• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Litenskit

Jag känner nog ungefär som Lillapyretsmamma. Det har blivit bättre, men är långtifrån bra. Jag har vissa bra dagar, men ibland kommer det ordentliga bakslag. Idag är en ganska dålig dag än så länge.

Jag kräks inte mycket längre, men illamåendet finns där nästan hela tiden och jag känner mig ofta spyfärdig större delen av dagarna så fort jag gör något annat än vilar.

Jag är nu i vecka 22 och det känns ganska deprimerande att man inte kan njuta av graviditeten utan bara mår dåligt

En positiv sak är iaf att jag med vanliga lergigan sover ganska bra på natten. Innan jag provade dem sov jag knappt någonting.

• angelo1974

Är i v 8 o skulle helst bara vilja gräva ner mig tills illamåendet o kräkningarna försvinner....
    Har dock fått ondansetron o primperan som hjälper bra tack o lov sen några dgr....
     Men hoppas det går över snart då mina barn inte har en rolig mamma just nu :(

• verkar

Vi ska få tvillingar Fick reda på det idag när vi gjorde KUB.

Ursäkta min dyslexi
  • Me2
    verkar skrev 2013-06-26 21:47:54 följande:
    Vi ska få tvillingar Fick reda på det idag när vi gjorde KUB.
    Grattis !

Har haft en dipp några dagar och inte mått bra alls. Åkte på en dunder förkylning med feber som drog ner mig helt. Har inte kunnat äta och knappt dricka och illamåendet och huvudvärken har varit fruktansvärt. Har haft hemska tankar om varför man utsätter sig för det här igen och hur fasike man tar sig igenom det när man klappar ihop redan i v10.  Lyckades tillslut få i mig vätskeersättning vilket fick allt att vända. 

Andra tips än Laktulos för magen ? Den kajakade helt ihop av Ondansetron och jag lyckas inte få igång den, får ta micolax för att en få ut något
  • Newbie84

Fick ingen ny medicin blev däremot sjukskriven till mitten av augusti och därefter ska jag prova halvtid. Får inte ta primperan mer och endast 6 lergigan comp. Va hos mvc läkaren och hon ville inte skriva ut den andra medicinen utan hellre sjukskriva. Jag vill ju bara må bra och slippa detta eviga illamående. Hatar bakslagen, mådde bättre i typ 2 v började jobba och blev sängliggande... Tur att det finns änglar som er som förstår när ingen annan gör det! Grattis till tvillingar förresten :)

• Me2
    Newbie84 skrev 2013-06-27 11:56:37 följande:
    Fick ingen ny medicin blev däremot sjukskriven till mitten av augusti och därefter ska jag prova halvtid. Får inte ta primperan mer och endast 6 lergigan comp. Va hos mvc läkaren och hon ville inte skriva ut den andra medicinen utan hellre sjukskriva. Jag vill ju bara må bra och slippa detta eviga illamående. Hatar bakslagen, mådde bättre i typ 2 v började jobba och blev sängliggande... Tur att det finns änglar som er som förstår när ingen annan gör det! Grattis till tvillingar förresten :)
    Men vilken konstig läkare ! Bara för att man är sjukskriven, slutar man juh inte spy och må illa ! Visst minskar stressen, men jag har fortsatt spy och må dåligt även fast jag varit sjukskriven.
    Finns det ingen annan du kan vända dig till ? Gynakut ? Om du kommer in på en avdelning på sjukhuset så brukar juh de ha bra kunskaper om hur man ska behandlas.......
  • lusselelle

Envis som man är har jag ändå insett att jag bör gå ner till att jobba 50%. Är i v.34+1 och har 2 veckor kvar på jobbet innan semester och mammaledighet. Kräks fortfarande och mår illa, men att dra ner lite på arbetstiden i kombination med att sova en stund när jag kommer hem gör att jag inte är sängliggandes hela lediga tiden utan jag kan numera lägga i en tvättmaskin eller städa en liten stund.

• Newbie84

Me2 har redan träffat 3 olika läkare och en på gynakuten och de vill inte skriva ut nåt annat. Vet inte om de inte vågar eller vad som är problemet. Hoppas att tiden går fort läkaren jag träffade igår sa att hennes illamående försvann efter att hon fött...

• lilja87

Jag spydde idag inne i mataffären :( lyckades precis ta mig till toaletten innan jag kaskadkräktes. Stackars sonen på 6 år är van nu vid att mamma är dålig :( han väntade snällt utanför. Är i v12 nu, verkar inte bli bättre heller.

• Me2
    Newbie84 skrev 2013-06-28 12:58:18 följande:
    Me2 har redan träffat 3 olika läkare och en på gynakuten och de vill inte skriva ut nåt annat. Vet inte om de inte vågar eller vad som är problemet. Hoppas att tiden går fort läkaren jag träffade igår sa att hennes illamående försvann efter att hon fött...
    Tråkigt att de har den attityden. Zofran är juh ändå ett väl beprövat preparat......
    Mitt har också försvunnit direkt efter födseln, men ändå behöva gå 40v och må dåligt när det finns hjälp att få......
    Jag har gått två graviditeter och mått piss, nu krävde jag Zofran och fick det utan större övertalning och fungerar som människa ! Blir jätte ledsen när jag tänker på att jag kunnat ha haft det så här de två innan också istället för att vara helt isolerad och förlora nästan två år av mitt liv.
Svar på tråden Hyperemesis