• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • cii

Newbie - När jag fick reda på att det var ett MA och visste att jag skulle behandlas ett par dagar senare så slutade jag ned lergiganen. Hade ett riktigt svid och sug i magen, följt av illamående efter jag tagit dem. Höll sig i ca 1-2 timmar innan det släppte. Så de sista dagarna hade jag enbart primperan varvat med omeprazol och svidet/värken i magen försvann!
    Idag ska jag in på gynakuten för skrapning då gravtestet är pos och allt inte kommit ut :( Livrädd då jag aldrig varit sövd förut...

• Arwen77

Cii: men herregud vad hemskt för dig!! Ska det aldrig bli bra?! Hoppas verkligen det blir bra för dig!
    Nu när ni säger det där med magsmärta så har min gått över sen jag slutade med compen!

• cii

Tydligen ska det inte gå smärtfritt. Nu har jag varit på gynakuten och fått konstaterat att allt är ute. MEN mitt HCG är högt, pos gravtest och har haft smärtor i vänstra äggstocken sedan jag blev gravid. När hon skulle undersöka mig skrek jag när hon tryckte på den sidan! Nu blir det HCG-kontroll i ett par dagar :(

• cii

När jag inte ätit på länge eller stressat så har jag mått lite illa. Frösit väldigt mycket de senaste veckorna.
    Sedan jag blev gravid så har det stuckit och dragit stundvis var och varannan dag. Det har tyvärr inte försvunnit.
    Har haft en cysta där innan men den har varit borta sedan februari.
    Men undersökningen idag var jag nära att sparka henne för det gjorde så kopiöst ont.
    Hon skulle ringa imorgon med svaren på vad blodprovet visade.

• Newbie84

Hoppas det blir bra nu efter skrapningsteknisk din stackare! Ikväll var jag borta en sväng hos några vänner, så skönt att få komma bort. Glömde dock ta med primperan och mår då väldigt illa, tog lergigan dock men har kräkts lite under kvällen tyvärr. Ska se om jag vågar prova utan lergigan i morgon och köra bars primperan. Ska ju testa att börja jobba nu på torsdag, vill ju att det ska funka. När jag tar lergigan försöker jag äta något i samband men vet inte om det hjälper. Förstår inte hur jag ska veta när jag kan sluts med dem bara för jag vet inte om de gör någon skillnad, märker ju bara att jag kräks utan primperan... Är det dåligt för fostret att man inte äter allsidigt osv? , lever på fil och flingor, nyponsoppa numera och försöker ibland få i mig något idag åt jag lite potatismos med sås tex. Tar inga tillskott då min bm avrådde mig, nu kanske det rådet byggde på att man åt varierad kost och frukost lunch middag och nåt mellis, men jag mådde mer illa av gravid vitaminer tex så jag har inte tagit det. Förhoppningsvis kommer jag kunna äta bra i slutet av grav iaf. Jag har lite hull att ta av så i viktsynpunkt så gör det inte något att jag inte gått upp något mer än till min startvikt när jag skrev in mig. Skönt att ni verkar träffat läkare som förstår så att msn inte måste argumentera för sin sjukskrivning!

• Stina1982

Cii: hoppas du snart mår bra igen!! Newbie: Jag äter åxå ungefär som du! Försöker få i mig nån frukt varje dag med, typ kalla äpplebitar eller vad som funkar för stunden! När jag låg inne med droppet sa de läkare jag träffade att det viktiga var att jag fick i mig någonting! Fil o flingor var bra sa de! Bebisen tar det den behöver så här tidigt i graviditeten innan den stora tillväxtspurten kommer senare. Kanon att du får i dig nåt! Jag har fått vitamin b6 utskrivet för det brukar man få brist när man spyr mycket! Arwen: Kämpa på! Under mina helvetesdagar brukar jag försöka tänka att det är helt ok att jag mår dåligt idag. Jag släpper allt annat och bara koncentrerar mig på att få i mig något, teskedsvis om det behövs!

• Arwen77

Tack Stina jag försöker tänka så oxå, men det är precis som ett trauma på nåt sätt. När man mår mindre illa nån dag så hinner känslorna ikapp. Precis som att dom ligger där o lurar på att få komma till ytan. Sorgen över att ha varit så sjuk under så lång tid. Trots att man mår bättre!! Sjukt va?! När man borde va glad så känns det jobbigt ändå. Kanske tillfälligt. Hoppas det. Vi hade bokat in en resa i juni som vi nog inte kommer att kunna åka på jag vågar inte chansa när det gäller min hälsa:-/ kanske mår jag bättre, men frågan är hur bra? Känner sån ångest över det. Vill bara gråta. Min sambo har hoppats in i det längsta men jag måste tala om för honom att vi inte kan åka känns som jag förstör allt. Vet inte vad jag ska säga till honom. Har skjutit upp det länge, men nu måste resan va betald annars avbokas den. Just nu känns allt oövervinneligt stort. Som att alla problem fått så stora proportioner. Som att domän katastrofer. Jag vet inte...tankarna och känslorna är rätt mycket kaos just nu bara:-/

Svar på tråden Hyperemesis