• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Me2
    Newbie84 skrev 2013-08-15 09:44:30 följande:
    Välkommen tillbaka hoppas semestern vart så bra den kan bli :) skönt att inte spy i alla fall även fast det enligt mig är lika jävla jobbigt att "bara" må illa konstant. Jag sitter hos bm och gör glukostest och försöker undvika att spy upp vätskan urk... Har gått upp 2 kg nu över startvikt och är i v 29 så det går åt rätt håll. Har börjat få hungerattacker men spyr ju ofta upp det jag äter och får fortfarande i mig relativt lite mat eftersom jag inte har någon matlust. Hade lite överflöd att ta av så kroppen överlever och kanske jag ser det som positivt när graviditeten är över att jag inte gick upp 20 kg utan ner några. Ser framförallt på ben, armar och i ansiktet att jag tappat. Fattar inte varför ingen läkare här vill skriva ut zofran åt mig, tänk om det hade hjälpt?
    Förstår inte heller det ! Att åtminstone få pröva.... Jag är jätteglad att jag äntligen fick det, även fast det tog tre graviditeter...

Härligt att du lyckas få några kg även fast du spyr ! Bra jobbat !
    Sist tog det till v26 innan jag kom upp i inskrivningsvikten och fick tillslut ihop 3kg( dottern vägde 3050g). Jag hade lite att ta av då så det var inte hela världen, även om jag såg utmärglad ut i ansikte, armar och ben. Däremot gjorde inte det att jag höll vikten nere sen, för så fort de kommer ut har illamåendet försvunnit för mig och då har jag börjat äta.....

Nu däremot så gick jag ner 8kg förra året och låg på vikten jag hade innan jag fick barn så nu känns det inte som att det finns lika mycket att spela på..... 
  • Newbie84

Hoppas att du lägger på dig lite i alla fall, själv försöker jag äta saker med mycket kalorier typ turkisk yoghurt med bär som jag lyckas behålla hyfsat bra. Undrar hur kondition och muskler är sen, jag rör mig knappt någonting och lär inte göra det under resten av graviditeten heller. Hur var det för er som har barn sedan tidigare? Märkte ni av i kroppen efteråt att ni inte haft så mycket näring, ork, motion osv?

• Bianca1

Jag gick i början ner 7 kg men har nu gått upp alla dom plus 6 kg till!!! Är i vecka 24 bara! Med dottern hade jag oxå hyperemesis men gick ändå upp 22 kg!!!

• Newbie84

Bianca: småäter du eller är det att kroppen vätskar på dig? Klarar inte av att småäta tyvärr utan kan bara äta när det suger och kniper i magen av hunger.

• lotie

Jag har ju levt på alla mina symtom som illamående, foglossning, hemsk halsbränna, trötthet, metalsmak och kissar hela tiden som tecken men min bm har skrämt mig rejält. Längtar så till måndag nu. Fick gå hem igår från jobbet och hemma idag. Får inte i mig någon mat längre så snart börjar jag väl spy med:( foglossningen är hemsk redan! Hoppas de sjukskriver mig halvtid på måndag och ger mig lergigan komp mot illamåendet!

• Bianca1

Jag både svullnar och småäter tyvärr... Är det ända som hjälper mig från att kräkas. Är magen minsta tom så kommer illamåendet from HELL!

• verkar
    Newbie84 skrev 2013-08-15 13:18:07 följande:
    Hoppas att du lägger på dig lite i alla fall, själv försöker jag äta saker med mycket kalorier typ turkisk yoghurt med bär som jag lyckas behålla hyfsat bra. Undrar hur kondition och muskler är sen, jag rör mig knappt någonting och lär inte göra det under resten av graviditeten heller. Hur var det för er som har barn sedan tidigare? Märkte ni av i kroppen efteråt att ni inte haft så mycket näring, ork, motion osv?

Min kondition var kraftigt nersatt, jag flåsar bara av att gå i trappor här hemma.
    Ursäkta min dyslexi
  • Newbie84

Lotie: hoppas du blir sjukskriven, men det blir du nog och lergigan och comp samt mot halsbrännan får du säkerligen också! Såg en i dag på mvc som knappt kunde gå ens med kryckor och hon kunde nästan inte ens sätta sig ner pga foglossning. Själv har jag så att det känns, men är inte alls lika illa som illamåendet och är ändå sjukskriven. Rör mig ju inte så mkt och har jag vart iväg nån enstaka gång så blir det bättre när jag vilar en dag eller två. Men säg till om foglossningen också så att det inte blir värre om du kan få hjälp! Bianca: vad jobbigt att svullna också och jobbigt att behöva äta hela tiden, hoppas du iaf har lite matlust så att det inte är så kämpigt att få ner maten. Verkar: jag blir andfådd om jag går i uppförsbacke eller om jag skyndar mig. Trodde att det kanske var för att man pumpar mer blod osv, men tänk om det är för att jag inte kan röra på mig? Fattar ju att konditionen kommer vara sämre sen, men inte så här! Uhhhh

• Nästan samma sits

Hej på er! Jag mådde fruktansvärt dåligt med dottern & kräktes dagligen minst 4-5 ggr, kunde inte behållla någon mat osv före v 23. Jag fick aldrig ut några tabletter, men kommer ihåg att jag mådde lite bättre när jag tagit postafen - om jag fick behålla dem vill säga, oftast orsakade de kräkningar... Funderade många gånger på om det verkligen var värt det, och hur man skulle stå ut. Idag är hon 6 år & hon var ju definitivt värd allt! Jag gick aldrig ner i vikt ( konstigt nog eftersom jag endast klarade av att äta lite yoghurt dessa veckor) så behövde aldrig läggas in. Nu till min fråga; jag är gravid igen. ( Ca v 5) När brukar illamåendet komma? Börjar känna mig illamående, men så här kan jag stå ut.. Med sönerna mådde jag bara lite illa, och kräktes kanske 4-5 ggr totalt. ( de är äldre) Är så sjukt rädd att bli lika dålig igen!! Hur har det varit för er? Var det bara "olyckligt" att jag råkade bli så dålig förra gången? Eller ska jag räkna med illamående fr.o.m. Hell nu med? Just nu har jag ett jobb där jag verkligen inte kan må dåligt, eller har möjlighet att kunna springa ifrån...

Svar på tråden Hyperemesis