• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Newbie84

Litenskit, som mig då undrar om det kommer vända snart... Haft två dåliga veckor nu och det är så tråkigt, magen blir typ hård så fort jag anstränger mig trots att jag inte stressar och mest ligger. Arwen tar också två lergigan på kvällen tycker dock inte att de hjälper särskilt men vågar inte chansa utan.

• Litenskit
    Newbie84 skrev 2013-07-06 01:00:01 följande:
    Litenskit, som mig då undrar om det kommer vända snart... Haft två dåliga veckor nu och det är så tråkigt, magen blir typ hård så fort jag anstränger mig trots att jag inte stressar och mest ligger. Arwen tar också två lergigan på kvällen tycker dock inte att de hjälper särskilt men vågar inte chansa utan.
    Ja, ibland har jag trots allt bra dagar och då känns det hoppfullt. Men så kommer det ett bakslag och det känns som att man kommer må illa tills förlossningen är över.
    Det är tråkigt att man ska behöva må så här. Jag vill kunna njuta av att vara gravid och tycka att det är mysigt. Nu tycker jag mest bara att det är jobbigt .
    Lyckligtvis har jag en jättebra läkare som förstår helt och sjukskriver mig utan problem och säger att jag ska ta det så lugnt som möjligt och äta mycket jordgubbar så jag får i mig järn  
  • Smalin86
    daxförnästa skrev 2013-07-04 19:45:23 följande:
    Läget oförändrat för mig, är i v 11 nu och spyr fortfarande allt jag äter och mår illa 24/7. Konstiga är att jag inte tappar vikt är. Snarare mer svullen nu. Någon som upplever samma? Tror ni kroppen samlar på sig allt den stunden maten är i magen?

Jag började spy vecka 5. Var sjukskriven och helt sängliggandes varje dag. Hatar att spy så det ändå som höll sporta något sådär i schack var att ligga helt still dygnet runt.

När jag slutade spy i vecka 25 så hade jag gått upp 17kilo.

Så visst kan man gå upp i vikt trots att man spyr. Man rör sig oftast inte så mycket..
  • Newbie84

Vad skönt med bra läkare! Min nya mvc läkare var också bra och sjukskrev mig och sa att jag ska vila och ta det jätte lugnt osv, hon hade själv mått dåligt tills hon födde och visste hur det känns vilket är skönt. Det enda som är synd är att inte hon heller vill ge mig den andra medicinen...men ska fråga henne igen nästa gång tänkte jag. Bra tips med jordgubbar ska försöka äta lite sånna :)

• Treblir4

Hej! Nu har jag inte läst igenom hela denna tråd men jag har haft fruktansvärt konstant illamående både förra och denna graviditeten. Förra gången låg jag på dropp ett par gånger och åt lergigan. Denna graviditet fick jag lergigan direkt jag bad om det men även akupunktur 2 gånger i veckan ( i början varannan dag) och detta tillsammans har fungerat otroligt bra! Vet inte om någon annan föreslagit det men mår ni dåligt så är det värt att testa. Min bm sätter det på mig. Utan detta vet jag inte hur det hade gått, mår så bra nu att jag knappt tror jag är gravid och kan till och med glömma en tablett och ändå inte må pyton. Så prova akupunktur det kan hjälpa!

• Stina1982

Hej tjejer! Jag mår fortfarande illa men spyr bara nån gång då och då. Har helt slutat med medicinerna nu och känner mig piggare i huvet! Skönt! Hur har ni andra det? Jag tycker det är lite jobbigt med värmen och håller mig i skuggan.

• Newbie84

Fortfarande dålig vart sängliggande hela veckan mer eller mindre mår sämre utan primperan spyr då och då annars bara illamåebde 24/7... Går in i v 25 i morgon

• Bianca1

Slutat med mediciner jag med för en vecka sedan. Mår illa 24/7 men har bara kräkts en gång sen dess...

Svar på tråden Hyperemesis