• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • greeneyes

Hej tjejer! Här är en till med hyperemesis som äntligen börjar må bättre. Tror jag skrev nåt inlägg i början innan jag blev riktigt dålig.
    I v 12 och har märkt svag förbättring varje vecks sedan v 10 ungefär. Tror att det är mycket psykiskt också, vi tog oss till landstället och har varit där varannan helg. Miljöbytet hjälper att stå ut.
    Denna gång har enda sättet att hantera illamåendet varit att äta hela tiden, ofta onyttigheter tyvärr. Så jag har redan gått upp 10 kg, skitjobbigt :( borde vara glad att inte kräkas så mycket, men...
    Och det har bara varit en sak om dan som funkat, riktigt skumma grejer oftast haha.

Jag är fortfarande inte bra nog för att jobba, men funderar lite på hur ni ska göra. Hur snabbt kommer ni att gå tillbaka till jobbet?

Ang trötthet: för mig blev det magiskt bättre över en dag när jag var i v 11 tror jag, så håll ut! Tabletterna gör en ju trött också.

• Arwen77

Skönt att du mår bättre, greeneyes ! Vilken v är du i nu?
    Inget vidare idag här

• Najsen89

Ja, skönt med bevis på att det faktiskt vänder tillslut även om det just nu känns hopplöst

Satt och försökte peta i mig lite mat när jag läste ditt inlägg greeneyes. Fick springa ut och spy när jag läste meningen "gå tillbaka till jobbet". Jobbar i hemtjänsten. Kan inte tänka mig att vistas i den stadsdelen där jag arbetar utan att må jättedåligt för det var under min jobbhelg som det hela drog igång. Vi har för tre månader sedan köpt ett radhus som jag vill att vi ska sälja för jag kan inte vistas på nedervåningen. Hur kan man äcklas av precis allt? Min man tror jag har mist förståndet!

• Stina1982

Å Najsen, jag förstår precis! Vi fick ett lägenhetserbjudande på en lägenhet som vi tackade nej till för jag mår så illa bara av att tänka på den! Men det blir ju bättre!! Mitt illamående ändrade karaktär nu i v 14. Från att ha spytt många ggr om dagen, ger mig nu kroppen ett ultimatum: ät eller spy inom 10 sekunder! Då är det bara att välja. Måste alltid ha nåt bredvid sängen, eller så ropar jag till min sambo: SKORPA! Och nu har han börjat fatta att det är väldigt bråttom om han ska hinna! Idag har jag enbart kunnat dricka Fanta. Undrar vad som gäller i morgon. Jag har sjukskrivning en vecka till, sen tycker min läkare att jag bör vara frisk, vilket jag antar att jag inte är. Vad ska man göra för att han ska förstå? Krävs det att man kräks på hans rum??

• Arwen77

Najsen; oj, har ni flyttat precis? Hur går det? Vet hur jobbigt det var sist för mig då vi flytta när jag va gravid. Inget jag vill göra om. Jo man kan nog äcklas av allt! Jag som inte alls är äckelmagad på något sätt annars! Nu får jag kräkreflexer bara jag går in i badrummet!! Nåt stinker helvete och jag kan INTE lokalisera vad det är!! kan det va avloppet?! Vad gör man åt sån lukt? Rörmokare?

Stina: ja, du kanske borde spy rakt framför honom! Kanske inte är sån dum idé eftersom han inte verkar förstå tillståndet! Är det mvcläkare?
    Min sjukskrivn går ut imorn, har återbesök till vårdcentralen då. Vi får se vad dom gör. Är ju fl men kan fortfarande inte ta hand om min son långa stunder ensam. Har hjälp av Mona föräldrar, svärmor och sambon som turas om. Vi hoppas ju på att det ska bli bättre men det går ju med myrsteg.... Känner mig som sju svåra år!! Vill gå till tandhygienist och frisören, men det kanske är att utmana ödet...?

• Najsen89

Är det väldigt svårt att bli sjukskriven för graviditetsillamående? Ska träffa en läkare imorgon för sjukintyg. Mår inte lika dåligt som vid förra graviditeten, men mår ju illa hela tiden och spyr varje dag. Jobbet är stressigt och jag har ingen möjlighet att gå på toa eller att äta regelbundet vilket behövs för att hålla illamåendet i schack. Mår inte så bra psykiskt heller eftersom jag slutat äta antidepressiva p.g.a grav. Som tur är har jag föräldradagar att ta ut så vi får ut lite pengar om f-kassan ger avslag. Sedan får arbetsgivare säga vad den vill.

• Stina1982

Arwen, kan det va golvbrunnen som behöver rensas? Ring en rörmokare annars! Ja det är MVCläkaren som sjukskrivit mig hittills. Jag är åxå i behov av uppfräschning vill jag lova. Nä jag låg på sjukhuset med dropp i veckan sa t.o.m barnmorskan till mig att jag borde gå upp och utföra lite personård som hon så milt uttryckte det ;) håret är bedrövligt!! Najsen, det beror nog väldigt mycket på vilken läkare man har turen att träffa!

• Arwen77

Najsen: du ska förklara precis så som det är! Är det en seriös läkare så kommer han att förstå. Fk har inte ifrågasatt mig hittills. Men vad säger din bm om att du slutat med antidepressiva? Jag har ätit det i många år och mycket mår bra på den medicinen jag tar. Har alltid stått på lägsta dos, typ underhållsdos. När jag plussade nu eftersom det var oplanerat så gick jag ner på halva den jag har. Bara för att inte få biverkningar, men fick lite skäll av min bm för hon sa att man absolut inte ska sluta med den. Men visst är man nojjig, trots att överläkaren på förlossningen sagt till mig att jag inte ska sänka dosen så gör jag det....men detta tillstånd av illamående o kräkningar gör ju att man blir fruktansvärt tärd psykiskt! Hade man mått bra fysiskt så hade det varit en piece of cake!!

• Arwen77

Stina: måste verkligen försöka ringa nån rörmokare ja, NÄR ska man kunna släpa sig till frissan?! :-/

Svar på tråden Hyperemesis