härdar ut, det gjorde jag inte förr. Jag hoppas snart vara så frisk att jag kan leka med min son igen. Ta med honom till lekplatsen, vilken dröm :) kram på er!!

Svar på tråden Hyperemesis