• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • lilla Vilda
    Newbie84 skrev 2013-06-28 12:58:18 följande:
    Me2 har redan träffat 3 olika läkare och en på gynakuten och de vill inte skriva ut nåt annat. Vet inte om de inte vågar eller vad som är problemet. Hoppas att tiden går fort läkaren jag träffade igår sa att hennes illamående försvann efter att hon fött...

Hej, hoppar (tyvärr) gärna också in i den här tråden. Har precis gått in i v 9 och är helt utslagen sen 3 veckor tillbaka. Var inlagd 4 dagar i förra veckan för upptankning, försöker nu bara hålla mig ifrån sjukhuset...

Gällande primperan så vet jag inte hur långt gången du är (orkar tyvärr inte läsa ikapp tråden) men om du är i sista trimestern gör läkarna rätt som inte skriver ut mer då den kan ge vissa neurologiska skador på fostret.
  • daxförnästa

Läget oförändrat för mig, är i v 11 nu och spyr fortfarande allt jag äter och mår illa 24/7. Konstiga är att jag inte tappar vikt är. Snarare mer svullen nu. Någon som upplever samma? Tror ni kroppen samlar på sig allt den stunden maten är i magen?

• verkar

Ja, mycket möjligt att kroppen tar upp snabbare nu, inställd på svält liksom. Du skrivet också att du är svullen vikten kanske står still pga vatten i kroppen? Jag mår bättre nu när jag äter Ondnsetron men kroppen påverkas mycket av vad jag gör. Typ blir sjösjuk när jag rör mig mycket med redltat att jag kräks. Så jag sitter mest i soffan och tittar på TV :-/ Jobba kan jag glömma, satsar på efter semestern. Kräks 2-3 ggr per dag nu och alltid på morgonen.

Ursäkta min dyslexi
  • Newbie84

Har ätit primperan i 5 månader, mår fortfarande illa 24/7 men spyr inte lika ofta. Folk tycker att jag verkar gått ner i vikt vilket jag nog har då jag på vägningarna hos bm gått upp 800 g. Magen är väl kanske inte så stor som hos andra i samma vecka men den växer ju, denna vecka känns det som att den växt massor. Jag har ju lite hull att ta av så för mig gör det inget om jag inte går upp men bm vill att jag ska ha ökat 6-7 åtminstone till v 30 är i 23 ny så det lär ju inte ske. Det som är jobbigt nu är att jag behöver fylla på järn men jag klarar inte av att ta vitaminer eller tillskott då spyr jag bara och bm tycket att det är bättre att jag inte tar och får behålla det lilla jag äter. Har inte upplevt att jag samlar på mig vätska ännu i alla fall däremot så har jag börjat känns av fogarna. Hoppas på dåligt väder denna sommar så att det inte känns så hemskt att ligga inne... En dag i taget längtar till nov när bebis ska komma kan inte ens föreställa mig hur det kommer att kännas att inte må illa!

• Me2
    daxförnästa skrev 2013-07-04 19:45:23 följande:
    Läget oförändrat för mig, är i v 11 nu och spyr fortfarande allt jag äter och mår illa 24/7. Konstiga är att jag inte tappar vikt är. Snarare mer svullen nu. Någon som upplever samma? Tror ni kroppen samlar på sig allt den stunden maten är i magen?
    För mig är det tvärtom.
    Jag har inte spytt sen jag började med Ondansetron, mår fortfarande illa, men på ett annat sätt än tidigare, kan därför få i mig mat även om det är svårt att hitta något jag kan tänka mig äta, men har ändå, även fast jag inte spytt sen innan midsommar, tappat ett kilo.
    Så länge det håller sig till ett eller något kilo känner jag mig nöjd, sist tog det till v26 innan jag kom upp i inskrivningsvikten och till v30 innan jag började gå upp och kom tillslut upp i +3kg.

Märker också att de dagar man varit övermodig och tex varit och handlat, så mår jag mycket sämre dagen efter
    Newbie84 skrev 2013-07-04 23:56:39 följande:
    bm vill att jag ska ha ökat 6-7 åtminstone till v 30 är i 23 ny så det lär ju inte ske. 
    Men vilken oförstående BM !
    6-7kg är juh jätte mycket när man mår dåligt.

• Newbie84

Hon sa att det inte är någon fara men att de vill titta så att den får tillräckligt med näring, men det tror jag. Kommer inte gå upp så mycket det vet jag men det gör inget

• Jenny78

Får man kombinera ondasetronen med lergigan eller postafen? Ska åka bil imorgon och blir alltid mycket sämre då:(

• lilla Vilda
    Jenny78 skrev 2013-07-05 19:14:19 följande:
    Får man kombinera ondasetronen med lergigan eller postafen? Ska åka bil imorgon och blir alltid mycket sämre då:(

Jag vet inte men när jag var på sjukhuset fick jag ondansetron intravenöst först och legrigantabletter sen. Legrigan och postafen går ju bra att kombinera iaf!
  • Litenskit

Jag är i v 23 nu och har varit sjukskriven från v 5. Känner mig hyfsat uttråkad, men mår iaf lite bättre de senaste veckorna. Härom dagen vågade jag mig tom på att åka till IKEA men straffades som vanligt och blev liggandes hela dagen efter...Det verkar vara så det funkar. Gör man något extra någon dag så blir man mycket sämre dagen efter
    Fogarna gör hemskt ont så två alvedon och en lergigan är ett måste på kvällen för att dämpa smärtan och illamåendet så jag kan sova. 

Svar på tråden Hyperemesis