Me2 skrev 2013-06-20 10:07:57 följande:
Läkaren jag träffade sa att de precis släppt den fri för öppenvården. Tidigare hade de bara fått skriva ut den om man låg inne (och med ev undantag). Nu var fortfarande reglerna att man var tvungen att ha testat "alla" andra preparat innan man fick den utskriven, men eftersom jag har två tidigare HG graviditeter bakom mig så såg hon ingen anledning till att den här skulle bli annorlunda och tyckte att det var ok att gå på den efter att bara haft Lergigan Comp innan den här gången.
Längre bak i tråden ligger det länkar till artiklar, bla från läkartidningen en undersökning som inte visade några ökade risker med den. Kanske något att ta med till nästa besök lusselelle.
Jag har även googlat mycket och hittat andra källor som bevisar att den används mycket mer frekvent och bla som första val av medicin, både i USA och England och har gjort så i många år........Så oprövad låter som en dålig bortförklaring....
Jag fick den utskriven första gången utan att ha legat inne men då vågade jag inte ta den, fick recept via telefon och knapphändig info. Men jag har bara testat lergigan comp innan så här verkar de inte se den som sista utväg. Bor i Gbg