• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Newbie84

Min bm har sagt att om jag ska ha fler barn ska jag säga till när så att jag kan få medicin från början i fall att det blir så här igen. Jag började må dåligt i v 5-6 trodde jag var magsjuk för jag spydde som en gris. Mår du dåligt sök vård från början så kanske det kan underlätta för dig :) skulle det inte bli värre är det bara att du inte tar medicinen. Detta är mitt första barn men min läkare sa att det är ganska stor risk 80% att nästa graviditet blir så här igen, MEN att det ju inte måste bli så då alla graviditeter är olika. Men bättre typ att förebygga.

• Me2
    Nästan samma sits skrev 2013-08-15 23:30:53 följande:
    Hej på er! Jag mådde fruktansvärt dåligt med dottern & kräktes dagligen minst 4-5 ggr, kunde inte behållla någon mat osv före v 23. Jag fick aldrig ut några tabletter, men kommer ihåg att jag mådde lite bättre när jag tagit postafen - om jag fick behålla dem vill säga, oftast orsakade de kräkningar... Funderade många gånger på om det verkligen var värt det, och hur man skulle stå ut. Idag är hon 6 år & hon var ju definitivt värd allt! Jag gick aldrig ner i vikt ( konstigt nog eftersom jag endast klarade av att äta lite yoghurt dessa veckor) så behövde aldrig läggas in. Nu till min fråga; jag är gravid igen. ( Ca v 5) När brukar illamåendet komma? Börjar känna mig illamående, men så här kan jag stå ut.. Med sönerna mådde jag bara lite illa, och kräktes kanske 4-5 ggr totalt. ( de är äldre) Är så sjukt rädd att bli lika dålig igen!! Hur har det varit för er? Var det bara "olyckligt" att jag råkade bli så dålig förra gången? Eller ska jag räkna med illamående fr.o.m. Hell nu med? Just nu har jag ett jobb där jag verkligen inte kan må dåligt, eller har möjlighet att kunna springa ifrån...
    Jag tyckte dottern var värre än sonen, även om jag mådde väldigt dåligt med honom också.... Misstänker därför att det här också är en tjej.....
  • Bianca1

Jag väntar en liten pojke och mår mycket sämre nu än jag gjorde med dottern!

• Mia87
    Newbie84 skrev 2013-08-15 09:44:30 följande:
    Välkommen tillbaka hoppas semestern vart så bra den kan bli :) skönt att inte spy i alla fall även fast det enligt mig är lika jävla jobbigt att "bara" må illa konstant. Jag sitter hos bm och gör glukostest och försöker undvika att spy upp vätskan urk... Har gått upp 2 kg nu över startvikt och är i v 29 så det går åt rätt håll. Har börjat få hungerattacker men spyr ju ofta upp det jag äter och får fortfarande i mig relativt lite mat eftersom jag inte har någon matlust. Hade lite överflöd att ta av så kroppen överlever och kanske jag ser det som positivt när graviditeten är över att jag inte gick upp 20 kg utan ner några. Ser framförallt på ben, armar och i ansiktet att jag tappat. Fattar inte varför ingen läkare här vill skriva ut zofran åt mig, tänk om det hade hjälpt?

Hittade denna tråden nu och det är så kul för allt du säger ( i princip) känner jag igen mig i. (vet iofs att jag har nämnt det förut i novembertråden men det var lika roligt nu ändå) Tex det om stackars mannen som får ta allt... kräftskivor!? Jo tjena. "Har du provat postafen?" Haha ja, det är bara så kul att någon kan skriva som att det var ens eget liv :)
  • verkar

Jag har "bara" flickor och jag har mått lika bårligt med alla. Tvillingarna i magen vet vi inte kön på ännu.

Ursäkta min dyslexi
  • dlra

Jag börjar känna mig bättre i dagsläget, gick in i v 16 idag och hoppas det håller i sig. Har klarat mig hittills på bara medicin på morgonen och har inte mått illa på helaste dagen! Sjukt skönt. Det finns hopp kanske :)

• lotie

Längtar tills jag är förbi v16 då lättade det för mig sist. Det värsta har ju inte ens börjat nu:( får hoppas allt ser bra ut på måndag!

• dlra
    lotie skrev 2013-08-16 17:18:20 följande:

Längtar tills jag är förbi v16 då lättade det för mig sist. Det värsta har ju inte ens börjat nu:( får hoppas allt ser bra ut på måndag!

Håller tummarna för dig lotie!
Svar på tråden Hyperemesis