• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Bianca1

Jag är definitivt sämre med tvåan! Och alla vänliga människor med sina härliga tips!!! Jo tack jag vet!!!

• VHF2014

De som ger råd vill bara väl . Men det är klart man blir irriterad. De som visat mest hänsyn är faktiskt män. Har beskrivit det som långdragen magsjuka och då har männen tyckt väldigt synd om mig haha.

Jag har hört att det blir värre vid stress. Stämmer det? Var mitt uppe i flytt och hade ett stressigt jobb när jag blev sjuk förra gången. Nu är jag mammaledig/sjukskriven och hoppas att jag inte mår lika dåligt denna gång.

• VHF2014

Har även hört om att barn kan beställa om man ska vara låg- eller höghormonare. Förra var en höghormonare helt klart. Plussade jättetidigt med honom och hade många gravidkrämpor. Denna plussade jag senare med. Kan det tyda på något?

• VHF2014

Kan inte ni skriva era bästa tips och trix? Jag har börjat samla redan. Man blir ju något av en expert på att kräkas .

Köp kräkpåsar på Apoteket att ha i väskan/vid sängen

Jag åt och drack väldigt lite och märkte att det var lättare att kräkas (ffa om magen var tom) om jag snabbt drack ett glas vatten när det var dags

Ha en separat toalett för att slippa andras dofter. Be någon städa den ofta.

Man ska ju inte borsta tänderna direkt efter. Jag använde tungskrapa, munskölj och fluortablett för att bli av med smaken. Saltvattenspray i näsan var skönt och tog bort lukt.

Hinken var den ständige följeslagaren

Netflix/viaplay är en räddare i nöden både för att få tiden och gå och för att det inte är reklam (reklam gjorde mig dålig, ffa reklam om mat)

Få hjälp att ta sig till duschen. Jag mådde mycket bättre om jag kände mig hyfsat fräsch.

Att låta någon vädra ofta var också skönt.

Jag åt det som var ok på vägen upp. Gröna äpplen, vindruvor, drickyoghurt. Finns nyponsoppa i små tetror med sugrör.

När det började bli bättre - att äta lite hela tiden. Inte slarva med maten.

Vad är dina bästa tips?

• Newbie84

Ta medicinen regelbundet, ät sånt som är ok när det kommer upp och hyfsat lätt att få i sig levde på yoghurt, nyponsoppa, blåbärssoppa. Drick saft där i är det lite energi, frys in saft och suga på isbitar. Inte stressa, röra sig långsamt om man ska gå upp, vädra, undvika matos ( ja min sambo fick inta mkt kall mat och även äta ute typ snabbmat/ resturang för min näsa var så känslig), be folk i hemmet inte använda parfymerat såsom tvål shAmpoo etc. Be sambo att hålla fint och fräscht i badrummet, sov så mkt man kan

• Glimra
    Bianca1 skrev 2013-08-11 23:01:06 följande:
    Jag är definitivt sämre med tvåan! Och alla vänliga människor med sina härliga tips!!! Jo tack jag vet!!!

Är det så, jag väntar 2 an jag med och är inlagd nu med ettan åkte jag rakt igenom mådde toppen hela tiden
  • Newbie84

Ett till tips som kan vara bra är att berätta för vänner och bekanta att man inte kommer kunna vara social osv på samma sätt. Ofta har jag inte orkat svara när det ringer på mobilen och inte heller alltid återkomma för att jag inte orkar helt enkelt. Vet de från början så känner man inte lika dåligt samvete och ingen blir stött i onödan. Har du en bättre dag så försök få lite frisk luft, sitt en stund på balkongen eller i trädgården, skit i promenader om man som jag mår sämre av att vara uppe, 10 min på balkongen är bättre än att inte få någon frisk luft. I början sa alla att det blir bättre i v 12, v 16, i v 20 mår de flesta bra. Varje gång blev jag så besviken av att det inte var bättre och då mådde jag nog nästan sämre pga stressen av att det inte gick över. I v 23 sa min bm att du kommer att må dåligt tills du har fött tyvärr eftersom det inte gått över. Tråkigt att höra men det var ett ärligt konstaterande istället för tjat om vad man kan prova för kurer osv. V 29 nu och mår sämre igen, men känns bättre att inte få bakslag utan att försöka leva med skiten, att inse att jag kanske inte kommer kunna jobba något eller planera kräftskiva eller resa bort. Nu tar jag dagen som den kommer och mår jag ok en dag kan jag komma iväg en stund och träffa någon eller hitta på nåt litet och är överlycklig för det, men jag är också medveten om att jag kan bli liggandes en vecka eller två och bara acceptera det. Blir lättare psykiskt då.

• Stina1982

Hej tjejer!

Jag är nu i vecka 30 och har *pepper peppar* inte spytt sen vecka 25! Mår illa än, men det är nog mer som ett vanligt graviditetsillamående nu, tror jag. Det har varit så skönt med semester och bara fått ta det lugnt, men jag har haft väldigt ont av värmen och gläder mig åt att det snart är höst hur hemskt det än låter!!! Jag känner att min kropp är helt ur form efter att ha varit sängliggande under så många veckor.

Kram på er!

• Newbie84

Haha längtar också till hösten och är glad de få dagar det varit dåligt väder och inte så sjukt varmt. Mår sämre av värme, hoppas nästa sommar blir fin så man slipper ära upp önskan om regn :)

Svar på tråden Hyperemesis