• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Newbie84

Min läkare sa att det kan lätta vid v 16 så hoppas på det. Nästa sa hon brukade komma runt v 20-21 och om inte så har man ofta oturen att må skit tills man föder. Mia, skönt att veta att det finns fler som förstår hur det är och att seaband, ingefära, kex och postafen inte riktigt funkar, men de vill ju väl :) bara det att det är så frustrerande när folk inte förstår och tror att spyr man så går det över och dagen är räddad. hoppas att man glömmer bort detta hyfsat snabbt bara. Min nuvarande läkare mådde också skit under sin graviditet och förstår bra, en annan jag träffade på VC sa att det inte är något farligt att må illa och att man inte är sjuk när man är gravid. som tur är behöver jag inte träffa henne fler gånger...

• lotie

Imån är det dax för vul. Håll tummarna att allt ser bra ut!

• lotie

Nu har vi sett ett litet hjärta slå efter låångt letande:) blev sjukskriven halvtid och fick en underbar läkare som även skrev ut lergigan komp! Nu kan jag iaf njuta mer när allt såg bra ut!
    Kul och se hur glad chefen blir över det!

• VHF2014
    lotie skrev 2013-08-19 09:26:06 följande:

Nu har vi sett ett litet hjärta slå efter låångt letande:) blev sjukskriven halvtid och fick en underbar läkare som även skrev ut lergigan komp! Nu kan jag iaf njuta mer när allt såg bra ut!
    Kul och se hur glad chefen blir över det!

Skriver här också!

Grattis!!! Så skönt!

Varför bara sjukskriven på halvtid?
  • lotie

Vill så gärna jobba ett tag till och tänkte jag kanske håller längre om jag får jobba halvtid. Halva dagar underlättar mycket. Är rädd det inte kommer funka sålänge bara. Nästa vecka började jag spy sist så får se hur det blir denna gången. Ska till kiropraktorn nu och hoppas han kan hjälpa mig med foglossningen lite!

• Newbie84

Lotie: vad skönt att allt gick bra för er idag! Hoppas du klarar att jobba och att du inte blir lika dålig :)

• Josefin 534

Här är en till som legat inne några gånger! Vet inte om någon tipsat om det här (orkar inte gå tillbaka att läsa) men en kombination av lergigan komp och primperan funkade på mig. Ingen av läkemedlerna fungerade separat men när jag tog dem tillsammans så försvann mitt illamående och nu när det kommer tillbaka lite då och då så tar jag bara en tablett av varje så försvinner det.

• Mystica 1

Kanske dum fråga men det är mitt första barn jag väntar och får inte tag på bm nu och 1177 har så lång kö, om man kräks som värsta vinterkräksjukan ska jag ta sånn vätskeersättning då?

• verkar
    Mystica 1 skrev 2013-08-19 16:35:41 följande:
    Kanske dum fråga men det är mitt första barn jag väntar och får inte tag på bm nu och 1177 har så lång kö, om man kräks som värsta vinterkräksjukan ska jag ta sånn vätskeersättning då?

Ja det kan du, det skadar inte. Själv hade/ har jag hypernemasis. Goggla du kanske känner igen dig? Det finns mediciner att få. Man måste intensiv så dårligt.
    Ursäkta min dyslexi
  • VHF2014

Okej börjar må dåligt nu (v 5+5). Tog alla möjliga mediciner med förra och tyckte ingen funkade. Tror jag tog dem för sent...?

Vilka mediciner tycker ni funkar? Vad ska jag be läkaren skriva ut? (Vill inte ha stolpiller, min mage blir galen)

Hur ställer ni er till lergigan comp och att det innehåller så mycket koffein?

Svar på tråden Hyperemesis