• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • dlra

Vad skönt, verkar! Har sett att en del verkligen fått kämpa för att få annat utskrivet än lergigan och lergigan comp. Jag kan ändå förstå att läkare vill hålla inne med ondansetron och pimperan just för att forskningen är lite oklar om det påverkar fostret eller ej.

• Jenny78

Jag äter ondasetron och fick det utskrivet utan sjukhusvistelse, men vågade inte börja äta det förrän jag blev så dålig att jag blev inlagd. Åt lergigan och lergigan comp innan men det hjälpte inte alls. Men på ondasetron mår jag riktigt bra. Började äta dom i vecka 16 och äter fortfarande, men nu bara en tablett om dan. Är i vecka 27. Har bara kräkts ett par gånger sen jag började med dom, men innan behöll jag inget alls.

• VHF2014

Följer!

Hade hyperemesis med ettan och är nu i v 5 med tvåan. Hoppas slippa må skit igen .

• Newbie84

Hoppas du slipper denna gång, håller tummarna! Jenny: mår du illa med ondastenon?

• Jenny78
    Newbie84 skrev 2013-08-11 00:37:54 följande:
    Hoppas du slipper denna gång, håller tummarna! Jenny: mår du illa med ondastenon?

I början när jag åt dem mådde jag fortfarande nästan lika illa, men slapp kräkas men sen blev det snabbt bättre. Nu mår jag nästan inte illa alls, men är nog inte bara tabletterna utan även att illamåendet i sig har släppt.
  • Glimra

När vet man att man ska söka för det? Jag träffa bm och en läkare på vc i torsdags och fick då klart för mig att jag är gravid, fine tog upp då att jag kräks så fort jag vrider huvudet men de tyckte inget om det eller lyfte ett ögonbryn när jag sa att jag gått ner 2 kg på 2 v (startvikt 53) tycker livet suger just nu

• dlra
    Glimra skrev 2013-08-11 09:22:23 följande:

När vet man att man ska söka för det? Jag träffa bm och en läkare på vc i torsdags och fick då klart för mig att jag är gravid, fine tog upp då att jag kräks så fort jag vrider huvudet men de tyckte inget om det eller lyfte ett ögonbryn när jag sa att jag gått ner 2 kg på 2 v (startvikt 53) tycker livet suger just nu

När det är så pass att man knappt får i sig vätska och mat..ring till bm och be om att få träffa deras läkare på mottagningen.
  • Glimra
    dlra skrev 2013-08-11 09:52:44 följande:
    När det är så pass att man knappt får i sig vätska och mat..ring till bm och be om att få träffa deras läkare på mottagningen.

Alltså jag är i v 7 och i månadstråden jag hänger i anses jag gnällig och jobbig när jag berättar hur jag mår för de mår inte så och då blev jag oroad om andra gravida kan anse det och säga det till mig så kanske sjukvården med anser det.
  • dlra
    Glimra skrev 2013-08-11 11:25:03 följande:
    Alltså jag är i v 7 och i månadstråden jag hänger i anses jag gnällig och jobbig när jag berättar hur jag mår för de mår inte så och då blev jag oroad om andra gravida kan anse det och säga det till mig så kanske sjukvården med anser det.
    Känner igen den attityden. Så himla trist! Det finns vanligt graviditetsillamående, men få vet om att det finns extremt graviditets illamående som heter hyperemesis, 2 % av alla graviditeter får den diagnosen. Och hyperemesis håller i sig ganska långt in i graviditeten och går inte över efter 12 fulla veckor.

Stå på dig! Spyr du och mår illa att det påverkar ditt vätske och matintag samt att du knappt kan plugga/arbeta så måste du ju få medicin för det.

Jag togs inte på allvar förrän jag kom in på akuten med vätskebrist pga detta. Skämskudde ordentligt för min barnmorska som bah "stå ut, det går över i v 12".. Det blev snarare värre ;)
  • Glimra
    dlra skrev 2013-08-11 11:36:55 följande:
    Känner igen den attityden. Så himla trist! Det finns vanligt graviditetsillamående, men få vet om att det finns extremt graviditets illamående som heter hyperemesis, 2 % av alla graviditeter får den diagnosen. Och hyperemesis håller i sig ganska långt in i graviditeten och går inte över efter 12 fulla veckor. Stå på dig! Spyr du och mår illa att det påverkar ditt vätske och matintag samt att du knappt kan plugga/arbeta så måste du ju få medicin för det. Jag togs inte på allvar förrän jag kom in på akuten med vätskebrist pga detta. Skämskudde ordentligt för min barnmorska som bah "stå ut, det går över i v 12".. Det blev snarare värre ;)

Dira tack nu gråter jag för äntligen nån som förstår mig, du har rätt skall ligga på om det
Svar på tråden Hyperemesis