• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • lusselelle

Skönt att närma sig!
    Jag har fått 2 starka och 2 svaga doser järn Ferinject. Mår lite bättre orkesmässigt nu, jag blev helt slut av allt innan. Låg innan på 103 i värde och 6 i depå

• Me2

Ni som har Ondansetron, vad har ni för dos och kombinerar ni det med något ?

Fick det äntligen utskrivet igår, men läkaren var osäker på dosen och lyckades inte få något svar från kollegor eller läkemedelsbolaget. Hoppas att det här är det som äntligen lindrar !

• Jenny78
    Me2 skrev 2013-06-19 07:05:32 följande:

Fick det äntligen utskrivet igår, men läkaren var osäker på dosen och lyckades inte få något svar från kollegor eller läkemedelsbolaget. Hoppas att det här är det som äntligen lindrar !

Jag fick dom utskrivna när jag var inlagd så tror jag har rätt bra koll! Jag har tabletterna som är 4 mg och ska äta tre om dagen utspridda över dygnet. Läkaren sa att de ska helst tas innan måltid, så första på morgonen tar jag på fastande mage. Kombinerar inte med något men blev varnad att man kan bli väldigt förstoppad, så tar flytande laktulos vid behov, finns receptfritt och är ok vid graviditet, också rekommenderat från sjukhuset. Hoppas du blev lite klokare och hoppas det hjälper! Mig har dom gett ett nytt liv känns det som!
  • verkar
    Me2 skrev 2013-06-19 07:05:32 följande:

Jag tar bara dom 3 st per dag, de finns även som stupar. Dom hjälper mig mycket.
    Ursäkta min dyslexi
  • Newbie84

Hemma från semester, skönt att komma bort lite men jag har sovit mycket och mått illa konstant. Sjukskriven månaden ut, semester 1 v och sen jobba 50%. Tar det aldrig slut?

• Me2
    Jenny78 skrev 2013-06-19 07:19:54 följande:
    Jag fick dom utskrivna när jag var inlagd så tror jag har rätt bra koll! Jag har tabletterna som är 4 mg och ska äta tre om dagen utspridda över dygnet. Läkaren sa att de ska helst tas innan måltid, så första på morgonen tar jag på fastande mage. Kombinerar inte med något men blev varnad att man kan bli väldigt förstoppad, så tar flytande laktulos vid behov, finns receptfritt och är ok vid graviditet, också rekommenderat från sjukhuset. Hoppas du blev lite klokare och hoppas det hjälper! Mig har dom gett ett nytt liv känns det som!
    verkar skrev 2013-06-19 10:23:38 följande:
    Jag tar bara dom 3 st per dag, de finns även som stupar. Dom hjälper mig mycket.
    Tack för svaren !
    Eftersom hon inte visste och inte fick fram något svar rekommenderade hon mig lägsta dosen 4mg x 2, skönt  att veta att ni tar en till för då kan jag öka på vid behov. Märker faktiskt skillnad redan idag (började igår), har inte spytt en enda gång och inget illamående i halsen på hela förmiddagen!
    Dock kände jag att jag blev sämre framåt eftermiddagen så det kan kanske behövas en där. 

Helt underbart ! Kan bara inte förstå att det ska vara så svårt att skriva ut den medicinen Tänker på de två tidigare graviditeterna och blir enormt ledsen att man behövt må så dåligt när det faktiskt finns hjälp att få

Fortsätter det så här så har jag hopp om livet och kan se mig som en människa och mamma fram till bebisen kommer, även om jag knappt vågar säga det så kanske, kanske, kanske jag till och med kan jobba hela tiden.
  • lusselelle

Jag har fortfarande ej beviljats testa ondansetron (stavas så?) av de två läkare jag träffat samt kvinnokliniken. "För oprövad" är motivering. Gick in i 34e veckan idag och redan kräkts en gång idag, orkar inget och är så himla trött på detta. I

• Jenny78
    lusselelle skrev 2013-06-20 08:41:35 följande:
    Jag har fortfarande ej beviljats testa ondansetron (stavas så?) av de två läkare jag träffat samt kvinnokliniken. "För oprövad" är motivering. Gick in i 34e veckan idag och redan kräkts en gång idag, orkar inget och är så himla trött på detta. I

Ja det är intressant att det ses så olika på olika ställen, till mig sa de att de haft den som praxis i flera år och att jag inte skulle vara orolig att äta den.
  • Me2

Läkaren jag träffade sa att de precis släppt den fri för öppenvården. Tidigare hade de bara fått skriva ut den om man låg inne (och med ev undantag). Nu var fortfarande reglerna att man var tvungen att ha testat "alla" andra preparat innan man fick den utskriven, men eftersom jag har två tidigare HG graviditeter bakom mig så såg hon ingen anledning till att den här skulle bli annorlunda och tyckte att det var ok att gå på den efter att bara haft Lergigan Comp innan den här gången.

Längre bak i tråden ligger det länkar till artiklar, bla från läkartidningen en undersökning som inte visade några ökade risker med den. Kanske något att ta med till nästa besök lusselelle.
    Jag har även googlat mycket och hittat andra källor som bevisar att den används mycket mer frekvent och bla som första val av medicin, både i USA och England och har gjort så i många år........Så oprövad låter som en dålig bortförklaring....

• Ulmoe

Tredje HG-graviditeten för mig nu och har för första gången fått utskrivet Ondansetron. Har använt Lergigan comp tidigare, men den har inte fungerat särskilt bra, så läkaren ordinerade Ondansetron 4mg, 1-2 tabl 2ggr/dag. Men han tillade att jag kan dubblera dosen om medicinen inte gav önskad verkan, dvs maxdosen är 8 tabl/dag (32mg/dag).

Det stämmer att många anser den "obeprövad" då inte använts så länge som ex Lergigan, men som sagts tidigare har den använts många många år i bl.a USA utan att man märkt någon förhöjd risk med den. Och den används dessutom inom sjukvården i Sverige. www.lakartidningen.se/07engine.php

Lycka till lusselelle!

Svar på tråden Hyperemesis