• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Newbie84

Ska prova be om ondansetron på mitt nästa läkarbesök var nära att jag fick det sist men läkaren vågade inte skriva ut det... Måste ju kunna börja leva snart och jobba liksom...

• verkar
    Newbie84 skrev 2013-06-20 12:38:46 följande:
    Ska prova be om ondansetron på mitt nästa läkarbesök var nära att jag fick det sist men läkaren vågade inte skriva ut det... Måste ju kunna börja leva snart och jobba liksom...

.

Om läkaren inte går med på det, boka en tid på kvinnoklinik eller likande och dom skriva ut.
    Ursäkta min dyslexi
  • Newbie84

Hur känner ni inför midsommar i morgon? Ska fira men har ingen lust... Har haft en kräk- och iölamående dag idag...

• Jenny78
    Me2 skrev 2013-06-20 10:07:57 följande:
    Läkaren jag träffade sa att de precis släppt den fri för öppenvården. Tidigare hade de bara fått skriva ut den om man låg inne (och med ev undantag). Nu var fortfarande reglerna att man var tvungen att ha testat "alla" andra preparat innan man fick den utskriven, men eftersom jag har två tidigare HG graviditeter bakom mig så såg hon ingen anledning till att den här skulle bli annorlunda och tyckte att det var ok att gå på den efter att bara haft Lergigan Comp innan den här gången.

Längre bak i tråden ligger det länkar till artiklar, bla från läkartidningen en undersökning som inte visade några ökade risker med den. Kanske något att ta med till nästa besök lusselelle.

Jag har även googlat mycket och hittat andra källor som bevisar att den används mycket mer frekvent och bla som första val av medicin, både i USA och England och har gjort så i många år........Så oprövad låter som en dålig bortförklaring....

Jag fick den utskriven första gången utan att ha legat inne men då vågade jag inte ta den, fick recept via telefon och knapphändig info. Men jag har bara testat lergigan comp innan så här verkar de inte se den som sista utväg. Bor i Gbg
  • daxförnästa

Jag orkar inte mer. Kan inte sova, inte äta, inte umgås knappt laga mat till dottern. Helvete vad illa jag mår 24/7! Alla runt omkring mig verkar ha börjat tröttna på mitt illamående och verkar tycka att jag borde göra mer än jag gör. Får tex hela tiden förlag av en kompis att vi ska ut ochvara hurtiga i regnkläder och sitta i lekparken med barnen. Vem fan orkar sitta i en lekpark och spy???? Var bara tvungen att få ur mig lite ilska! Tack!

• verkar
    daxförnästa skrev 2013-06-22 11:21:15 följande:
    Jag orkar inte mer. Kan inte sova, inte äta, inte umgås knappt laga mat till dottern. Helvete vad illa jag mår 24/7! Alla runt omkring mig verkar ha börjat tröttna på mitt illamående och verkar tycka att jag borde göra mer än jag gör. Får tex hela tiden förlag av en kompis att vi ska ut ochvara hurtiga i regnkläder och sitta i lekparken med barnen. Vem fan orkar sitta i en lekpark och spy???? Var bara tvungen att få ur mig lite ilska! Tack!

Nej, de förstår inte hel enkelt. Vilken vecka är du i nu?
    Ursäkta min dyslexi
  • Stina1982

Daxförnästa, jag vet precis hur du känner! När jag var som sämst och spydde en gång i kvarten eller så fort jag lyfte huvet från kudden, messade jag till mina vänner och bekanta att jag är riktigt dålig, jag kan inte gå upp ur sängen nu, hör av mig när jag är bättre, typ. Men jag fick ändå förslag om promenader, fikor osv, och en kompis blev riktigt besviken för att hon inte kunde komma hit och övernatta. Men det går inte att ta hänsyn till andra när man gör allt för att själv ta sig igenom dagen, eller snarare minuterna. Vi måste tänka på oss själva i första hand och de som är riktiga vänner kommer att finnas kvar när helvetet är över, även om de aldrig helt kommer kunna förstå vad vi går igenom!

• daxförnästa

Skönt med denna tråden, där alla förstår varann. jag vet vänner som har haft typ noll illamående men ändå kommer med kommentarer som "-åh stackare,jag vet hur det känns, har du provat åksjuketabletter och kex, det hjälpte för mig! Och snart är du ju i tredjemånaden och då känns de inte ens att man är gravid." de skulle bara veta brukar jag tänka. Har sjuk halsbränna efter alla spyor och jag spräckte nått blodkärl förut för de kom ut en del blod. Känner mig och ser ut som ett lik. Man borde nästan bli beviljad assistanstimmar under en sån här graviditet!

• Newbie84

I v 22 och gråter och kräks ska det aldrig ta slut? Haft kräkuppehåll men illamående ett tag men började på midsommar på morgonen, men klarade av att fira lugnt med två andra par på landet, därefter har jag vilat mycket och legat i sängen mått illa och nu är kräkningarna tillbaka... Varför försvinner det inte? Varför mår vissa så himla bra? Ska det vara så här 20 v till?

• Lillapyretsmamma

Hej! Jag hoppar in i denna tråd jag med. Är nu i v 23 och det är bättre mot vad det har varit, men långt ifrån bra. Känns som det klassiska med några steg fram och x antal tillbaka. Varit inlagd några gånger och tar medicin; lerigan comp, lergigan och ondansetron vid behov. Är så less på att inte må bra och inte orka... :/ Tur i oturen att det finns fler som upplever detta... Önskar er alla en bra dag!

Svar på tråden Hyperemesis